Приемете го с ирония или дори леко поетично: електромобилите, които са идеално средство за борба с климатичните промени, не издържат на екстремно високите температури. Това е парадокс, който се проявява в момент, когато множество американски щати прегарят от горещи вълни, които стават все по-чести и по-интензивни, пише Bloomberg.
Високите температури не са криптонитът на превозните средства, задвижвани с батерии. Електрическият автомобил в горещ климат ще работи по-усърдно, за да опази батерията и пътниците си от нагряване, но няма да има проблем с функционирането си. На химично ниво обаче жегата е като сърдечно заболяване или бавно развиваща се форма на рак за батерията на електромобила.
Причината е, че при повишаване на температурата йоните в акумулатора на автомобила се ускоряват. След като това се случи, те често имат проблеми със закрепването към анода или катода. Натискът и скоростта могат също така да създадат малки пукнатини, които забавят химичните реакции и водят до по-кратък живот на батерията.
До известна степен това се случва с всеки цикъл на бързо зареждане. Използването на суперзарядното устройство на Tesla ще придвижи йоните по-бързо, отколкото включването към контакт в стената, а топлината, генерирана от бързото зареждане, е една от причините батериите на смартфоните да не са по-бързи. Но в изключително горещи дни йоните в батерията на електромобила се движат дори когато автомобилът е паркиран или не е включен към електрическата мрежа, а това може да доведе до необратимо намаляване на пробега.
„Най-лошият сценарий е кола, която стои в неохлаждан гараж в щата Финикс цяло лято, без да бъде включена в зарядното“, казва Скот Кейс, съосновател и главен изпълнителен директор на Recurrent, стартъп, който изготвя доклади за състоянието на батериите за клиенти и търговци на електрически превозни средства. „Това ще изпържи батерията много бързо“. Ако колата е включена към зарядно устройство, тя ще използва енергията, за да охлади батерията си.
Много студеното време също може да има неблагоприятни ефекти върху батерията на колата. Колкото е по-студено, толкова по-бавно се случват химическите процеси и батерията издържа по-малко време. Но тези ефекти са краткосрочни - през пролетта батерията в снежния Мичиган или студения Мейн ще възстанови пълната си функционалност, докато жегата може да намали максималния пробег завинаги.
„Можеш да обучиш хората, но няма как да им кажеш да не живеят във Финикс“, казва Кейс. „Това е малко нечестно“.
Електромобилите става все по-разпространени, а междувременно температурите все повече се покачват. Заради това шофьорите по целия свят ще трябва да се запознаят с най-добрите начини за поддръжка на живота на батерията. В САЩ конкретно някои от най-високите нива на разпространение на електрическите автомобили са на горещи места. По данни на Министерството на енергетиката в Калифорния, Флорида, Тексас, Аризона и Джорджия се намират 56% от автомобилите, задвижвани с батерии. За щастие, грижовността може да неутрализира голяма част от влиянието на топлинните промени.
„Където и да има сянка в горещото лято на Тексас, аз се опитвам да я намеря“, казва Скайлър Уилямс, предприемач от Остин, който преди да си купи Rivian R1S през август миналата година, се е запознал с химията и поддръжката на батериите. „Няма значение дали ще бъда в магазина 10 минути или 2 часа. По-добре да съм сигурен, отколкото да съжалявам“.
Уилямс следва и други полезни съвети: използва бързо зареждащи станции само когато е необходимо, винаги оставя колата си, включена в зарядното устройство, ако е в гаража му, рядко остава батерията да се зарежда след 80% и използва приложението на Rivian, за да отваря прозорците на колата му, ако е далеч от камиона си в горещ ден. След почти година автомобилът му не е загубил никакъв пробег, което е добра гаранция за стойността при препродажба.
Животът на батерията бързо се превръща в следващия критичен показател на пазара на електромобили, което стимулира стремежа за количественото ѝ определяне на детайлно ниво. Стефани Валдес Стрити, директор по стратегическо планиране в Cox Automotive Inc., казва, че четири от пет купувачи на електромобили вече вземат предвид дълготрайността на батерията при покупка, което е една от причините екипът ѝ да разработи собствен показател за измерването ѝ.
"Все още сме в режим на интензивна научноизследователска и развойна дейност, но това е визията", казва тя. "Възможността за закупуване на употребяван електромобил е много важна, а ясната представа за състоянието на батерията ще бъде от ключово значение".
