IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Германските марки за луксозни коли се намират в разгара на мащабна трансформация

Audi, Mercedes-Benz и BMW издигат електромобилната надпревара на ново стъпало

20:50 | 08.05.23 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Голям технически скок от 2024/25 г.

И трите премиум марки планират нови платформи за електрическата си стратегия, която трябва да позволи голям технологичен скок при това задвижване. От 2024 г. Mercedes ще произвежда своите компактни автомобили на платформата MMA. Въпреки че това все още позволява интегрирането на двигател с вътрешно горене, архитектурата е оптимизирана за електрическо задвижване. Технологичният директор Маркус Шефер обещава значително по-ниска консумация на енергия от преди. Батерията, например, е само наполовина от размера на сегашните аналози и две трети от теглото от тази при електрическия флагман EQS благодарение на оптимизираната клетъчна химия и дизайн.

Платформата MB.EA, която позволява само електрически задвижвания, ще бъде интегрирана малко по-късно. По-големите превозни средства от С-Class и нагоре ще бъдат базирани на нея. SUV моделите от серията AMG също могат да бъдат изграждани върху тази архитектура.

С британския производител на електродвигатели Yasa, Mercedes си осигури технологията на двигателя с аксиален поток, който ще стои в основата на спортните модели.

BMW ще сложи началото на втората вълна електрически автомобили през 2025 г. с Neue Klasse. Архитектурата трябва да бъде в основата за всички нови електрически модели и, за разлика от първоначално планираното, вече да не позволява изграждането на конвенционални автомобили. Подобно на Tesla, BMW разчита на нови цилиндрични клетъчни батерии, които се предлагат в два варианта и предлагат пробег до 800 километра. Твърдотелните батерии също ще бъдат интегрирани на по-късен етап.

Мултиплатформеният план на Audi

В Audi има няколко платформи, които са предназначени да плавно преминаване към електромобилност. В бъдеще Audi ще разчита на Premium Platform Electric (PPE) за електрически модели от висок клас и луксозни модели, която се разработва в тясно сътрудничество с Porsche. Първият модел трябва да бъде Q6 e-tron, който ще се появи в края на годината и който е разработен съвместно със сестринската компания.

Както превозните средства с плосък под, така и тези с висок под могат да бъдат изградени върху силно мащабируемата архитектура. Q4 e-tron, който вече е на пазара, все още се базира на платформата MEB, на която разчита и Volkswagen. Спортният Audi e-tron GT споделя една архитектура с Porsche Taycan. Тази платформа обаче е ограничена в броя на вариантите.

Audi обещава истински скок с новата платформа SSP, която беше отложена за далечната втора половина на десетилетието. Тя е в основата на модели като Landjet, които засега съществуват само като концепция. С възможно мащабиране до около седем милиона превозни средства по целия свят, платформата предлага съответно големи синергични ефекти.

Нов завод за Neue Klasse

Mercedes, BMW и Audi също пренастройват производствената си мрежа за новите платформи. Mercedes, например, планира инвестиции в за стотици милиони евро, за да подготви заводите в Бремен, Кечкемет и Пекин за предстоящата MMA платформа.

„Съсредоточихме се силно върху виртуалното планиране с нашия партньор Nvidia. Цифровият близнак осигурява по-малко вериги на регулиране при внедряването, което значително ускорява процеса и спестява разходи“, споделя производственият ръководител Йорг Бюрцер. Заводът в Кечкемет ще бъде разширен, така че по-късните превозни средства, базирани на MB.EA, също да могат да бъдат изграждани там.

BMW дори строи нов завод в Унгария за своята Neue Klasse. Общо BMW Group ще инвестира повече от 2 млрд. евро в новия си завод в Дебрецен до края на 2025 г., който според члена на борда на директорите на BMW Милан Неделкович ще бъде най-модерният автомобилен завод в света. При планирането на т. нар. iFactory се предвижда значително редуциране на въглеродните емисии.

Концернът очаква старта на търговското производство да започне през 2026 г. Година по-късно, през 2027 г., Neue Klasse ще се произвежда и в мексиканския завод на BMW в Сан Луис Потоси.

Audi иска да се обнови отвътре

В момента Audi разполага с два завода, където се произвеждат изцяло електрически автомобили – в Хайлброн, Германия, и Брюксел. Там се изграждат съответно e-tron GT и Q8 e-tron. Отделно в Цвикау се произвежда Q4 e-tron заедно с ID.3 и ID.4 на VW.  В Инголщад Audi Q6 e-tron ще бъде първият изцяло електрически модел, който ще слезе от производствената линия на фабриката през 2024 г. През следващите години производството на изцяло електрически автомобили постепенно ще се ускори и в Некарсулм, Сан Хосе Чиапа (Мексико) и Гьор (Унгария).

С преустройството производството ще се издигне на ново ниво. Целта е т.нар. 360factory, както я нарича Audi. Концепцията трябва да бъде икономична, гъвкава и устойчива.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:51 | 08.05.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
Ivane
преди 1 година
На практика клиентите им ще са по-спокойни да минат на ток чак след 2025 година, когато внедрят новите платформи проектирани специално за електромобили. Сегашните им модели са с доста компромиси. Дотогава и зарядната инфраструктура ще е напълно адекватна както за градско зареждане, въпреки че собствениците на луксозни автомобили обикновено разполагат с гараж, така и за дълги пътувания.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още