Американският предприемач и милиардер Илон Мъск получава огнева мощ за своята ценова война на пазара на електромобили благодарение на приетия през август Закон за намаляване на инфлацията на САЩ (IRA), пише Bloomberg.
Tesla Inc. и нейният основен доставчик на батерии ще получат около 1,8 млрд. долара данъчни отстъпки за производството на клетки през тази година съгласно IRA, показват изчисления на Benchmark Mineral Intelligence. Това са неочаквани печалби, които далеч надхвърлят 480-те милиона долара, които ще бъдат насочени към General Motors Co. и LG Energy Solution. Друг местен съперник, Ford Motor Co., няма да се възползва от подобни федерални помощи пред 2025 г.
Несъответствието в размера на държавната помощ отразява самата структура на IRA - който осигурява значителни стимули за доставчиците на батерии и производителите на електромобили, които разполагат с производствени центрове в САЩ - и, което е най-важното, мащаба на финансовата помощ – колкото повече батерии и електромобили произвежда дадена компания на американска земя, толкова по-голяма е паричната подкрепа от Вашингтон.
И Tesla – която направи първата копка на своята батерийна гигафабрика в Невада преди близо десетилетие, където сега произвежда клетки съвместно с японската Panasonic Holdings Corp. – е далеч пред традиционните концерни по отношение на производството на продукти, отговарящи на условията за федерална подкрепа.
„Ще бъдем в доста добра позиция през следващите години, за да се възползваме от това“, изтъква пред инвеститори финансовият директор на Tesla Закари Къркхорн в началото на годината.
Компанията заяви, че очаква да използва парите от IRA, за да продължи да намалява цените за потребителите, част от стратегия за жертване на краткосрочните маржове, за да увеличи обема на продажбите на фона на ускорената инфлация и засилващата се конкуренция. Ценовият поход на Мъск притиска други автомобилни производители като GM и Ford, които са принудени да последват примера му. Това създава допълнителни предизвикателства за тези компании, които се стремят да засилят своята рентабилност – показател, при който сериозно изостават от Tesla при електромобилите.
Tesla се очертава като основен бенефициент на стимулите за електромобилни производители, заложени в Закона за ограничаване на инфлацията. Източник: Bloomberg
Средната продажна цена на Tesla може да пада със 125 долара за превозно средство всяко тримесечие през следващите две години, без това да повлияе на маржовете, поради данъчните отстъпки за производството, изчислява анализаторът на Piper Sandler Александър Потър.
Дори Мъск не може да пренебрегне федералната подкрепа, като в скорошно интервю за CNBC той я определи като „полезна“ и каза, че IRA е „много добре написан“ закон.
Огромната полза, която Tesla извлича от IRA, създава неудобна политическа реалност за Мъск: Неговата компания спечели предимство от ключовото политическо законодателство на президент, когото милиардерът оприличаваше на „кукла от мокър чорап“.