Най-големите производители на автомобили в света напоследък трябва да се примирят с намаляването на рентабилността, става ясно от проучване на консултантската фирма EY.
Според анализа през първото тримесечие на годината приходите в автомобилния сектор в световен мащаб са се увеличили с около 19% в сравнение със същия период на миналата година, но печалбата преди лихви и данъци (Ebit) е изостанала с ръст от 6,1%. Продажбите са се увеличили само с четири процента, предава DPA.
Средната рентабилност, измерена чрез маржа на Ebit, който показва съотношението между оперативната печалба и приходите, е спаднал от 9% на 8%. Новият лидер по маржове сред 16-те анализирани автомобилни производителя е базираният в Щутгарт Mercedes-Benz с Ebit марж от 14,7%. След него се нареждат BMW (14,6%) и Kia (12,1%). Досегашният лидер, пионерът при електромобилите Tesla, се приземи на четвърто място с 11,4%.
„За първи път от началото на 2021 г. виждаме ясни признаци на забавяне на печалбите, които отдавна са спрели да растат толкова бързо, колкото приходите", пояснява Константин Гал, ръководител на отдела за мобилност на EY за Западна Европа. Пазарът се нормализира, добавя той.
„Скоро новият автомобил вече няма да бъде толкова дефицитна стока, колкото беше миналата година", казва Гал. Затова за производителите на автомобили става все по-трудно да прокарват високите цени на автомобилите на пазара и да се отказват от отстъпките, добавя той. „Времето на мечтаните маржове за някои компании скоро ще приключи“.
Освен това понастоящем повечето производители генерират значително по-високи печалби от колите с двигатели с вътрешно горене, отколкото от електрическите превозни средства, казва консултантът на EY в областта на автомобилите Петер Фус. По думите му производителите трябва да успеят да направят електромобилите по-доходоносни. И още: „Няма как да се избегне по-голяма дисциплина по отношение на разходите, в противен случай съществува заплаха от значително по-ниска рентабилност в дългосрочен план“.