IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Автомобилната индустрия – растеж, дивиденти или рецесия (I-ва част)

Проблемите с доставките на чипове и бързото възстановяване на търсенето след COVID-19 изненада производителите, пише анализатор

08:13 | 14.07.23 г. 7
Автор - снимка
Създател
Снимка: David Paul Morris/Bloomberg
Снимка: David Paul Morris/Bloomberg

Последните данни за продажбите на автомобили в САЩ показват 13% растеж през първата половина на годината и връщат надеждите, че негативните прогнози за рецесия и спад на продажбите няма да се осъществят.

Картината наистина изглежда в розово – акциите на американските компании растат, а на европейските дават големи дивиденти. Администрацията на президента на САЩ Джо Байдън се цели изключително амбициозно в 50% дял на електрическите автомобили в общите продажби на коли в края на десетилетието в опит да създава икономически растеж едновременно с намаляването на въглеродните емисии. Производството в Европа расте, а износът в евро нараства с една четвърт през миналата година благодарение на повишението на цените и на поевтиняването на единната валута, пише Цветослав Цачев, главен инвестиционен консултант, "ЕЛАНА Трейдинг".

В региона обаче намаляват новите регистрации на автомобили. В Азия се наблюдава запазване на търсенето и на производството, въпреки че през миналия месец в Китай има спад на продажбите.

Проблемите с доставките на чипове постепенно се преодоляват, но промените в индустрията са много повече в дълбочина спрямо това, което се вижда от данните за производството и продажбите. Освен това не всички компании в сектора са засегнати или предстои да бъдат засегнати от тях по еднакъв начин.

Към какво се насочват капиталите?

В анализа си Цветослав Цачев разпределя инвестициите в акции на автомобилните компании в отделни групи, които имат общи характеристики и които се предпочитат от различни инвеститори. Например Tesla и по-големите китайски компании, сред които Nio, Li Auto и Xpeng, с американски депозитарни разписки са активно търгувани от инвеститори с висок апетит към риск. Те харесват перспективите за растеж на пазарния дял на новите компании и до скоро не обръщаха внимание на реализираните загуби и на кеша, който им трябваше за всяко тримесечие на червено. Тези акции често се оценяваха на базата на фантастични прогнози и маржове на печалба за години напред. Те са с много високо съотношение риск/печалба.

Втората голяма група са книжа на дивидентни компании и сред тях изпъкват германските производители Mercedes Benz и BMW с доходност, която надхвърля 7% за година. Луксозните автомобили спечелиха от евтиното и достъпно финансиране, което обаче приключва.

Към третата група Цачев причислява всички останали, които се борят за пазарен дял с традиционните модели с двигатели с вътрешно горене и имат сравнително малки позиции сред електрическите автомобили. Освен това те нямат достатъчно голям доход от дивиденти, така че разчитат на сантиментални причини за покупка и държане на акции за реализиране на капиталови печалби при позитивен тренд на пазарите и съответната акция.

Предизвикателствата пред автомобилната индустрия

Конкуренцията между Tesla и останалите водещи производители не е риск номер едно пред индустрията, въпреки че намаляването на цените създаде усещане за ценова война и някои други компании с желание се включиха в борбата за увеличение на пазарен дял. Анализаторът посочва, че възприема този процес като част от поевтиняването на електрическите модели към по-достъпни за широката публика. Той обаче не се случва толкова бързо, колкото биха искали традиционните компании, за да си гарантират запазване на пазарните дялове и лесно да преориентират производството си към електрическите модели. Примери за това са новините от Ford и Volkswagen.

Ценовата война между Tesla и китайските компании приключи след половин година на отстъпки при нови покупки. Дори в най-големия и конкурентен пазар на електрически автомобили ще се заложи на стабилност и избягване на рисковете за финансовото състояние на производителите. Вероятно голямата част от по-малките производители (над 50 бранда със стотици модели) нямат шанс да оцелеят в дългосрочен хоризонт.

Проблемите с доставките на чипове и бързото възстановяване на търсенето след COVID-19 изненада производителите, защото създаде предпоставки за голям интерес към новите автомобили, на който те не отговориха адекватно. Съотношението между запасите от нови коли спрямо продажбите намаля до рекордно ниско равнище. Това позволи на цените да вървят нагоре и маржовете на печалба да се покачат.

Недостигът дори доведе до рекордно поскъпване на старите автомобили и допринесе значително за ръста на инфлационните индекси. Ефектите се прехвърлиха върху разходите за резервни части и за обслужване на старите автомобили, включително и за застраховки.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:43 | 14.07.23 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

7
rate up comment 1 rate down comment 5
zelka007
преди 1 година
До: evlogi ... препоръчвам да се задълбочиш в данните за електрическите коли ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 5
zelka007
преди 1 година
До: evlogi ... кратък обзор продажбите на skoda ... https://insideevs.com/news/663688/skoda-electric-car-sales-2023q1/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 5
zelka007
преди 1 година
До: evlogi ... кратък обзор на търсенето на audi ... https://***.audi-mediacenter.com/en/press-releases/high-demand-for-electric-models-and-strong-sales-growthaudi-starts-off-year-with-impressive-performance-15329
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 5
zelka007
преди 1 година
До: evlogi ... кратък анализ продажбите на мерцедеси Q2 2023 ... https://***.automotiveworld.com/news-releases/mercedes-benz-q2-sales-strong-ev-and-top-end-segment-growth/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 0
evlogi
преди 1 година
ерманската автомобилна компания Porsche е продала значително повече спортни автомобили и джипове през първата половина на 2023 година. Щутгартският производител обяви, че между януари и юни е доставил 167 354 автомобила, или с около 15 процента повече в сравнение със същия период на миналата година, предаде ДПА.Продажбите на изцяло електрическия спортен Taycan обаче са отслабнали с 5%, намалявайки до 17 991 единици,
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 0
evlogi
преди 1 година
.В същото време продажбите на Volkswagen Group в Европа през първото тримесечие на 2023 г. са се увеличили с 68% спрямо миналата година. В САЩ продажбите на автомобили на немския концерн са се увеличили с внушителните 98%
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 0
evlogi
преди 1 година
https://fakti.bg/avto/796763-volkswagen-shte-namali-proizvodstvoto-na-elektromobili-poradi-nisko-tarseneВолф също така обяви намаляването на 300 от 1500-те временни работници. Компанията не планира да продължи договорите с тях за август. Тези мерки са отговорът на Volkswagen на "кризата в продажбите". Според топ мениджъра в сравнение с първоначалните показатели търсенето на електрически автомобили е намаляло с 30%.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още