IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Сунак ще разчита на Олаф Шолц, за да избегне митата на ЕС върху електромобилите

Износът на електромобили през Ламанша може да струва на индустрията 4,3 млрд. евро и да засили конкуренцията от страна на китайските марки, предупреждава АСЕА

22:18 | 06.07.23 г. 2
Британският премиер Риши Сунак (вляво) и германският канцлер Олаф Шолц (вдясно) по време на срещата на страните от Г-7 в Лондон през 2021 г. Източник: Bloomberg L.P.
Британският премиер Риши Сунак (вляво) и германският канцлер Олаф Шолц (вдясно) по време на срещата на страните от Г-7 в Лондон през 2021 г. Източник: Bloomberg L.P.

Британският премиер Риши Сунак се обръща към германския канцлер Олаф Шолц, търсейки помощ в битката за отлагане на предстоящите мита върху електрическите превозни средства в търговията между Обединеното кралство и Европейския съюз (ЕС), съобщава Bloomberg, позовавайки се на източници, запознати с темата.

Сунак поглежда към лидера на страната, която е дом на автомобилни гиганти като Volkswagen, BMW и Mercedes, в момент, в който ЕС сигнализира, че няма да се отклони от графика за постепенно въвеждане на 10-процентни мита от 2024 г.

Износът на електромобили през Ламанша може да струва на индустрията 4,3 млрд. евро и да засили конкуренцията от страна на китайските марки, предупреди Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) миналия месец.

Обединеното кралство е повдигнало въпроса директно пред Берлин, залагайки на политически ангажимент, за да придвижи нещата, след като преговорите на официално ниво не напредват, споделят източници, запознати с въпроса. Великобритания се надява европейските производители да лобират пред Европейската комисия и страните членки на блока, включително пред Германия, за да се реши този въпрос.

Говорителите на „Даунинг Стрийт“ и на германското правителство отказаха коментар по темата.

Съгласно договореностите между ЕС и Лондон след Brexit електромобилите, търгувани от двете страни от следващата година, ще бъдат облагани с 10-процнентни мита, ако по-малко от 45% от стойността на техните компоненти не произхожда от региона.

Британските и европейските автопроизводители искат да удължат планирания период на поетапно въвеждане с три години, когато влезе в сила пълният набор от т.нар. „правила за произход“, което би осигурило повече време за развитие на веригата на доставки на батерии в региона.

Целта на регламента в сегашния му вид е да подпомогне производството на клетки в ЕС, изтъква говорител на ЕК, което е от решаващо значение за конкуренцията в прехода към по-екологичен транспорт на фона на доминацията на китайските играчи при производството на електромобилни батерии.

Едно от предизвикателствата е, че всяка промяна в датата за въвеждане на митата вероятно ще изисква промени в Споразумението за търговия и сътрудничество между ЕС и Обединеното кралство – нещо, което Брюксел досега се стреми да избягва. Въпреки че засега нещата изглеждат затихнали в ЕС, по-рано тази година Германия се намеси в дискусиите, за да защити своите производители на автомобили, принуждавайки блока да смекчи планираната забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. 

„Страхуваме се, че ако смекчим правилата по този въпрос, след три години ще имаме същата дискусия, както в момента“, изтъква Марош Шефчович, еврокомисар по въпросите за междуинституционалните отношения.

Китайската CATL увеличава преднината си на глобалния пазар за електромобилни батерии. Източник: Bloomberg Китайската CATL увеличава преднината си на глобалния пазар за електромобилни батерии. Източник: Bloomberg

Въпреки че Лондон продължава да се надява, че европейски фирми ще му се притекат на помощ в преговорите с Брюксел, подобна подкрепа все още не се е оказала решаваща. Обединеното кралство винаги е имало по-оптимистичен тон спрямо ЕС относно шансовете за разрешаване на проблема с електромобилите. През май представители на блока заявиха, че няма причина да се очаква незабавно решение на въпроса с митата, след като британският министър на бизнеса и търговията Кеми Баденок заяви, че решението ще дойде „скоро“.

Понастоящем производителите доставят повечето електромобилни батерии - които обикновено съставляват около 40% от стойността на автомобила - от Азия, докато компании като китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) досега нямат значима конкуренция в лицето на производители от други региони и страни.

Автомобилните производители лобираха пред ЕК да отмени регламентите до края на 2026 г. с аргумента, че правилата са почти невъзможни за спазване и ще бъдат от полза само за китайските производители.

Брюксел се стреми да увеличи производството в ЕС, особено в резултат на огромните субсидии на САЩ, които отклоняват инвестиции от Европа. Глобалните разходи за заводи за батерии и свързани с тях производствени мощности нарастват почти двойно до 45,4 млрд. долара през 2022 г. — но делът на Европа спада до 2% спрямо 41% година по-рано, изчислява BloombergNEF .

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:57 | 06.07.23 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
evlogi
преди 1 година
Страхуваме се, че ако смекчим правилата по този въпрос, след три години ще имаме същата дискусия, както в момента, изтъква Марош Шефчович...Ми ако се наложи ще имате бе.Хех, глей го ти страх го било.Заплатата дали го е страх да си я взема?Вероятно не.Дай сега, щото на господин еврокомисарят не му се занимава, да дадем зорлем предимство на китайците..*** тъ,пите чиновници...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
danchomentata
преди 1 година
A ,от природния газ кои ще прибира митническите сборове и такси освен Газпромекспорт и Боташ от едната и другата страна на златния гьол.И за да не се затрудняват евроатлантиците от Вучич при Заичар и https://me.government.bg/files/useruploads/files/karti/serbia_map.jpg
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още