IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо Германия иска да препъне плановете на Франция за автомобилна война с Китай?

Най-голямата икономика в Европа се страхува, че при разрив в отношенията с Пекин нейните автомобилни концерни ще пострадат на китайския пазар

22:20 | 30.06.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

„Трябва да се събудим“, призова френският президент Еманюел Макрон в края на миналата година в навечерието на автомобилното изложение в Париж. „Европа трябва да подготви силен отговор и да действа много бързо“, категоричен е той.

Въвеждането на дата за преустановяване на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в ЕС до 2035 г. постави началото на надпреварата в електрификацията в една индустрия, която е свикнала да генерира печалба от продажбата на дизелови и бензинови модели, както у дома, така и в други региони.

Но тези зелени правила имат цена.

„Регулацията в Европа гарантира, че електрическите автомобили, произведени в Европа, са с около 40 процента по-скъпи от сравнимите модели, произведени в Китай“, заяви главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес пред Automobilwoche по-рано тази година. „Ако Европейският съюз не промени настоящата ситуация, автомобилната индустрия в региона ще претърпи същата съдба като европейската индустрия за соларни панели“, предупреди той.

"Втори дом"

За германците всичко зависи от това какво се случва вътре в Китай.

Продажбите на китайския пазар са особено важни за всички концерни в Германия, но за VW тази експозиция го прави един от най-големите производители на автомобили в света.

Компанията отдавна нарича Китай свой "втори домашен пазар", който съставлява около 40 процента от глобалните ѝ продажби за миналата година, спрямо 31% преди десетилетие, става ясно от данни на Центъра за управление на автомобилите (CAM). И BMW, и Mercedes-Benz могат да се похвалят с еднакво големи дялове на продажбите в Китай.

Това, което е още по-тревожно за индустриалните лидери в германските автомобилни градове Волфсбург, Мюнхен и Щутгарт, е, че техните китайски операции са атакувани от местните китайски марки, които бързо засилват доминацията си при технологията на батерийните клетки.

Докато китайският автомобилен пазар нарасна с 10 процента миналата година, германското трио отбеляза спад на общия си пазарен дял, показва анализа на CAM.

Къде китайските компании продават най-много електромобили в Европа? Източник: Politico Къде китайските компании продават най-много електромобили в Европа? Източник: Politico

„В Китай се намира най-големият завод на Mercedes. Би било глупаво да се започне (търговска) война с Китай, защото китайците биха предприели контрамерки“, изтъква Фердинанд Дуденхьофер, професор в Центъра за автомобилни изследвания в Дуисбург.

Нещо повече, производството в Китай все повече удря Германия. Националната статистическа служба на страната  заяви през май, че вносът на произведени в Китай електрически превозни средства се е увеличил повече от три пъти през първите три месеца на тази година в сравнение със същия период на 2022 г.

Проникването на китайски продукти е огромно. Автомобилите, произведени в китайски фабрики за глобални компании, плюс тези на местните марки, съставляват 28,2 процента от целия внос на електромобили в Германия. Освен това 91,8% от суровините, внесени за производството на батерии в страната, също идват от Китай.

„Накратко, Европа обикновено забравя, че Китай може да направи с нея това, което тя прави с Китай“, изтъква един автомобилен лобист в Брюксел, пожелал да запази анонимност. „Наистина ли европейските производители на автомобили искат достъпът им до най-големия пазар на електромобили в света да бъде забранен?“, пита той.

За французите рискът от контрамерки е далеч по-малък.

Последна актуализация: 22:23 | 30.06.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още