На бензиностанция на Circle K, близо до норвежкия град Конгсберг, броят на електромобилните зарядни станции е по-голям от колонките с петролни горива. Тази картина може да се открие навсякъде из скандинавската страна, предлагайки поглед върху това, което може да се очаква за шофьорите по света през идните години, пише Bloomberg.
Що се отнася до електрическите превозни средства, Норвегия е изявен лидер. Страната се дистанцира много по-бързо от колите с двигател с вътрешно горене, отколкото своите съседи, благодарение на щедрите данъчни облекчения и стимули, които направиха електрическия Model Y на Tesla Inc. конкурентен по цена с бензиновия RAV4 на Toyota Motor Corp.
Повечето държави не могат да си позволят да се движат толкова бързо в тази посока, колкото богатата Норвегия - правителството на страната изчислява, че различните мерки за подпомагане му струват около 1,8 млрд. долара годишно в пропуснати приходи. Но Международната агенция по енергетика (МАЕ) посочва, че останалият свят върви в същата посока, като се очаква той да достигне пик в търсенето на петрол преди края на десетилетието.
„В Норвегия продажбите на нови електрически автомобили са нараснали от 3% през 2012 г. до почти 80% през 2022 г.“, изтъква Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката асоциация за електрически превозни средства. „Мисля, че останалият свят трябва да се поучи от това и да осъзнае, че тази промяна ще се случи“, добавя тя.
Опитът на Норвегия показва потенциална низходяща траектория за глобалното търсене на петролни горива. Но той също така подчертава ограниченията на електрическите автомобили, когато става въпрос за свиване на общото потребление на изкопаеми горива и постигане на въглероден неутралитет.
След години на щедри субсидии повече от една пета от автомобилния парк на Норвегия вече се захранва от батерии. В резултат на това употребата на бензин е намаляла с 37% от 2013 г. насам, изчислява Евростат, статистическата служба на Европейския съюз (ЕС). Много други страни също отбелязаха спад на потреблението на това гориво, тъй като автомобилите им станаха по-ефективни, но те бяха изпреварени от Норвегия поради по-щедрите финансови стимули за електрически автомобили.
И все пак за други видове транспорт е по-трудно да се откажат от петрола.
Въпреки че електрическите автомобили представляват 23% от изминатите километри в Норвегия през 2022 г., дизеловите автомобили все още стоят зад 43% от изминатото разстояние. По-тежките камиони, които поради технологични причини не могат да възприемат в мащаб електрическото задвижване, продължават да се движат с помощта на дизела, споделя директорът на Норвежката пътна федерация Ойвинд Солберг Торсен.
Потреблението на дизелово гориво в Норвегия е само с 10% под върха си от 2015 г. и все още не е показало постоянен низходящ тренд, като търсенето се възстановява от 2020 г. насам, сочат данни на Statistics Norway. Подобна е и ситуацията с авиацията.
„Ако искате да карате камион, ако искате да управлявате миннодобивна машина, ако искате да свършите нещата в световната икономика, тогава имате нужда от дизел“, изтъкват от консултантската фирма SEB AB.
Потреблението на петрол в Норвегия на глава от населението е намаляло с почти една четвърт от 2002 г. насам, изчислява Bloomberg, използвайки данни от статистическия преглед на Енергийния институт за световната енергетика. Но все още нивото е по-високо от това на много от съседите на страната, където общото търсене е спаднало по-бързо дори без толкова широкото приемане на електрическите автомобили.
Търсенето на петрол в Норвегия се оказва устойчиво отчасти защото населението ѝ нараства с около 1% годишно от 2008 г. насам, по-бърз темп от този на Финландия и Швеция. Освен това Норвегия е богата страна, в която потребителите имат пари за коли и почивки, плюс големи петролни, морски и промишлени сектори, които използват петролни продукти.
„Заобиколени сме от различни продукти и системи, което означава, че се нуждаем от петролни продукти“, изтъква министърът на петрола и енергетиката на Норвегия Терийe Осланд. „Така че все още ще имаме нужда от петрол за промишлени цели дори ако намалим употребата на изкопаеми горива в транспортния сектор“, добавя той.
Самият Осланд илюстрира тази дихотомия. Той е „горд“ собственик както на Tesla, така и на Audi e-tron, като през април каза на норвежките компании да продължат да търсят нови петролни и газови залежи.
Опитът на Норвегия показва, че електрическите автомобили не са панацея за въглеродните емисии, но все пак могат да имат значително въздействие върху потреблението на изкопаеми горива. Автомобилите с батерии и тези с горивни клетки вече са намалили глобалното търсене на петрол с 1,5 млн. барела на ден, около 1,5% от общото потребление, изчислява BloombergNEF. Проучването предвижда употребата на петрол за автомобилния транспорт да достигне своя връх през 2027 г.