IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Втори живот за електромобилните батерии? Зависи колко дълго е продължил първият

Потребителите по света задържат своите електрически коли по-дълго време от очакваното, което възпрепятства стабилните потоци от батерии към пазара за повторна употреба

22:11 | 27.06.23 г. 7
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Развитие на търсенето

Търсенето на използвани батерии за съхранение на енергия вероятно ще нарасне, тъй като променливата възобновяема енергия започва да играе все по-голяма роля в глобалния енергиен микс.

До 2030 г. глобалният капацитет на големи батерии за съхранение и доставка към мрежата може да нарасне до 680 гигаватчаса, от 16 гигаватчаса в края на 2021 г., изчислява базираната в Париж Международна агенция по енергетика (МАЕ).

Само Великобритания плаща около 1 млрд. паунда годишно за изключване на вятърните паркове, когато мрежата не се нуждае от енергия - все още няма начин страната да я съхрани поради недостиг на стационарни батерии. Освен това често се налага да купува електроенергия от Европа, когато търсенето нарасне рязко.

Американският стартъп Smartville намери решение чрез закупуването на батерийни пакети от електромобили, отписани от застрахователите. Тъй като последните не могат да оценят стойността на батерията дори при наличието на незначителни щети, цели автомобили, често с почти 100% капацитет на батерията, биват бракувани.

Главният изпълнителен директор на Smartville Антони Тонг изчислява, че над 1 гигаватчаса пренасочени батерии ще се вливат в американския пазар годишно до 2026 г.

Основният проблем

Главната спънка пред компаниите е фактът, че повечето потребители държат своите превозни средства по-дълго от очакваното, което не позволява постоянни потоци от батерии.

Джонатан Ривера, жител на малък град в Айдахо, илюстрира предизвикателството.

Миналия септември той стана третият собственик на употребяван Nissan Leaf от 2011 г., който купува за 3750 долара. След 12 години употреба пробегът на електрическата кола е намалял до 40 мили (64 км) от 120 мили. Това обаче не е проблем за Ривера, който го използва, за да пътува на разстояние от около 25 км до работа.

Сега Ривера продава колата си за 3000 долара, за да плати дълга по кредитната си карта, но се оглежда за друг употребяван електромобил.

„Тази кола покрива 90% от нуждите ми при шофиране“, изтъква той, като добавя: „Ако се използва правилно, може да се кара още пет-шест години“.

Дори когато собствениците се разделят с електрическите коли, много превозни средства просто изчезват – в Обединеното кралство например тази цифра достига около 20% – като често превозните средства се продават в чужбина.

Търговските превозни средства представляват най-добрия начин за снабдяване с употребявани батерии.

Базираната в Лондон стартъп компания Zenobe, например, се обединява с автобусни компании, които искат да се електрифицират. Те купуват автобусите, които Zenobe произвежда, като последният запазва собственост върху батерията, която взима след края на експлоатационния ѝ живот, за да я използва за съхранение на енергия.

От 2017 г. Zenobe е набрала около 1,2 млрд. долара дългово и капиталово финансиране. Тя притежава 435 мегаватчаса батерии в около 1000 електрически автобуса в Обединеното кралство, Австралия и Нова Зеландия, като броят на тези превозни средства се очаква да нарасне до 3000 към 2025 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:11 | 27.06.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още
Услугата коментари е временно недостъпна. Извиняваме се за неудобството.
Финанси виж още