Селцето Вашингтон в Североизточна Англия обича да изтъква връзките си със САЩ. Домът на предците на Джордж Вашингтон е тясно обвързан с американската история, дори местният голф клуб е кръстен на първия президент на САЩ, пише Bloomberg.
И все пак, въпреки цялата историческа привързаност, действията на правителството в столицата на САЩ сега представляват заплаха за икономическата кръв на нейния миниатюрен английски съименник.
На север от селцето се намира най-големият автомобилен завод в Обединеното кралство, управляван от японската Nissan Motor Co. Колко дълго това съоръжение може да остане жизнеспособно остава неясно в резултат на политиките на президента Джо Байдън, които преобръщат автомобилната индустрия от Германия до Южна Корея.
В основата на новата индустриална политика на Байдън стои Законът за намаляване на инфлацията (IRA), който предвижда 369 млрд. долара държавна подкрепа за чисти технологии, включително електрически превозни средства и батериите, които ги захранват.
Това ескалира надпревара за подкрепяни от държавата субсидии, която рискува да изтласка Великобритания далеч от индустриалното лидерство, принуждавайки я да се бори за привличане на инвеститори, които предпочитат да заложат на други страни. Лондон е допълнително притиснат и от търговските условия на Brexit относно достъпа на произведени в Обединеното кралство автомобили до пазара на Европейския съюз (ЕС).
Към средата на март европейските производители на батерийни клетки са обявили планове за добавяне на 581 гигаватчаса (ГВтч) производствен капацитет на Стария континент, изчислява BloombergNEF. Като добавим и неевропейските производители на батерии, стойността се доближава до около 1100 ГВтч до 2026 г.
Еквивалентът за Обединеното кралство досега е около 12 ГВтч и те се отнасят само до една фабрика, която Nissan изгражда близо до Вашингтон.
Междувременно британското правителство предложи субсидии за друг завод за батерии в нов комплекс на Jaguar Land Rover в Югозападна Англия.
И все пак дискусии с настоящи и бивши ръководители на базирани във Великобритания автопроизводители показват растящо чувство на тревожност за това как правителството бездейства пред растящата конкуренция в лицето на други големи икономики.
Те посочват пагубна поредица от грешки и недостатъци, които подкопават индустрията в продължение на години, от високите разходи за енергия и скъпите суровини и части до липсата на политическа и икономическа стабилност, от която компаниите се нуждаят, за да вземат ключови бизнес решения.
Липсата на ясен британски отговор на IRA рискува да усложни допълнително тези проблеми, предупреждават представителите на индустрията.
„Продължаващият спад е всичко, което се показва на хоризонта“, изтъква Йън Гибсън, който се присъединява към ръководството на Nissan, когато компанията построи своя завод в Съндърланд в средата на 80-те години на миналия век.
Политиката на Байдън създава „нов фокус за ускоряване на тази“ низходяща траектория, добавя той. „Ако пазарът на Обединеното кралство се изолира от ЕС в отговор на САЩ, тогава просто ще бъдем притиснати между двете страни“, предупреждава още Гибсън.