fallback

BNEF: Постигането на целта за емисиите е под въпрос въпреки електромобилната мания

Макар доставките на коли с двигатели с вътрешно горене да достигнаха пик преди шест години, те ще представляват все още около 30% от световния автопарк през 2050 г.

15:20 | 08.06.23 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Продажбите на електрически превозни средства вероятни ще нараснат двойно до 2026 г., но елиминирането на емисиите от автомобилния транспорт до средата на този век ще изисква още по-големи усилия, предупреждава в нов доклад BloombergNEF.

Анализаторите от консултантската фирма очакват доставките на електромобили да скочат до около 27 млн. броя спрямо 10,5 млн. броя за миналата година, подкрепени от интензивното налагане на този вид задвижване на пазари като Китай и САЩ.

Това ще компенсира по-бавния растеж в Европа, където проблемите с вериги на доставка и кризата с разходите за живот оказват низходящо влияние върху търсенето.

Въпреки че доставките на леки автомобили с двигатели с вътрешно горене достигнаха своя връх преди шест години, ще е нужно още време, за да се заменят около 1,3 млрд. превозни средства по пътищата. Около 30% от глобалния автопарк все още ще използва бензин и дизел за придвижване до 2050 г. Очаква се дотогава само 32% от по-тежките търговски превозни средства да бъдат декарбонизирани.

Инвестициите в камиони с нулеви емисии „трябва да бъдат приоритетен фокус за политиците“, пишат анализаторите на BNEF.

След мъчителен старт, електромобилите вече се разпространяват бързо, тъй като производителите на автомобили от General Motors Co. до Volkswagen AG са принудени да вървят в крак със затягането на регулациите за емисиите, преоборудвайки фабриките си, за да произвеждат голямо разнообразие от задвижвани с батерии превозни средства. Държавите вече се надпреварват да привличат инвестиции за изграждане на нови производствени клъстери - главно заводи за батерийни клетки, но също и операции за добив, обработка и рециклиране.

В САЩ, които все още бавно възприемат електромобилите, заложените в Закона за намаляване на инфлацията (IRA) стимули вече привличат множество инвеститори в местната индустрия. Делът на електромобилите в страната ще се утрои до 2026 г. до 28% от продажбите на нови леки коли, прогнозира BNEF. Електромобилите ще представляват още по-голяма сила в Китай и Европа, където делът им ще нарасне съответно до 52% и 42%.

Глобалното търсене на електромобили ще нарасне повече от два пъти до 2026 г. Източник: BNEF

Преминаването към захранване с батерии, което вече измества 1,5 милиона барела петрол на ден, ще доведе до достигане на пик на търсенето на автомобилни изкопаеми горива след четири години. Това увеличава натиска на други места, като цените на литиево-йонните батерии се покачиха за първи път миналата година.

BNEF очаква иновациите да осигурят нови химии за батериите, които са по-ефективни от гледна точка на ресурсите и предлагат по-голяма енергийна плътност.

Въпреки това литият може да създаде сериозен риск за веригата на доставки, ако не бъдат разработени нови находища през следващите две десетилетия.

Ролята на водорода в декарбонизирането на тежкотоварния транспорт остава несигурна поради високата цена на разработките, изтъкват от BNEF.

За да се стигне до сценария на BNEF за въглероден неутралитет, инвестициите в зарядна инфраструктура се очаква да достигнат 3 трлн. долара до 2050 г. Според доклада реализирането на последните 10-20% от тази цел ще бъде особено голямо предизвикателство.

„Поддръжката на зарядната инфраструктура трябва да бъде увеличена драматично, включително за отдалечени и недостатъчно добре обслужвани места“, пишат от BNEF, добавяйки: „Добре развитите обществени зарядни мрежи могат да помогнат за намаляване на пробега при електромобилите, който е в центъра на фокуса на потребителите, което от своя страна ще намали натиска върху доставките на суровини за батерии“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:20 | 08.06.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още