IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България изостава от Румъния и Сърбия при развитието на електромобилността

Доклад на SeeNext сравнява тенденциите по отношение на автомобилните сектори в трите страни през последните три години

20:03 | 27.04.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Инвестициите в Сърбия

Автомобилната индустрия на Сърбия се превърна в магнит за чуждестранните инвестиции през последните три години, привличайки както нови проекти, така и съживявайки богатата индустриална история на страната чрез възобновяване на работата по изоставени предприятия.

Автомобилната индустрия оглави списъка на най-атрактивните инвестиционни сектори в Сърбия, с дял от 25,4% в общия брой инвестиционни проекти, става ясно от данни, публикувани от Агенцията за развитие на Сърбия през март 2023 г. Далечен подгласник е секторът на селското стопанство, храните и напитките, който представлява само 13,9% от инвестиционните проекти, докато текстилната промишленост е на трето място с дял от 10,8%.

Автомобилното минало на страната датира от 1939 г., когато производствените линии в Крагуевац доставят военни камиони. След като получава лиценз за производство от FIAT, малкият завод в Крагуевац се превръща в Zastava - един от основните стълбове за производство на автомобили в Сърбия. През следващите 55 години Zastava ще произведе над 4,5 млн. автомобила, от които 650 000 са предназначени за износ. 2008 г. бележи мащабна промяна в автомобилния пейзаж на страната, тъй като италианският производител Fiat поема завода Zastava в рамките на рекорден инвестиционен проект на стойност 940 млн. евро. Заводът е модернизиран, за да улесни производството на Fiat 500L mini MPV. Понастоящем управляван от Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Serbia, съвместно предприятие между FCA и Сърбия, обектът произвежда ежедневно около 400 превозни средства, продавани в над 100 страни по света.

FCA Сърбия е единственият производител на леки автомобили в страната.

Германските и китайските компании доминират при инвестициите в сръбската автомобилна индустрия през последните три години, докато търсят начини да се разширят на пазара в Европа. Вместо да заложат на ниършоринг стратегията или офшоринг тенденциите, тези инвеститори избират Сърбия като трамплин за тяхното по-сериозно навлизане на европейския пазар – чрез разширяване на съществуващите операции в страната или чрез избор на начална точка за експанзия в региона.

През последните три години автомобилният сектор в Сърбия е движен най-вече от инвестициите в зелени технологии, като сделките за сливания и придобивания остават на заден план. Едно от най-значимите поглъщания е придобиването на 54% дял в сръбската компания за технологични решения Novelic от индийския производител Sona Comstar. През януари тази година купувачът обяви, че е подписал споразумение за придобиване на стойност 40,5 млн. евро.

Китайският производител на автомобилни гуми Shandong Linglong Tire оглави инвестициите в Сърбия, влагайки 800 млн. евро във фабрика в Зренянин. Очаква се заводът да заработи тази пролет.

Японската Toyo Tire Corporation стартира фабрика за производство на гуми в страната на стойност 390 млн. евро. Очаква се заводът да достигне пълния си годишен капацитет през втората половина на 2023 г.

В страната се утвърди и германският производител на авточасти Brose. Компанията инвестира 180 млн. евро във фабрика в Панчево, Северна Сърбия. Съоръжението ще разполага с две производствени линии, като в комплекса ще има и развоен център.

В допълнение към това германската група Continental продължава да се утвърждава като важна фигура в местния автомобилен сектор. През март 2021 г. концернът отвори завод за електроника за коли на стойност 140 млн. евро в Нови Сад. Съоръжението е насочено към производство на съвременни електронни системи за автомобилната индустрия.

Сръбският производител на батерии ElevenEs се готви да инвестира 1 млрд. евро в изграждането на фабрика за производство и рециклиране на електромобилни батерии в Суботица. Компанията вече управлява център за развойна дейност, където се разработват литиево-йонни-фосфатни батерии.

Междувременно словашкият разработчик InoBat се присъединява към ElevenEs в местното производство на електромобилни батерии. Концернът ще изгради 32-гигаватчасове фабрика през 2025 г. с планиран годишен капацитет от 4 гигаватчаса в нейния първоначален етап на развитие. За тази инициатива сръбското правителство ще предостави безвъзмездна помощ от 419 млн. евро.

Миналата година големия автомобилен производител Stellantis подписа със Сърбия споразумение за съвместна инвестиция в размер на 190 млн. евро за производство на електромобили в Крагуевац. Правителството ще осигури 48 млн. евро за реализиране на проекта.

Стимули за налагане на електрическата мобилност

Регулаторният пейзаж в Румъния е тясно обвързан с плановете на ЕС относно премахването на колите с двигател с вътрешно горене. Страната е известна с едни от най-щедрите схеми за стимулиране на индивидуалните покупки на електрически превозни средства макар да липсват мерки за ограничаване на силно замърсяващите автомобили. Схемата Rabla Plus предоставя субсидии от 10 950 евро за нов електромобил и 5900 евро за нов плъгин хибрид. От 2022 г. схемата предвижда и стимули за бракуване на стар конвенционален автомобил (над 6 години) Бюджетът на програмата нарасна почти двойно през 2022 г. до 218 млн. евро. В същото време Националният план за възстановяване и устойчивост на страната предвижда финансиране на изграждането на 650 нови зарядни станции до 2026 г.

Държавни стимули за навлизане на електромобилите в България, Румъния и Сърбия. Източник: SeeNext Държавни стимули за навлизане на електромобилите в България, Румъния и Сърбия. Източник: SeeNext

За разлика от Румъния България е сред малкото страни в ЕС и единствената от петте големи икономики в ЮИЕ, която не предлага стимули за индивидуални покупки на електромобили. Наличната схема за финансиране на електрическата мобилност, управлявана от Националния доверителен екофонд, се отнася само за превозни средства за държавни и общински институции. Схемата предвижда 10 хил. лв. при покупка на електрически лек автомобил и 20 хил. лв. при закупуване на електрически лекотоварен автомобил.

Подготвените стимули за физическите лица, които бяха обявени през март 2022 г., все още не са въведени поради политическата нестабилност в България.

В Сърбия собствениците на електромобили са освободени от годишен данък върху превозното средство, като тази схема беше разширена през 2020 г., за да се включат и хибридните коли. През март правителството издаде указ за субсидии при закупуване на нови електромобили и хибриди на стойност 5000 евро за изцяло електрически модел и 3500 евро за хибриден такъв.

Общият годишен бюджет на програмата за стимули, реализирани чрез Зеления фонд на Сърбия, възлизат на 1,02 млн. евро през 2020 г. с опция за значително увеличение, ако е налице достатъчно голям интерес.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:26 | 27.04.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още