IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България изостава от Румъния и Сърбия при развитието на електромобилността

Доклад на SeeNext сравнява тенденциите по отношение на автомобилните сектори в трите страни през последните три години

20:03 | 27.04.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Производство на електромобили

Една от най-големите потенциални инвестиции в българската автомобилна индустрия е свързана с германския стартъп за електрически коли Next.e.Go Mobile, която планира да вложи 280 млн. лв. в монтажен завод в Ловеч. През юли 2021 г. Министерството на икономиката на България подписа споразумение за изграждане на завода, който ще се намира в индустриалната зона „Балкан“. Очаква се фабриката да създаде 1000 работни места и да разполага с годишен капацитет от 30 хил. превозни средства с батерии.

Първоначалният план обаче не можа да се осъществи, като строителството още не е започнало. Икономическият министър Никола Стоянов изрази скептицизъм относно развитието на този проект, изтъквайки, че не е смята, че „нещо ще се случи“ с реализацията на плана на компанията. Подписан през януари меморандум от потенциалния инвеститор и правителството осигурява на Next.e.Go достъп до 34 млн. евро държавна помощ, която ще бъде предоставена при доказателство за експлоатация на съоръжението, налично производство и поне 250 работни места до 2024 г.

„Автомобилната индустрия е един от най-бързо развиващите се сектори в България, тенденция, която ще продължи и в бъдеще. Подобно на Etem Gestamp, повечето производители са директни доставчици на автомобилни части, които произвеждат и доставят директно на производителите на оригинално оборудване (OEM)“, изтъква Емануил Фунтукис, член на Управителния съвет на Аутомотив Клъстер България. „Не случайно почти всяка кола в Европа носи поне една част българско производство. Конкурентната ценова основа, високото качество и геополитическата стабилност са някои от характеристиките, които производителите на автомобили виждат в българската автомобилна индустрия. Следователно, в отговор на нарастващото търсене, местните компании ще продължат да инвестират в модерни производствени линии и в решения за автоматизация с цел допълнително повишаване на конкурентоспособността чрез по-висока ефективност и по-ниски разходи“, добавя Фунтукис.

По думите му секторът е фокусиран върху устойчивостта, която ще бъде a стратегическа посока за следващите години. Автомобилната промишлеността е силно ангажирана с намаляването на въздействието си върху околната среда. „Използването на възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) в производството ще ни помогне да намалим въглеродния си отпечатък“, изтъква Фунтукис. „В същото време автомобилните компании прилагат цялостни програми за устойчивост с по-широко въздействие върху местните общности и околната среда. Рециклирането и програмите за намаляване на отпадъците, използването на по-устойчиви материали като рециклирана пластмаса и естествени влакна в производството на превозни средства, са само някои примери за посоката, към която се движи индустрията“, добавя представителят на Аутомотив Клъстер България.

Инвестиции в Румъния

Доминиран от две автомобилни компании – Dacia и Ford – както и от над 500 производителя на оригинално оборудване, румънският автомобилен сектор представлява над една четвърт от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната. Най-значимите сделки в индустрията от 2020 г. насам са предимно в рамките на привличането на утвърдени играчи, които се стремят да разширят настоящите си производствени мощности или да създадат нови производствени линии.

В европейски контекст анкета на консултантската компания Ernst & Young (EY) от 2022 г. относно ниършоринга показа, че Румъния е на върха като предпочитана дестинация за веригата на доставки и логистиката, като 42% от компаниите планират да обособят звена в страната, а 23% - да инвестират в услуги, подпомагащи бизнеса.

Автомобилният сектор и индустрията за мобилност са третия по важност сектор, който движи икономиката на Румъния, смятат 36,3% от инвеститорите, анкетирани от EY.

Най-значимата сделка, оглавяваща списъка със сливания и придобивания в румънската автомобилна индустрия в периода 2020-2023 г., е поглъщането на Ford Romania от турската Ford Otosan на стойност 715 млн. евро. Придобиването се нарежда на второ място в класацията на Deloitte за най-големите сделки в страната през 2022 г.

Междувременно придобиването на местните операции на германския доставчик Hella от френския концерн Faurecia за 473 млн. евро се нарежда на трето място в списъка на Deloitte. Трансакцията беше част от глобалната сделка на стойност 5,3 млрд. евро, чрез която Faurecia придоби 79,5% дял в Hella. Двете компании в момента са част от групата Forvia.

Стойността на сделки в румънската автомобилна индустрия през 2022 г. представлява 7% от сделките за сливания и придобивания в страната, които се оценяват на 6,932 млрд. евро.

Американската компания Ford Motor Co. инвестира 2 млрд. долара в своя завод в Крайова от 2009 г. насам, произвеждайки около 1 млн. превозни средства. Концернът се ангажира да вложи още 300 млн. долара в проект за производство на нов модел в Румъния, както и изцяло електрическо превозно средство през 2024 г.

Румънският производител на автомобили Automobile Dacia потвърждава ролята си на стълб за местната индустрия с инвестиции в материални активи на обща стойност 335,4 млн. леи (67,9 млн. евро) през 2022 г. и 534,29 млн. леи през 2021 г. През пандемичната 2020 г. инвестициите на компанията достигат 1,176 млрд. леи. Брутната стойност на инвестициите, които предстои да бъдат реализирани в близко бъдеще възлиза на 403,08 млн. леи към 31 декември 2022 г.

Румънското звено на германския доставчик Continental е един от най-атрактивните играчи в сектора, като инвестира около 180 млн. евро в операциите си през 2022 г. Общата стойност на инвестициите на концерна в Румъния се е увеличила с 16,7% на годишна база, докато работната сила расте до над 19 000 души към края на 2022 г., с 1500 повече спрямо 2021 г.

През ноември 2022 г. Porsche Engineering Romania обяви разширяване чрез изграждане на нов технологичен център в Тимишоара. В същото време канадският производител на авточасти Liberty Spring отвори нова фабрика за пружини в Джармата, на 13 км западно от Тимишоара.

Последна актуализация: 23:26 | 27.04.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още