IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо зелените субсидии на САЩ излагат на риск бъдещето на британската автоиндустрия?

Законът за намаляване на инфлацията ескалира надпреварата за държавни субсидии, която рискува да изтласка Обединеното кралство на заден план

10:46 | 11.06.23 г. 2
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

За Анди Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin, който сега председателства словашкия производител на батерии InoBat, IRA е реакция на "удивителния напредък" на производителите на електрически превозни средства и батерии в Китай, а сега европейските правителства отговарят с подобни мерки. За Обединеното кралство е „много късно“, но все още не е твърде късно да действа, изтъква Палмър.

Мащабът на предизвикателството беше разкрит от опита на Britishvolt, която фалира през януари, след като не успя да привлече достатъчно инвестиции, като остана и без исканото от нея правителствено финансиране. Това лиши Великобритания от половината планират производствен капацитет за батерии до края на 2030 г.

„Трябва да решите като правителство дали вашата автомобилна индустрия е стратегически важна за вас или не, и за 800-те хиляди души, които работят в автомобилната индустрия“, обръща се към Лондон Палмър, който също работи в миналото като главен оперативен директор в Nissan. „Ако отговорът е „да“, тогава британското правителство трябва да намери адекватни стимули“, добавя той.

Според Палмър подобни стимули трябва да възлизат на 3-4 млрд. паунда.

Премиерът Риши Сунак обаче помрачи подобни перспективи, като каза на 23 май, че „състезанията за субсидии, които по същество просто прехвърлят капацитет между съюзниците в някакъв вид конкуренция с нулева сума, не са подходящи“. 

Ключово ще бъде всичко, което правителството предостави, за да насърчи индийската Tata Group, компанията майка на Jaguar Land Rover, да разположи своя завод за батерии в Съмърсет, а не в Испания. JLR е вторият по големина производител на автомобили в Обединеното кралство като Баденох казва, че правителството прави всичко възможно, за да покаже на Tata, че Великобритания е най-доброто място за инвестиране.

Тежкото положение на автомобилната индустрия сега се подхранва на политическата арена, като основната опозиционна Лейбъристка партия я използва като оръжие, за да победи консерваторите на Сунак, докато се опитва да увеличи преднината си в социологическите проучвания преди изборите през 2024 г.

„Липсата на цялостна индустриална стратегия на консервативното правителство застрашава бъдещето на нашите индустрии, като потенциално ги кара да се преместят в чужбина, вместо да останат тук“, заяви Шарън Ходжсън, член на Лейбъристката партия, чийто район включва завода на Nissan.

В интерес на истината честата смяна на правителствата изиграха своята роля в дългия упадък на британската автомобилна индустрия. Обединеното кралство все още се свързва с автомобилните състезания от Формула 1 и луксозните марки като Bentley. Но трудовите спорове от 70-те години, лошо направените модели и недостатъчните инвестиции тласнаха много марки да напуснат страната.

Пристигането на японския автомобилен производител Nissan революционизира индустрията. През 1984 г. компанията се споразумява с правителството на Маргарет Тачър да отвори завод близо до Вашингтон. Правителственото предложение включва квалифицирана работна сила и неограничен достъп до единния пазар на Европа, към който Великобритания се присъединява малко повече от десетилетие по-рано.

До 1999 г. Обединеното кралство произвежда 1,79 милиона коли годишно - една трета от производството на Германия. По времето, когато страната официално напусна ЕС през 2020 г., производството пада под 1 милион превозни средства. Миналата година, когато производството в Германия се възстановяваше след пандемията, то спадна допълнително до 775 000 превозни средства.

Суровата реалност, според Палмър, е, че Обединеното кралство е било вторият по големина производител на автомобили в световен мащаб през 50-те години на миналия век и сега е на 19-то място.

Въпросът сега е дали Великобритания е подготвена да направи прехода от 120-годишна технология, при която някога е доминирала.

Дарън Джоунс, председател на комисията по бизнес и търговия към Камарата на общините, казва, че Обединеното кралство трябва да сключи сделка със САЩ, за да се свърже с програмата им за субсидии, като същевременно гарантира, че разполага с верига на доставки на батерии. „Други страни го правят със стероиди“, подчертава Джоунс, депутат от Лейбъристката партия, добавяйки: „Все още сме на стартовата позиция“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:46 | 11.06.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 3
danchomentata
преди 1 година
Сиромах человек https://en.wikipedia.org/wiki/Oleg_Losev
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 3
danchomentata
преди 1 година
MATERIALS: - LED, - Crystal Radio https://***.youtube.com/watch?v=CGzuxAD_wE4
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още