Вероятно светът ще се е насочил към 70-процентен дял на изцяло електрическите коли до 2030 г., като тази прогноза се основава на очакванията на някои производители на автомобили и на малко математика.
В своя последен годишен доклад за енергийните акценти Международната агенция по енергетика (МАЕ) посочва, че очаква 60% от продажбите на нови леки коли в края на десетилетието да представляват изцяло електрически модели, подкрепени от силното търсене на пазари като Китай, Европейския съюз (ЕС) и САЩ, пише Clean Technica.
Ако се погледнат отделните пазари, прави впечатление, че в Китай средната цена на новите електрически модели вече е достигнала диапазона 20-30 хил. долара – значително по-конкурентни цени в сравнение с новите конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене на традиционните концерни.
В САЩ цените на базовите модели на Tesla Model 3 и Model Y вече са постигнали паритет с тези на конвенционалните коли, дори ако се изключат данъчните стимули.
През втората половина на това десетилетие много повече на брой електромобили ще започнат да засенчват бензиновите и дизеловите модели по достъпност.
Но традиционните производители не харесват подобно развитие. Те се нуждаят от по-високите маржове на електромобилите, за да финансират постепенното премахване на конвенционалните превозни средства. Регламенти като стандарта Euro 7 ще оскъпят двигателя с вътрешно горене, а свиващото се търсене ще откаже допълнителен натиск върху цените. Закриването на фабрики и преквалификацията на работници също са скъпи процеси. Но изцяло електрическите марки като Tesla и BYD нямат тези проблеми и ще използват цената като оръжие, за да спечелят пазарен дял.
През това десетилетие енергийната плътност на батерията най-малко ще се удвои, като се има предвид какво се очаква да влезе в производство през следващите няколко години. Много е вероятно и утрояване на плътността при някои видове батерии. Цената на киловатчас (кВтч) ще намалява наполовина на всеки 5 години. Тази ценова ерозия се подпомага от използването на желязо-фосфатни и натриево-йонни батерии.
Като се събере това, става ясно, че през 2030 г. ще имаме батерии с много по-малка маса и двойно по-голям капацитет за съхранение на енергия, изтъква Clean Technica.
В действителност тези подобрения ще се използват за частично увеличаване на пробега и за значително намаляване на цената. През втората половина на това десетилетие ще има все по-малко аргументи защо някой трябва да купи превозно средство с двигател с вътрешно горене вместо изцяло електрически автомобил. С приближаването на предвидения край на продажбите на превозни средства, захранвани с изкопаеми горива, в ЕС (2035 г.) и очакванията за рязко падане на продажната цена — съчетано със затварянето на градските центрове за всички превозни средства с ауспух — продажбите на електромобили вероятно ще надхвърлят 90% в Европа и Китай до 2030 г.
Китай вече е пред ЕС по пазарен дял на електрическите коли. Китайското правителство определи 2040 г. като крайна дата за тотално електрифициране на своя автомобилен пазар. При ЕС тази дата е изместена до 2035 г .
Това, което в момента е пречка за повечето хора – цена и/или пробег и/или зарядна инфраструктура– няма да бъде проблем след пет години. Европейците и китайците вече са свикнали с този вид задвижване – те вече не възприемат електромобилите като непозната технология.
ЕС и Китай представляват около 50% от продажбите на леки автомобили в света. САЩ, Канада, Япония, Южна Корея, Тайван, Австралия и Нова Зеландия (някои от тези пазари очевидно са по-големи от други) представляват по-голямата част от останалия свят – около 28% от продажбите. Много от тези страни ще достигнат пазарен дял на електромобилите от 90% в края на десетилетието.
При производителите Ford и Stellantis си поставиха за цел електромобилите да представляват 50% от общите продажби до 2030 г., като Tesla вероятно ще бъде най-големият играч в сегмента (отново).
Останалите страни по света са на различно ниво на икономическо развитие. Индия се ангажира да електрифицира автомобилния си пазар до 2030 г., но разработването и прилагането на необходимите политики може да се окаже предизвикателство. Страната все пак е лидер в електрификацията на при дву- и триколесните превозни средства и се бори със силно замърсения въздух в големите градове.
Малката Коста Рика от друга страна е сред водещите страни в прехода към чист транспорт. Индонезия продължава да ухажва Tesla за изграждане на местна гигафабрика, която да подкрепи амбициите на правителството да превърне страната в регионален електромобилен хъб.
Ако развитите икономики постигнат поне 90% пазарен дял през 2030 г., а останалият свят достигне 50%, тогава средният глобален дял на този вид задвижване все пак ще успее да нарасне до 70 на сто в края на десетилетието, допуска Clean Technica.