Автомобилната индустрия играе важна роля в икономиките на България, Румъния и Сърбия от над десетилетие. След помрачената от коронавируса 2020 г. представителите на този сектор успяха да се възстановят бързо и продължават да набират инерция, показва нов доклад за индустрията на компанията за анализи SeeNext.
Докладът включва задълбочен финансов анализ на представянето на 566 автомобилни компании в периода 2019-2021 г. и проучване на по-широкото икономическо въздействие на автомобилната индустрия в една екосистема със съседните индустрии. SeeNext също така предоставя изчерпателен преглед на напредъка, постигнат към широкото приемане на електрическите превозни средства във всяка от фокусираните държави и разглежда най-значимите инвестиции и сделки за сливания и придобивания в страните през последните три години.
Ръст на приходите и заетостта през 2021 г
Въпреки че автомобилната индустрия в България, Румъния и Сърбия беше един от най-силно засегнатите от коронавируса сектори през 2020 г., тя се възстанови през 2021 г., отчитайки ръст на приходите до нивата отпреди пандемията и дори надграждайки предишните стойности.
Общите оперативни приходи на индустрията през 2021 г. се увеличават с 13,2% на годишна база до 32 млрд. евро, в сравнение със спада от 9,2% през 2020 г. Секторът също така затвърди ролята си на един от най-големите работодатели в трите държави с общо 285 000 служители на пълен работен ден през 2021 г., което представлява ръст от 3,7% спрямо нивата от 2020 г.
Румъния е най-големият пазар в това отношение с оперативни приходи от 24,6 млрд. евро.
През 2021 г. компаниите от автомобилния сектор в трите страни отчетоха най-ниските си печалби за последните три години. Общият размер на печалбите възлиза на 611,4 млн. евро, което е с 8,9% по-малко спрямо резултата през 2020 г. Автомобилните търговци в България бяха единствените, които отчетоха ръст на рентабилността на годишна база – 37,8%, докато тези в Румъния и Сърбия претърпяха спадове, като последните дори отчетоха нетни загуби.
Напредък по пътя към електрическа мобилност
Що се отнася до най-важното предизвикателство, пред което е изправена индустрията от десетилетия насам – преходът към електрическа мобилност – и трите страни показват положителни признаци на развитие, както се вижда от устойчивите двуцифрени темпове на растеж на регистрациите на нови леки коли във времена, когато продажбите на конвенционални автомобили остават в застой.
Румъния запазва позицията си на безспорен лидер по отношение на продажбите на електрически и хибридни превозни средства през 2022 г. в региона. Обемът на новите регистрации на електромобили с батерии в страната скочи с 84% за годината до 11 638 броя в сравнение с 6342 броя през 2021 г.
България обаче е в топ 3 в Европейския съюз (ЕС) по отношение на ръста на регистрациите на електромобили през 2022 г., където лидери са Кипър и Латвия. Към края на 2022 г. по пътищата в България се движат над 4000 електрически превозни средства, 1002 от които са регистрирани само през миналата година. Това бележи годишно увеличение от 131,4% спрямо 433 електромобила, регистрирани през 2021 г.
Електромобилите и хибридите все още представляват незначителна част от общите регистрации на превозни средства в Сърбия, но правителството на страната обяви решимостта си да стимулира навлизането на това задвижване, въпреки че не е правно задължено от регулаторната рамка на ЕС да го прави, тъй като не е част от блока. Сръбското правителство е особено активно в предоставянето на държавна подкрепа на производителите, работещи в областта на електрическата мобилност.
Румъния също така активно насърчава този сектор, като обяви допълнителни регулаторни мерки, определящи основно стимули за инвеститорите в сектора на електрическата мобилност и потребителите, както и една от най-щедрите схеми за стимулиране за закупуване на електромобили от физически лица.
По отношение на стимулите за физическите лица, България е на другия край на спектъра – тя е една от малкото страни в ЕС и е единствената сред петте големи икономики в Югоизточна Европа, в която няма субсидии за закупуване на електрически и хибридни превозни средства за частни потребители. Въпреки това България също полага усилия за привличане на чуждестранни инвеститори в областта на електрическата мобилност, като автомобилният сектор се счита за стратегически важен, изтъкват от SeeNext.