Междувременно Recurrent е с една стъпка напред. Три пъти на ден компанията събира данни за батериите от повече от 17 хил. електромобила, регистрирани в нейната услуга. Използвайки тези данни, Recurrent може бързо да даде оценка на всеки конкретен електромобил, като прегледа пробега му, състоянието на зареждане и брояча на километрите. Ако системата може да хване автомобил по време на зареждане, това ще е още по-добре.
Електрически автомобил, който е преживял няколко лета в Тексас, например ще получи по-лоша оценка от същия модел със същия пробег на умерен климат. И обратното, ако шофьор в Тексас предприеме правилните мерки за неговия електромобил, ще получи по-добра оценка в Recurrent от същата кола в по-умерен климат, която редовно е карана, докато батерията се изчерпи напълно, а после е зареждана до 100% – практика, която увеличава износването на литиево-йонната батерия.
„Производителите се конкурират по три направления: цялостен пробег, скорост и цена на зареждане,“ казва Кейс. „Те ще бъдат отговорни и по четвърто направление – колко дълго ще издържат първите три“.
Регулаторните органи в Калифорния вече обмислят предложение, което ще наложи мярка за състоянието на батерията за всеки продаван електомобил. Към днешна дата някои от най-добрите клиенти на Recurrent са търговските представителства в горещи райони, където разликата между действителния и „сертифицирания“ пробег, определен от Американската агенция за опазване на околната среда може да бъде огромна.
"Сертификатите за пробега на Агенцията за опазване на околната среда са погрешни още от ден първи, тъй като не отчитат температурните промени", казва Скот. "Това е огромна промяна, която всеки трябва да види".
преди 1 година До: Minka ... ЗиЛ-130 ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Гатанка: на - 20 градусе не пали, при + 40 не се гаси. Що е то? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: cyclop Кисело е май грозденцето, *** опърпан :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: evlogi ... я напиши колко дена в годината караш по над 300км на ден . освен това , на батерията няма нищо да й стане , ако я оставиш до 5% заряд , не спира да се движи колата или едвам да пърпори ... зареждането до 80% е с цел основно да понижиш броя цикли на зареждане/разреждане ... :))) ... единствено пърженето на 100кВ станция не е много работа заради загряването , но за последното поколение абсолютно нищо няма да й сатне за по няколко пъти на месец ... измисляте си легенди отрицателите отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: cyclop Това имам предвид и аз.Засега са наистина *** работа.Подобряват се, но са далеч от практичността и способностите на доброто старо ДВГ.Особено пък в Щатите,където големите пикапи често теглят допълнителен товар.В Ютуб има един чудесен клип на един потребител на F 150 Lightning,който закача колесар с лодката си отзад и ситуацията е направо катастрофална-пробегът падна на 90 мили.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: evlogi В момента това е подигравка и мъртвородена технология. Напълно безполезна във всяка област на приложението - пробег, време за зареждзане, безопасност, рециклиране, време на употреба. Чакам да видя какво ще стане с solid-state батериите.. Ако тойота наистина направят каквото обещават, играта се променя невероятно и електромобилите ще станат реалност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Безсмислените псевдоекологични псевдоавтомобили на студено работят ужасно, на топло се прецакват, като ги зареждаш бързо се съсипват. Като гледам препоръките, 90% от хората ще правят точно обратното и ще съсипят токсичните гигатежки батерии за половината от дадения от производителя срок. Чакай ти Лакиша и Тайрон да "използва бързо зареждащи станции само когато е необходимо". "Винаги оставя колата си, включена в зарядното устройство, ако е в гаража му" Екстра, като пламне, не се гаси. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Ей затова нямам намерение към момента да вземам такова нещо...Далеч са от прайм тайм а все още.*** не зареждайте над 80%, не оставяйте под 20%.. Е то кво остава бе, от 500 км пробег ,ако го спазвам това, остават 300... и недай си боже да се наложи да се кара малко по-бързо...Не,мерси,засега съм с пуканките на трибуните.Нямам зор да сменям, ще четем,ще гледаме,когато и ако се подобрят нещата, ще решим кво ще се прави отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година цитирам от текста добра практика от каране на електричка вече 6 месеца : полезни съвети: използва бързо зареждащи станции само когато е необходимо, винаги оставя колата си, включена в зарядното устройство, ако е в гаража му, рядко остава батерията да се зарежда след 80% и използва приложението на Rivian, за да отваря прозорците на колата му, ако е далеч от камиона си в горещ ден. След почти година автомобилът му не е загубил никакъв пробег ... факт ! потвърждавам ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар