Китай инсталира повече зарядни станции за електромобили от която и да е друга страна по света. Много повече.
Някои хора обаче изразиха загриженост относно разточителните разходи за понякога неизползваната инфраструктура. Но разходите на Китай за разширяване на инфраструктурата са малки в сравнение с една възможност, от която страната може да се възползва, ако завладее по-голяма част от световния автомобилен пазар, пише Bloomberg.
Китай добави 649 000 обществени зарядни устройства миналата година, повече от 70% от инсталираните в световен мащаб станции за същото време. China Charging Infrastructure Promotion Alliance очаква инсталациите да продължат да нарастват значително, като прогнозира броят на станциите да се увеличи до 975 000 през 2023 г. Това би било значително повече от инсталациите, които ще бъдат направени във всички други страни по света тази година, изчислява BloombergNEF.
Общото търсене на електроенергия за обществени зарядни устройства в Китай достигна 21 тераватчаса през 2022 г., което е повече от цялото потребление на електричество на редица страни, включително на Исландия и Азербайджан. Търсенето на електроенергия от обществени зарядни устройства скочи с 91% от 2021 г., надхвърляйки темповете на растеж на електромобилния парк (81%) и разширяването на мрежата от зарядни станции (57%). Това предполага, че средно всяко зарядно устройство доставя повече енергия, отколкото година по-рано.
Това обаче не е така за всички оператори. TGood и Starcharge, двата най-големи оператора за обществени зарядни станции в Китай, доставяха около 50 киловатчаса (кВтч) на зарядно устройство на ден в края на 2022 г. TGood доставя средно по-малко енергия на зарядно устройство на ден, отколкото година по-рано, докато Starcharge отчита ръст.
50 кВтч на ден отразяват коефициента на употреба от около 5-8%, което е по-малко от 10-20% - широко приети като изискване за рентабилност без наличието на субсидии.
Въпреки че операторите на мрежите от зарядни станции се борят за рентабилност и държавните средства се изразходват за субсидирането им, съществува аргумент, че това е достойна жертва, тъй като загубените средства ще бледнеят в сравнение с това, което Китай може да спечели от превръщането си в глобален автомобилен гигант на пазара. BNEF очаква да са необходими само 453 млрд. долара за изграждането на обширна зарядна мрежа в Китай до 2040 г., докато китайският автомобилен пазар достига стойност от 746 млрд. долара през миналата година.
Очаква се Китай да инсталира над двойно повече зарядни станции през тази година в сравнение с другите страни по света взети заедно. Източник:BNEF
Преодоляването на опасенията сред потребителите относно достъпа до удобна зарядна мрежа е една от редицата политики, които водят до успеха на китайския електромобилен пазари и създават база, чрез която от която автомобилните производители могат да растат както в Китай, така и в чужбина.
Китайските производители са доставили 81% от електромобилите, продадени в страната през четвъртото тримесечие, много повече от 55-процентния дял на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Сега страната е един от най-големите износители на леки автомобили в света , изравнявайки се през 2022 г. с Германия, като изостава единствено от Япония.
Разгръщането на мрежа от зарядни станции, предлагащи бързото зареждане, в Китай също ще има последици за глобалната индустрия – темпът на инсталиране може да не издържи. Това би довело до един свиващ се пазар за китайските производители на оборудване и би увеличило конкуренцията на световния пазар.
Китайските производители на автомобили печелят все по-голям дял на пазара на електрически коли. Източник: BNEF
Бързото внедряване на нови станции също може да влоши проблемите със съвместимостта на обществената мрежа в Китай. Производителят на конектори Chaoji – за който се твърди, че позволява зареждане до 900 киловата и двупосочни възможности – трябваше още през 2020 г. да замени сегашния стандарт GBT, но това още не се случва в мащаб. Колкото повече време отнема налагането на новия стандарт, за да излезе на пазара, толкова повече пари ще трябва да бъдат похарчени за конектори и мрежови надстройки по-късно.
Общественото зареждане в Китай е най-мащабното в света. Може да не е идеалният пример за това как да се осигури рентабилна мрежа, но е ключов стратегически актив в глобалната надпревара електрификация на транспорта.