IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Литиевата стратегия на Чили – стимул за диверсификация при автоконцерните

Остава обаче въпросът с ролята на Китай при снабдяването на графит, важен компонент за електродите в батериите

09:22 | 01.05.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Литиева батерия. Снимка: Logan Cyrus/Bloomberg
Литиева батерия. Снимка: Logan Cyrus/Bloomberg

Ходът на Чили да национализира своята литиева индустрия добавя още несигурност във веригата на доставки за международните производители на автомобили, изправени пред недостиг на суровини за електромобилни батерии, и може да тласне допълнително компаниите да търсят нови източници на метала, пише Ройтерс.

По-рано през април президентът на Чили Габриел Борич обяви планове за създаване на нова държавна компания, която да контролира литиевата индустрия. Страната има най-големите залежи на метала в глобален план и представлява около 30% от световното производство.

Въпреки че има стартъпи, работещи върху батерии, които не използват литий, автомобилната индустрия остава обвързана с тази суровина поне през следващото десетилетие.

Индустриални представители предупредиха за срив във веригата на доставки около средата на десетилетието, тъй като водещите производители на автомобили планират да инвестират близо 1,2 трлн. долара до 2030 г. за разработване и производство на милиони електрически превозни средства.

„Автомобилните концерни гледат с тревога към Чили, когато се ангажират за доставка на литий със страната, тъй като все още не е ясно какво ще представлява тази национализация“, казва Каспар Роулс от Benchmark Mineral Intelligence. „Повечето автопроизводители така или иначе ще търсят диверсифицирано портфолио от регионални доставки, като това може би прави други региони по-привлекателни“, добавя той.

Дейвид Брохас, основател на консултантската фирма Voltaire Minerals, казва, че металите за батерии стават толкова стратегически важни за страните, колкото петрола, и производителите на автомобили ще се нуждаят от специална „стратегия за диверсифицирано снабдяване“ в отговор на национализацията в Чили.

Големите производители вече търсят нови доставки на литий в САЩ, Европа и Африка. General Motors, например, инвестира в Lithium Americas Corp. през януари, като се стреми да ѝ помогне да развие проекта за добив на литий Thacker Pass в Невада.

Очаква се този стремеж към нови опции да се ускори.

„Прилагаме пътна карта за суровини, която включва регионална диверсификация“, казва говорител на Volkswagen по имейл. „Така че разглеждаме много региони“, добавя той.

Главният технологичен директор на Mercedes-Benz Маркус Шефер обяви пред журналисти в понеделник, че автомобилният производител „все още е отворен за директни покупки от Чили - но има алтернативи като Австралия и Канада".

Без литий няма батерии, няма и електромобили

Ходът на Чили да национализира своята литиева индустрия следва подобни решения в други страни, които търсят по-строг контрол върху ключови ресурси. Мексико национализира своята литиева индустрия, докато Зимбабве, Мианмар и Индонезия обявиха ограничения, засягащи износа на различни суровини и други стоки.

Решението на Сантяго „ще постави още по-голям фокус върху сигурността на доставките на литий във Великобритания и Европа за производителите на автомобили, които отчаяно искат да осигурят суровини за електромобилите си“, пише в имейл Джеръми Уратхол, главен изпълнителен директор на Cornish Lithium. „Ако няма литий, няма да има батерии, няма да има и електромобили“, изтъква той.

Очакваният недостиг на литий няма да е първата криза във веригата на доставки за електромобилите в близко бъдеще. Секторът вече се сблъска с дефицит на полупроводници покрай коронавируса.

Роб Ансти, главен изпълнителен директор на GDI, която разработва силициеви аноди за батерии, казва, че това трябва да е сигнал за събуждане за автомобилната индустрия, която остава зависима от Китай по отношение на доставките на графит за електроди за батерии.

„Ако Чили национализира лития, Австралия може да увеличи доставките, като това могат да направят и Америка и Европа“, посочва Ансти. „Но ако Китай започне да ограничава износа на графит, цялата глобална верига на доставки на батерии ще замръзне“, предупреждава той.

Няколко стартъп компании разработват електромобилни батерии със силициеви електроди, които могат да съхраняват повече енергия, предлагат по-голям пробег и се зареждат по-бързо, но в момента 70% от целия графит идва именно от Китай.

Ходът на Чили може да осигури предимство за други страни, които се надяват да развият свои собствени индустрии за производство и доставка на литий.

Компанията за добив на литий Aterian вижда възможности за производство в редица африкански страни, включително в Мароко и Руанда.

„Тези страни ще привлекат инвестиции за енергиен преход, които иначе биха отишли в Чили“, изтъква председателят на Aterian Чарлз Брей.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:00 | 01.05.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още