Що се отнася до борбата с инвазията на китайските електрическите превозни средства в Европа, големите автомобилни нации в региона са разделени по поречието на Рейн, пише Politico.
Трите големи автомобилни компании в Германия - Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz - приемат перспективата Европа да се противопостави на Пекин с всеобща търговска война относно екологичните коли като немислим кошмар, докато ръководителите на техните френски съперници Renault и Stellantis виждат шанс за увеличаване на своята печалба и пазарно присъствие, ако регионът затръшне вратите на китайските концерни с високи мита.
Това е стратегическото изчисление, което търговският екип на Европейската комисия (ЕК) трябва да прецени, докато решава дали да обяви война на електрическите автомобили от Китай.
По-рано този месец френското правителство и представители на индустрията настояха Брюксел да започне антидъмпингови мерки срещу новите китайски играчи на европейския електромобилен пазар. Това означава, че Европа ще може да наложи мита върху китайски превозни средства, за които смята, че се продават прекалено евтино, за да засенчат европейските конкуренти.
„Френските производители на автомобили могат да кажат това, което другите мислят поради минималната им експозиция към китайския пазар“, споделя Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор. „Германците са залепили устата си, тъй като са притеснени от евентуално отмъщение в техния основен пазар, на който са силно изложени“, добавя той.
Въпреки че в момента китайските марки като BYD, Great Wall, XPeng и Nio съставляват само малка част от европейските продажби на автомобили, техният отпечатък нараства с лансирането им на националните пазари, с изграждането на разпознаваемост на марката и подписването на големи сделки с компании за отдаване на коли под наем.
Тяхното предимство е в цената и мащаба, тъй като Китай държи глобалната верига на доставки на батерийни клетки, от която производителите на автомобили могат да се възползват, докато се стремят да върнат годините на господство на VW, Mercedes-Benz и Peugeot.
Продажбите на китайските марки в Европа остават скромни, но делът на тези компании расте устойчиво. Източник: Politico
Въпреки че общият дял на китайските електромобили в Европа още не може да достигне 5%, нов анализ на Transport & Environment изчислява, че той ще нарасне до 9-18% до 2025 г., което ще го направи достатъчно голям, за да наруши вътрешните продажби на традиционните местни брандове.
Това е по-голям проблем за Renault и Stellantis – холандска компания с френски корени, в която френското правителство държи малък непряк дял – тъй като те са по-силно изложени към европейския масов пазар, отколкото германските компании – които обикновено са насочени към по-богатите потребители.
Това не е нов проблем.