Ролята на чуждестранните инвеститори
Благоприятният инвестиционен климат и стимулите може да се окажат точните фактори за нов тласък в автомобилния сектор, тъй като чуждестранните инвеститори остават основният двигател на растежа във всяка от трите страни в доклада. Близо 61% от всички автомобилни компании на трите пазара са собственост на чуждестранни инвеститори, идващи от 32 различни страни. Германия и Италия са най-големите източници на чуждестранни инвестиции в анализираните страни със 141 автомобилни компании с германски или италиански мажоритарен акционер. Други страни със значителен интерес към автомобилната индустрия в региона са Франция, Нидерландия и Турция. Анализът на най-значимите инвестиции през последните три години също показва ясен модел на доминиране на чуждестранните инвестиции.
Инвестициите в България
Инвестициите осигуриха положителен тласък на българската автомобилна индустрия, която се издигна до челните сектори в страната по отношение на приноса си към икономиката ѝ. Тя се счита за един от шестте ключови сектора, допринасящи за брутния вътрешен продукт на България, показват данни на Българската агенция за инвестиции (БАИ).
Повечето инвестиции, обявени в периода 2020-2023 г., идват от компании, които вече работят на местно ниво. Въпреки това България се утвърждава и като привлекателна дестинация за нови играчи, които имат планове за разширяване, предлагайки им перспективна индустриална зона, насочена към подпомагане на бизнеса.
Местният производител „Монбат“ е един от най-активните представители на сектора, преследвайки две придобивания и една стратегическа продажба на редица свои чуждестранни звена. През април 2022 г. компанията обяви, че е завършила придобиване на 60% в Tunisian Company of Batteries за 10,3 млн. евро. Поглъщането беше основно финансирано от неусвоени постъпления от облигации, емитирани през 2018 г. на Българска фондова борса (БФБ). „Монбат“ подписа договор за придобиване на мажоритарен дял в тунизийката компания през май 2021 г. Сделката е насочена към удвояване на производствения капацитет на завода в Тунис до 1 млн. оловно-киселинни батерии годишно, което ще намали рисковете, произтичащи от нестабилните цени на енергията и ще неутрализира неблагоприятния ефект от сезонността при европейските пазари.
Другите сделки в тази екосистема са предимно свързани със съседни индустрии.
В края на 2019 г. българското звено на Robert Bosch откри център за софтуерно инженерство в София Тех Парк, като обектът ще се фокусира върху разработването на иновативни технологии за автомобилната индустрия в области като подпомагане на водача, автономно шофиране и електромобилност. Стойността на инвестицията е 8,7 млн. лв. Центърът планира да създаде допълнително 350 работни места за висококвалифицирани специалисти, които ще бъдат добавени към наличните вече 200 работни места. През март 2023 г. компанията обяви, че ще вложи допълнително 6 млн. лв. в центъра за оборудване и хардуер.
През юни 2022 г. българското правителство обяви, че японският производител на електрически двигатели Nidec Corp. инвестира 3,5 млн. долара в нов развоен център в София. Българското звено на компанията отвори врати по-късно същата година.
Междувременно се очаква новата индустриална зона в покрайнините на София да бъде основен трамплин за българската автомобилна индустрия. Министерството на иновациите и растежа води преговори с три международни компании относно евентуални инвестиции в сектора. Те могат да се присъединят към комплекса край Доброславци.
През април тази година стана ясно, че правителството е в контакт с редица потенциални инвеститори от Близкия изток, Азия и Западна Европа. Стойността на проектите, които се обсъждат за сектора, възлиза на 1,5-3 млрд. евро.
За развитието на индустриалната зона е предвиден първоначален бюджет от 8 млн. лв., от които 6 млн. лв. ще са насочени към подготовка на комплекса за бъдещи инвестиции.
Министерството на иновациите и растежа обяви, че ще предостави подкрепен от ЕС механизъм за безвъзмездна помощ от 212 млн. лв. за допълнително развитие на индустриалните зони в страната, като автомобилната индустрия е сред приоритетните сектори.
Etem Gestamp, съвместното предприятие на гръцката компанията за екструдиране на алуминий Etem Group и испанският производител на автомобилни компоненти Gestamp, се ангажира да инвестира 120 млн. лв. в проект за разширяването на завода си за части в София. Начинанието трябва да генерира над 130 нови работни места.
Отделно, базираната в САЩ International Armored Group (IAG) обяви, че ще разшири присъствието си в България с два завода за бронирани превозни средства, като за всеки е предвидена инвестиция от по 25 млн. лв. Компанията вече е подала инвестиционни предложения за придобиване на парцели в Благоевград и Пловдив.
Японската Nidec също планира да поддържа стабилен поток от инвестиции, като задели 1,5 млн. евро за софтуер и хардуерно оборудване в България след стартиране на своя център за научноизследователска и развойна дейност.
Българският филиал на германката компания WITTE Automotive вижда България като благодатна почва за експанзия. Концернът планира да удвои производствения си капацитет на съоръжението в Русе чрез инвестиция от 23 млн. лв. разпределена в три години.