„Трябва да се събудим“, призова френският президент Еманюел Макрон в края на миналата година в навечерието на автомобилното изложение в Париж. „Европа трябва да подготви силен отговор и да действа много бързо“, категоричен е той.
Въвеждането на дата за преустановяване на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в ЕС до 2035 г. постави началото на надпреварата в електрификацията в една индустрия, която е свикнала да генерира печалба от продажбата на дизелови и бензинови модели, както у дома, така и в други региони.
Но тези зелени правила имат цена.
„Регулацията в Европа гарантира, че електрическите автомобили, произведени в Европа, са с около 40 процента по-скъпи от сравнимите модели, произведени в Китай“, заяви главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес пред Automobilwoche по-рано тази година. „Ако Европейският съюз не промени настоящата ситуация, автомобилната индустрия в региона ще претърпи същата съдба като европейската индустрия за соларни панели“, предупреди той.
"Втори дом"
За германците всичко зависи от това какво се случва вътре в Китай.
Продажбите на китайския пазар са особено важни за всички концерни в Германия, но за VW тази експозиция го прави един от най-големите производители на автомобили в света.
Компанията отдавна нарича Китай свой "втори домашен пазар", който съставлява около 40 процента от глобалните ѝ продажби за миналата година, спрямо 31% преди десетилетие, става ясно от данни на Центъра за управление на автомобилите (CAM). И BMW, и Mercedes-Benz могат да се похвалят с еднакво големи дялове на продажбите в Китай.
Това, което е още по-тревожно за индустриалните лидери в германските автомобилни градове Волфсбург, Мюнхен и Щутгарт, е, че техните китайски операции са атакувани от местните китайски марки, които бързо засилват доминацията си при технологията на батерийните клетки.
Докато китайският автомобилен пазар нарасна с 10 процента миналата година, германското трио отбеляза спад на общия си пазарен дял, показва анализа на CAM.
Къде китайските компании продават най-много електромобили в Европа? Източник: Politico
„В Китай се намира най-големият завод на Mercedes. Би било глупаво да се започне (търговска) война с Китай, защото китайците биха предприели контрамерки“, изтъква Фердинанд Дуденхьофер, професор в Центъра за автомобилни изследвания в Дуисбург.
Нещо повече, производството в Китай все повече удря Германия. Националната статистическа служба на страната заяви през май, че вносът на произведени в Китай електрически превозни средства се е увеличил повече от три пъти през първите три месеца на тази година в сравнение със същия период на 2022 г.
Проникването на китайски продукти е огромно. Автомобилите, произведени в китайски фабрики за глобални компании, плюс тези на местните марки, съставляват 28,2 процента от целия внос на електромобили в Германия. Освен това 91,8% от суровините, внесени за производството на батерии в страната, също идват от Китай.
„Накратко, Европа обикновено забравя, че Китай може да направи с нея това, което тя прави с Китай“, изтъква един автомобилен лобист в Брюксел, пожелал да запази анонимност. „Наистина ли европейските производители на автомобили искат достъпът им до най-големия пазар на електромобили в света да бъде забранен?“, пита той.
За французите рискът от контрамерки е далеч по-малък.