Британският електромобилен стартъп Arrival, която се сблъска с редица проблеми в стремежа си да се конкурира с пазарни лидери като Tesla Inc., сега насочва надеждите си към щедрите субсидии, заложени в американския Закон за намаляване на инфлацията (IRA), както и към второто си сливане с компания със специално предназначение (SPAC), че му помогне да оцелее, пише Ройтерс.
От основаването си през 2015 г. компанията разработва превозни средства за компании като United Parcel Service Inc. и Uber Technologies Inc., но изгоря голямо количество пари в брой без да успее да достигне до търговско производство, като сега се готви да свие своя бизнес във Великобритания за сметка на САЩ.
С 283-те милиона долара, които Arrival трябва да получи от сливането със SPAC дружеството Kensington Capital Acquisition Corp V, обявено през април, ръководителите на стартъпа изтъкват, че засега ще се съсредоточат само върху едно превозно средство, което ще се произвежда в САЩ. Това превозно средство представлява голям микробус, който ще осигури на купувачите субсидии от 40 хил. долара, предоставени чрез IRA, което е значително повече от 7500-те долара, осигурени от Вашингтон при покупка на лек електромобил.
Новите инвеститори на Arrival са "много развълнувани от нашия американски продукт и от американския пазар", заяви главният финансов директор Джон Возняк. „Има много попътни ветрове“, включително приетия наскоро регламент в Калифорния, който изисква търговските автопаркове да бъдат електрифицирани през следващите 10 години.
Най-важното е, че Arrival казва, че един от първите ѝ инвеститори, UPS, остава основен клиент – куриерският гигант е поръчал до 10 000 микробуса - макар да признава, че не е особени щастлив след години на чакане за доставка на превозните средства.
„Продължаваме да оценяваме решението на Arrival да пренасочи усилията си към производството и как това може да повлияе на потенциалното бъдещо внедряване на превозни средства“, споделя говорител на UPS.
Други електромобилни стартъпи като Rivian Automotive Inc. , Lucid Group Inc., Fisker Inc. и Lordstown Motors Corp. са изправени пред подобни предизвикателства, опитвайки се да увеличат производството, докато изгарят пари във време, когато малко инвеститори ще им дадат повече.
Но IRA, който влезе в сила миналия август, предоставя достатъчно мощен спасителен пояс на Arrival, за да може концернът да привлече нови инвеститори. Подкрепата включва данъчни отстъпки на клиенти за покупки на определени електромобили.
Сега Arrival има за цел да започне да произвежда своя средноголям товарен микробус XL Van в „микрофабрика“ в Шарлот, Северна Каролина, до края на 2024 г., като Возняк казва, че е уверен, че компанията ще постигне тази цел.
Arrival досега е направила три прототипа на своя по-малък L Van в своя завод в Обединеното кралство, които се тестват по пътищата, за да подпомогнат развитието на по-големия и по-скъп модел.
Микробусите от клас 4 са по-привлекателни от по-малките модели, "защото цените и маржовете са много по-високи", коментира Майкъл Абелсън, ръководител на северноамериканското звено на Arrival.
„Въпросът е дали ще имат достатъчно пари, за да влязат в серийно производство?“, изтъква Дейвид Бейли, професор по бизнес икономика в Университета в Бирмингам.