В малък бизнес парк в Сан Хосе, Калифорния, ChargePoint Holdings Inc. управлява своеобразна лаборатория за изтезания. Именно тук операторът на най-голямата мрежа от зарядни устройства за електрически превозни средства в САЩ подлага продуктите си на екстремни температури, дъжд и на симулирани прашни бури и земетресения. Големи системи с макари издърпват кабелите за зареждане отново и отново, като имитират години употреба, а друго устройство засилва стоманена топка към зарядните устройства, за да види дали ще бъдат пробити или напукани. Всяка година лабораторията тества около 3300 зарядни устройства, които впоследствие престават да бъдат годни за търговска употреба, пише Bloomberg.
„Взимате това нещо, което е скъпо, и на практика го изгаряте“, коментира Паскуале Романо, главен изпълнителен директор на ChargePoint, докато редица машини наблизо симулират включването и изключването на конекторите на зарядните устройства.
Процесът на ChargePoint е насочен към коригиране на един от най-належащите проблеми на прехода към електрическа мобилност: обществените зарядни станции, които често не работят. Части от тях се чупват, информационните екрани замръзват, платежните системи не функционират. Ситуацията е усложнена и от факта, че крадци на мед крадат кабелите. Вандалите повреждат щепселите за зареждане или, в един скандален случай, ги пълнят с мляно месо.
Преди десетилетие първите потребители на електромобили са готови да се примирят с ненадеждните обществени зарядни устройства. Сега обаче проблемът заплашва амбициите на президента Джо Байдън за значително увеличаване на дела на електрическите коли от общите продажби до 50% през 2030 г.
Байдън превърна електрическата мобилност в крайъгълен камък на своите климатични и икономически политики, отделяйки 5 млрд. долара за изграждането на зарядна мрежа по главните пътища и 2,5 млрд. долара за зареждане на ниво община. Целта е да се убеди всеки американски шофьор да изостави двигателя с вътрешно горене. Това представлява сериозна промяна за мнозина – такава, каквато може би не са склонни да направят, ако не са сигурни, че зарядната мрежа не е достатъчно добре развита.
„В момента наистина се намираме в ситуация, в която трябва да се заемем с тези проблеми, преди да продължим напред в трансформацията“, коментира Брент Грубер, изпълнителен директор на отдела за глобалните автомобилни изследвания в JD Power. „Нагласата се променя, от първите потребители, които очакваха някои спънки по пътя, до масовия потребител, който не желае да пренебрегне тези проблеми“, добавя той.
JD Power редовно проучва шофьорите на електромобили в САЩ относно техния опит със зарядните станции, работейки в сътрудничество с приложението PlugShare, което много шофьори използват, за да намерят най-удобните за тях станции. Преди две години 14,5% от анкетираните споделят, че не са успели да заредят колата си на обществена станция. Сега техният дял достига 21,4%. „Определено се насочваме в грешната посока“, изтъква Грубер.