Производителите на гуми са подложени на натиск почти буквално да преоткрият колелото, тъй като регулаторите насочват вниманието си към щети, причинявани от автомобилните гуми на околната среда, като натискът се очаква да нарасне значително с навлизането на електрическите превозни средства и заплашва да подкопае екологичните характеристики на тези автомобили, пише Ройтерс.
Когато гумите влязат в контакт с пътя, се отделят малки частици гума, които остават в природата. По-голямото тегло на електромобилите в сравнение с конвенционалните превозни средства, свързано с техните батерии, означава, че тази малко обсъждана форма на замърсяване – от приблизително 2 милиарда гуми, произвеждани в световен мащаб всяка година – се превръща в по-голям проблем.
Основните производители, включително Goodyear, Bridgestone, Michelin и Continental, междувременно се опитват да отблъснат конкуренцията в лицето на китайските конкуренти, предлагащи по-достъпни продукти.
„Това не е перфектна буря“, изтъква Гунлаугур Ерлендсон, главен изпълнителен директор на базираната в Обединеното кралство стартъп компания Enso, която е разработила по-издръжливи гуми специално за електромобили и дава под наем продукти, които взема обратно за рециклиране в края на техния експлоатационен живот. „Но се приближава към такава“, добавя той.
Производителите на гуми сега търсят начини да отговорят на правилата за емисиите и да намерят алтернативи.
Нови проучвания подчертават токсичността на гумите, които съдържат средно около 200 компонента и химикали, често получени от суров петрол.
Макар критиците да казват, че гумите съдържат много токсични и канцерогенни химикали, засега има консенсус само около един такъв - 6PPD, антиоксидант и антиозонант, намиращ се във всички гуми, който понижава риска от напукване на материята.
Тази година се очаква Калифорния да изиска от производителите на гуми да демонстрират, че търсят алтернатива на 6PPD, тъй като тази химия е смъртоносна за някои риби и е открита в човешка урина в Южен Китай.
Предстоящите разпоредби за емисиите ЕВРО 7 на Европейския съюз (ЕС) ще определят за първи път и стандарти за гумите.
На фона на тези предизвикателства производителите ще трябва да разработят гуми с по-малко емисии за тежките електромобили, за които Michelin и Goodyear посочват, че могат да износят гумите до 50% по-бързо от конвенционалните превозни средства.
„Нежеланата последица от (налагането на) електрическите автомобили е, че ще имаме повече замърсяване с гуми, освен ако нямаме по-добри гуми“, казва Ерлендсон от Enso, чиито гуми при тестване отделят 35% по-малко емисии от премиум гумите за електромобили на големите производители.
Ерлендсон добавя, че това е така, защото компанията разчита на по-висококачествени и по-скъпи материали, които правят гумите по-издръжливи.
Bridgestone и Goodyear отказаха да обсъдят предизвикателствата на индустрията с емисиите.
Но Michelin, Continental и Pirelli споделят пред Ройтерс, че преследват алтернативи на 6PPD, като Michelin и Continental добавиха, че може да са необходими колективни индустриални действия за намиране на решения.
На въпрос относно разпоредбите за ЕВРО 7, Michelin посочва, че призовава за световни стандарти, които да премахнат от пазара гумите с по-високи нива на емисии, които обикновени са по-евтини.
Continental се застъпва за глобален стандарт за износване с прозрачно етикетиране за потребителите.
Ник Молдън, главен изпълнителен директор на британската фирма за тестови изследвания Emissions Analytics, посочва, че в долния, „мръсен“ край на списъка с гуми, които компанията е тествала, се намира "евтиният китайски внос", често срещан на европейския пазар.
Данните, предоставени на Ройтерс от Emissions Analytics, показват, че новите гуми, разработени досега, е малко вероятно да решат проблема.
Например, докато тестовете, проведени върху гуми за велосипеди на Continental, направени с помощта на глухарчета, показват спад от 24,5% на канцерогенните ароматни съединения, посочва Молдън.
От Continental казват, че техните гуми от глухарче са разработени, за да намерят устойчива форма на естествения каучук, а справянето с 6PPD е отделен фокус.
„Наша отговорност е да се погрижим за това и да намерим решение“ за 6PPD, споделя Томас Крамер, ръководител на отдела за износване на материали в Continental.
Разработено по време на Корейската война изследване показва, че когато 6PPD реагира с кислород или озон, той образува 6PPD-хинон, който е обвиняван за масовата смърт на сребристата сьомга край западното крайбрежие на САЩ.
Калифорнийските регулатори изтъкват, че въздействието на 6PPD върху човешкото здраве остава неясно, но финализират регламент, който би могъл да изисква от производителите на гуми да анализират по-безопасни алтернативи.
Индустрията за автомобилни гуми казва, че намирането на заместител на 6PPD е трудно, тъй като всеки нов химикал трябва да предотвратява разграждането и напукването на гумите, без да засяга други характеристики.
„Гумите са компромис“ между безопасност, шум, управление и абразия, изтъква Адам Маккарти, генерален секретар на Европейската асоциация на производителите на гуми и каучук.