Големите производители на автомобили обявиха планове за повторно използване на батериите от електромобилите, когато приключи експлоатационния им живот в превозните средства, но конкуренцията в сектора, както и апетитът за достъпни автомобили поставят под съмнение тази част от кръговата икономика, пише Ройтерс.
Редица стартъп компании предлагат съхранението на енергия като втори живот за батериите.
Но създаването на жизнеспособна индустрия, предвидена от автомобилни производители като Nissan Motor Co., би означавало тези компании да се сблъскат с конкуренцията в лицето на фирмите за рециклиране на употребявани батерии, докато шофьорите са притиснати от криза при разходите за живот.
„Предположението, че електромобилните батерии ще издържат само 8 до 10 години и след това собствениците ще ги сменят, просто не е вярно“, изтъква Ханс Ерик Мелин, основател на консултантската компания Circular Energy Storage (CES), която проследява обемите и цените на батериите. „Ще бъде трудно да извлечеш ползи от втория живот на батериите“, добавя той.
Въпреки че е възможно решение за автобусите, камионите и други търговски превозни средства, ще отнеме доста време преди експлоатационният живот на батериите да приключи.
Идеята за съхранение на енергия като втори живот за батериите на теория е проста.
Когато капацитетът на батериите падне под 80%-85% след 8-10 години употреба, те ще бъдат пренасочени към сектора за захранване с електроенергия за сградите или дори за балансиране на местните и национални електроразпределителни мрежи.
Инвеститорите, вярващи в кръговата икономика, където продуктите и материалите се рециклират и използват повторно, са предоставили около 1 млрд. долара финансиране на близо 50 стартъп фирми в световен мащаб, изчислява Ройтерс.
Освен това производителите на автомобили от Mercedes до Nissan са създали свои собствени операции за повторна употреба на батериите.
Проблемът тук обаче е липсата на изживели живота си батерии, тъй като последните не показват признаци на загуба на капацитет.
Нарастващата средна възраст на автомобилите с изкопаеми горива по пътищата – която сега достига рекордните 12,5 години в САЩ според S&P Global Mobility - предполага, че много електромобили ще останат на пътя още много години, дори ако батериите им загубят своята ефективност.
„Прагът от 80% е произволно число, което не отразява реалното използване на електромобили“, изтъква Мелин от CES.
Тъй като електромобилите, създадени преди десетилетие, все още се използват, Елмар Цимерлинг, мениджър в отдела „Бизнес развитие“ за автомобилостроенето в германската компания за повторна употреба на батерии Fenecon, казва, че в момента няма такъв пазар, въпреки че прогнозира „цунами" от батерии през следващите пет години.
Два пъти по-скъпи от новите батерии
Конкуренцията от компании, използващи вече употребявани батерии за захранване на всичко - от класически автомобили до лодки, предлага цена от 235 долара за киловатчас към края на 2022 г. – което е около два пъти над цената, която големите автопроизводители плащат за нови батерии, изчислява CES.
Tesla Model 3 Long Range е оборудван със 75-киловатчасова батерия. При тази цена той би струвал 17 625 долара на пазара за употребявани автомобили.
Производителите на автомобили и батерии все по-често предлагат системи за съхранение на енергия, използващи нови батерии - от Tesla до британската AMTE Power и дори хърватския производител на електрически спортни автомобили Rimac.
Въпреки че използва енергия и следователно е въглеродно интензивно, рециклирането представлява и друга форма на конкуренция за повторна употреба, тъй като търсенето на клетъчни материали го прави икономически привлекателно.
„Големият въпрос е, ако имате доста ценни суровини в батерията и попитате „Как мога да извлека максимума от нея?“ отговорът е, че рециклирането може да е по-добро“, изтъква Томас Бекер, ръководител на отдела за устойчивост в BMW, която разполага със съоръжение за съхранение на батерии за повторна употреба в Лайпциг.