Нов анализ, поръчан от неправителствените организации Clean Cities Campaign (CCC) и Transport & Environment (T&E) показва, че нивата на замърсяване на въздуха могат да се доближат до научно обоснованите насоки на Световната здравна организация (СЗО), ако се предприемат по-сериозни действия и по-строги мерки срещу замърсяващите превозни средства с двигатели с вътрешно горене, пише Clean Technica.
Ако се осигури свиване на емисиите и в други сектори, като например промишлеността и комуналните услуги, могат да се постигнат още по-ниски нива на замърсяване.
В първото по рода си общоевропейско проучване независими експерти от Air Quality Consultants Ltd. моделират въздействието на различни политики, насочени към намаляване на емисиите от пътния транспорт в пет големи европейски града (Мадрид, Париж, Милано, Варшава и Брюксел). Изследването установява, че въвеждането на зони с нулеви емисии (ЗНЕ) — където са разрешени само превозни средства без емисии — може почти да елиминира азотния диоксид (NO2), генериран от автомобилния трафик: Намаленията варират от 91% за Милано до 95% за Париж и Брюксел в сравнение с моделен базов сценарий. Общите нива на NO2 в градовете с най-високи нива на замърсяване на въздуха могат да бъдат доведени много по-близо до границата от 10 μg/m3 (микрограма на кубичен метър), определена от СЗО.
Анализът също така показва, че новите цели за ограничаване замърсяването на въздуха, предложени от Европейската комисия (20 µg/m³ за NO2 и 10 µg/m³ за фини прахови частици PM2.5), са напълно постижими, като два града – Мадрид и Брюксел – почти ще ги изпълнят още през 2027 г. , три години преди предложения краен срок до 2030 г.
Замърсяването на въздуха причинява най-малко 270 000 случаи на преждевременна смърт всяка година в Европа, включително 1200 деца и юноши. Здравните ефекти от замърсяването могат да засегнат почти всеки орган в тялото, като вредните газове се свързва с широк списък от заболявания, включително астма и забавен растеж на белите дробове при деца, рак на белите дробове и сърдечни заболявания.
Моделирането е публикувано, докато членовете на Европейския парламент се подготвят да гласуват предложението на ЕК за намаляване на законовите ограничения за замърсяването на въздуха. Настоящото предложение на Комисията за преразгледаната Директива за качеството на атмосферния въздух обаче не е в съответствие с насоките на СЗО, нито взема предвид въздействието от въвеждането на зони с нулеви емисии (ЗНЕ), изтъква Clean Technica.
Докладът показва, че само зоните с нулеви емисии биха могли да постигнат нива на NO2 до 13,6 μg/m3 в Брюксел и 14,7 μg/m3 в Мадрид, без да се вземат предвид мерките за намаляване на емисиите в други сектори. Тези резултати са в съответствие с по-ранно моделиране, извършено от град Амстердам, който изчислява, че зона с нулеви емисии ще намали нивата на NO2 до 14,4 μg/m3 през 2030 г.
Моделирането потвърждава скорошен преглед на доказателства, поръчан от CCC, който показа, че ЗНЕ вече са доказали своята ефективност за намаляване на замърсяването на въздуха. Понастоящем в цяла Европа има 325 такива зони, като повече от 500 са планирани да бъдат въведени до 2025 г.