В двете седмици откакто Tesla Inc. разтревожи инвеститорите, като разкри колко голяма част от ценовите отстъпки влияят върху маржова на печалбата, главният изпълнителен директор на концерна Илон Мъск отново повиши цените на електромобилна гама, пише Bloomberg
Но увеличенията на цените от 20 април, касаещи Model S и X, както и по-малките корекции от тази седмица при Model 3 и Y, не осигуряват някакъв ясен сигнал, че скоро цените на електрическите модели на компанията ще сте стабилизират. Динамиката, която накара Tesla да намали цените през последните няколко месеца, за да стимулира търсенето, изглежда, че ще се запази за по-дълго време такава, каквато е сега.
Анализатори на Tesla откриват, че запасите на компанията продължават да растат – в САЩ, Европа и в други части на света.
@TroyTeslike, потребител в Twitter, публикува тази седмица, че Tesla има натрупани около 72 хил. поръчки, малка част от 476-те хиляди броя, които станаха известни към края на юли миналата година.
„Tesla очевидно преминава от ограничено предлагане (където обемите на доставки растат в съответствие с производствения капацитет и нарастването на цените) към ограничено търсене (където цените падат, за да стимулират търсенето и производството изпреварва доставките)“, коментира данните Тони Саконаги, анализатор на Bernstein.
Анализаторът на Piper Sandler Александър Потър намали своята ценова цел за акциите на Tesla до 280 долара, отразявайки опасенията, че оценката на концерна може да се свие през следващите няколко месеца поради падащите цени и маржове.
„Времето за изчакване не се е увеличило значително, така че Tesla може да намали допълнително цените“, пише Потър тази седмица, като все още поддържа препоръката си „купувай“ за акциите на концерна.
Производството на Tesla вече надхвърля доставките през последните четири тримесечия. Източник: Bloomberg
Tesla използва някои сравнително евтини лостове, за да се опита да стимулира търсенето. Последната стратегическа новост за компанията е предложението за безплатно зареждане в рамките на три години за купувачите на Model S и X.
Саконаги спекулира, че компанията може да започне да инвестира в повече в реклама или да предложи безплатни тестове на редица функции, включително на своя Autopilot, за да стимулира търсенето и приемането на системата за подпомагане на водача, която в момента струва 15 хил. долара.
Филипе Хъчис, анализатор в Jefferies, който понижи рейтинга на Tesla до „задръж“ преди седмица, предупреди, че в крайна сметка Tesla може да заприлича повече на онези компании, които се очакваше да унищожи.
„Структурно ниската възвръщаемост на тези концерни може да надделее над Tesla в крайна сметка“, написа Хъчис на 26 април, намалявайки ценовата си цел на акциите на Tesla с 20% до 185 долара и поставяйки под въпрос доколко ходовете на компанията са подобни на това, което Ford прави в далечното минало с Model T или това, което Apple направи с iPhone.
„По-трудно е да предизвикаш голяма установена индустрия, отколкото да създадеш нова“, пише той.