IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо и други концерни преследват наложената от Tesla технология за големи отливки?

Гигапресата осигурява по-малко на брой части за каросерията, по-ниски разходи и опростена производствена линия

09:20 | 17.06.23 г. 1
Автор - снимка
Създател
Гигафабриката на Tesla в Невада, САЩ. Снимка: Bloomberg L.P.
Гигафабриката на Tesla в Невада, САЩ. Снимка: Bloomberg L.P.

По-рано тази седмица японският концерн Toyota Motor Corp. заяви, че ще приеме технологията, въведена от Tesla Inc., известна като „гигаизливане“, като част от своята актуализирана стратегия за електрификация, подобряване на производителността и намаляване на разходите.

Toyota не е единствената компания, която следва пробива на Tesla.

Но всъщност какво представлява процеса на гигаизливане?

Той се основава на специално оборудване, известно като гигапреса – машина за леене на алуминий, възприета от Tesla в нейните фабрики в САЩ, Китай и Германия. Тези машини, които са с размер на къща, могат да произвеждат алуминиеви части, много по-големи от всичко, което преди се е произвеждало като елемент на каросерията.

Именно поради наличието на подобни гигапреси Tesla нарича своите заводи „гигафабрики“.

Други производители на автомобили ги наричат ​​"мегапреси", което също може да се отнася за по-малки, но все пак масивни машини.

По време на работа пресата поема порция разтопен алуминий от 80 кг или повече в специален калъп, където се оформя, след което се  освобождава и охлажда.

Tesla разработи алуминиева сплав, която също така позволява да се пропусне термичната обработка, традиционно използвана за увеличаване на здравината на отлятата част.

Какви са предимствата?

Обикновено повече от сто индивидуално щамповани метални части се заваряват заедно, за да се направи каросерията на автомобила.

Гигапресата от своя страна осигурява по-малко на брой части, по-ниски разходи и опростена производствена линия.

За Tesla използването на един компонент в задната част на Model Y - най-продавания модел на компанията - ѝ позволи да намали свързаните разходи с 40%.

В Model 3, използвайки едно парче за предната и задната част на автомобила, Tesla успя да премахне 600 робота от монтажната линия, изтъква главният изпълнителен директор на концерна Илон Мъск.

Освен това подобна технология може да намали теглото на автомобила – важно съображение за електромобилите, където само батерията може да тежи повече от 700 кг. И има потенциала да намали отпадъците и парниковите емисии от завода.

Toyota от своя страна казва, че очаква използването на алуминиево леене под налягане да елиминира десетки ламаринени части от монтажа и да понижи нивото на отпадъците.

Кой произвежда гигапресите?

Tesla се снабдява с машини от базираната в Италия IDRA , подразделение на китайската LK Industries от 2008 г.

Конкурентите на IDRA и LK включват европейската Buhler Group, японските Ube и Shibaura Machine и китайските Yizumi и Haitian.

Глобалният пазар за леене под налягане на алуминий достигна стойност от почти 73 млрд. долара миналата година и се очаква да нарасне до 126 млрд. долара до 2032 г., показа анализ на AlixPartners.

Кой преследва подобна идея?

В допълнение към Toyota, General Motors, Hyundai Motor и дъщерните фирми на китайската Geely – Volvo Cars, Polestar и Zeekr – използват технологията или планират нейното внедряване.

Марката Zeekr започна да използва масивни алуминиеви отливки за многофункционален микробус, който подготвя за продажба в Китай, и казва, че ще въведе технологията и за други модели.

Миналата година Volvo заяви, че ще инвестира повече от 900 млн. долара, за да обнови своя завод близо до Гьотеборг, Швеция, интегрирайки гигапресата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:00 | 17.06.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 10 rate down comment 14
zelka007
преди 1 година
доскоро се смяташе , че технологията не дава необходимата здравина на такива елементи , защото е възможно да се образуват шупли във вътрешността , които да компрометират здравината на елемента ... но от тесла са разработили , или са им предложили , процес , който минимизира този недостатък ... отделно е и постигнатата производителност в самият процес на леене и охлаждане ... факт , всички големи инвестират в такива машини ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още