IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Синтетичните горива предлагат нов живот на двигателя с вътрешно горене, но на каква цена?

Защитниците на идеята изтъкват ползата от цялостна декарбонизация на автопарка чрез синтетичните горива, докато критиците подчертават високите разходи около това решение

18:53 | 11.06.23 г. 5
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

„Това е добра новина, но не само добра новина за Ferrari и Porsche“, изтъкна изпълнителният директор на Renault Group Лука де Мео през май. По думите му марката Dacia ще се стреми да премине към пълна електрификация „колкото е възможно по-късно“, като се съгласи, че синтетичните горива могат да бъдат начин за декарбонизиране на достъпните автомобили на Dacia с двигатели с вътрешно горене.

Renault работи със Saudi Aramco, негов партньор в планирано предприятие за модели с двигатели с вътрешно горене, за разработване на подобен тип горива.

През април Stellantis заяви, че приключва тестването на синтетични горива за редица семейства двигатели от 2014 до 2029 г., но отбеляза, че „остава ангажирана“ да продава само електрически превозни средства в Европа до 2030 г.

„Като работим, за да гарантираме, че двигателите в групата на Stellantis са подходящи за синтетичните горива, ние се стремим да дадем на нашите клиенти още един инструмент в борбата срещу глобалното затопляне“, посочи от своя страна главният изпълнителен директор на групата Карлос Таварес.

Ходът на ЕС да разреши автомобили, работещи със синтетични горива, обаче разтревожи критиците.

„Загубата на фокус при електрификацията на пътния транспорт рискува да отклони ресурси и да забави развитието на батерийните електрически превозни средства“, предупреждава екологичната група Transport & Environment в доклад за синтетичните горива от 2021 г.

Уилям Тодс, изпълнителен директор на T&E, написа през март, че „поддръжниците на лобито за такива горива, главно петролната индустрия, не търсят честна конкуренция между синтетичните горива и електрическите превозни средства - те се стремят да провалят масовата електрификация” .

Лобистката група за синтетични горива, E-Fuels Alliance, казва от своя страна, че не е против електрификацията, но че въпросните горива могат да се произвеждат по наистина устойчив начин и че настоящата им висока цена ще падне, ако има пазар за тях .

Подход „от люлка до гроб“

Ралф Димер, управляващ директор на E-Fuels Alliance, казва, че синтетичните горива имат своята логика, ако се приеме по-холистична мярка за въглеродния отпечатък на автомобила - така нареченият подход „от люлка до гроб“.

„Въпросът как се произвежда стоманата за една кола е толкова уместен, колкото и вида гориво, което използва колата“, посочва той пред Automotive News Europe. „Това трябва да се направи, в противен случай няма да постигнем нашите климатични цели“, категоричен е Димер.

Той определя подхода „от люлка до гроб“ като крайната цел, като добавя, че модифицирано измерване на горивата „от сондажа до шосето“, което включва производството и рафинирането на горивото,, също би помогнало да се стесни разликата с батериите.

„Декарбонизацията не трябва да бъде игра с нулев резултат“, изтъква още Димер.

Все пак той признава, че в момента синтетичните горива са твърде скъпи за масово използване, но каза, че цената им ще падне с мащаба и развитието на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) на места като Чили, радващи се на силен вятър и преобладаващо слънчево време.

Намаляването на данъците за синтетични горива в сравнение с тези при изкопаемите горива също може да помогне, добавя Димер.

Последна актуализация: 18:53 | 11.06.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

5
rate up comment 6 rate down comment 13
zelka007
преди 1 година
и специално за върлите антиваксъре-газовици , камионът за доставки Futuricum Logistics 18E , е поставил рекорд за продължително каране с едно зареждане - 1099км . батерията дори не е била най-голямата (1000кВтч) , която предлагат от производителя , а 680кВтч . карането е продължило 23ч със скорост от 50км в час , двама шофьори са се сменяли през 4 часа , среден разход 52кВтч/100км ... и това е обикновен камион , дето си е в експлоатация , не некой направен ... само гумите са били пистови ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 10
zelka007
преди 1 година
синтетичните горива са отклонение от правата вяра и излишно харчене на ток от вятър и слънце ... !! ... не трябва да подлежат на изключение ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 2
danchomentata
преди 1 година
The electrical systems in aircraft use (rare earth) samarium-cobalt permanent magnets to generate power. These magnets are also essential to many military weapons systems. https://***.world-nuclear-news.org/Articles/Construction-starts-for-Russian-medical-isotopes-p
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 4
danchomentata
преди 1 година
За стари баби - гумите са слаби, за млади другарки се вземат други мерки. https://weapons.substack.com/p/if-china-cuts-rare-earth-supplies?utm_source=profile&utm_medium=reader2
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 17 rate down comment 10
cyclop
преди 1 година
АМАН ОТ БЕЗУМИЯТА И ИЗВРАЩЕНИЯТА НА КЛИМАТИЧНАТА СЕКТА
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още