Ръководителите на автомобилните компании по целия свят отбелязаха в календарите си 30 март - крайният срок, който Министерството на финансите на САЩ постави за изготвяне на изискванията, на които електрическите превозни средства трябва да отговарят за федералните данъчни стимули, пише Bloomberg.
Денят завърши доста разочароващ за тях.
Това, което много хора очакваха, бяха много важни подробности и предписания в дребен шрифт, затвърждаващи ключова част от широкообхватния Закон за климата на президента Джо Байдън, чието официално име е Закон за намаляване на инфлацията (IRA). Параграф 30D от закона определя при какви условия потребителите в САЩ могат да се класират за федерален стимул от 7500 долара, когато купуват електромобил или плъгин хибрид.
По-конкретно, в IRA се посочва, че превозните средства могат да отговарят на изискванията за пълния размер на помощта, ако поне половината от компонентите на тяхната батерия са произведени в Северна Америка и ако 40% от суровините в батерията са добити или преработени в страната, с която Вашингтон има споразумение за свободна търговия.
Очакваше се Министерството на финансите да вземе трудни решения по трудни въпроси, като това как да се изчисли стойността на компонент на батерията или какво представлява чуждестранен субект, пораждащ загриженост.
Вместо това правителството не предостави особени разяснения по отношение на детайлите, въпреки че някои неща по темата станаха ясни: броят на отговарящите на условията електромобили ще намалее в краткосрочен план, но ще нарасне в дългосрочен, тъй като все повече компании инвестират в местно производство. И наистина, броят на моделите, отговарящи на условията за федерални стимули, е намален до около 20 превозни средства, изброени на уебсайта на правителството. Приблизително половината от тях отговарят на изискванията за половината сума в размер на 3750 долара.
Как се случва това, когато текстът в дребен шрифт все още не е завършен?
Администрацията на Байдън работи с различни цели в начина, по който прилага IRA. Тя иска да ускори налагането на електромобилите като част от своята борба с изменението на климата и се стреми да намали зависимостта на автомобилните компании от китайски продукти. Почти всеки ръководител от индустриите за производство на автомобили и батерии ще каже, че САЩ не могат да се откажат от Китай.
Вместо да избира един приоритет пред друг, Министерството на финансите си спечели повече време, като върна топката обратно в краката на индустрията. Насоките, публикувани на 17 април, не се различават много от онези, които представи през декември. Администрацията запази езика неясен, за да даде на производителите на автомобили гъвкавост при определяне на целите за съответствие с IRA, коментира Маниш Дуа, старши анализатор в Benchmark Mineral Intelligence. „Правителството се опита да бъде по-сговорчиво“, добавя той.
Накратко, автомобилните компании засега си правят собствена сметка и ще се върнат в Министерството на финансите към юни с повече коментари за това как смятат, че законодателството ще бъде максимално ефективно. Списъкът с допустими превозни средства очертава интересна стенография за това каква част от даден електромобил е произведен в Америка.
Тази ера на самоопределение няма да продължи вечно и това не означава непременно, че Министерството на финансите действа меко спрямо Китай. Насоките от този месец признаха необходимостта от „правила за прехода“, за да „осигурят време на производителите да развият необходимата способност за сертифициране на съответствие“ за стратегически важни минерали. Те повече или по-малко трябва да се самосертифицират, за да отговарят на изискванията през тази и следващата година. През 2025 г. Министерството на финансите ще приключи окончателно с преработките и ще затвори вратата за преговори.
Един от най-важните въпроси, които все още не са решени, е какво представлява чуждестранен субект, пораждащ загриженост. Това ще определи доколко Китай е избутан от американската верига на доставки на електромобили, като се посочи например дали доставките на суровини от съвместно предприятие в Австралия, в което има участие китайска компания, в крайна сметка ще се сблъскат с изключване от субсидиите на IRA.
Министерството на финансите възложи този въпрос на Министерството на енергетиката, което от години събира данни от автомобилната индустрия за разходите за батерии.
Някои наблюдатели посочиха действията на Министерството на търговията относно чуждестранните субекти, пораждащи загриженост във връзка с полупроводниците като сигнал за предприемане на ястребов подход. Коментарите на министъра на финансите Джанет Йелън по-рано тази седмица относно предимството на националната сигурност пред икономическите разходи спрямо Китай със сигурност сочат в тази посока. Вероятно ще минат месеци, преди да се види как ще се развият нещата.
Междувременно автомобилните компании засилват лизинговия си бизнес, за да се възползват от вратичката с размера на камион в IRA за търговски превозни средства, което им позволява да заобиколят всички тези изисквания и да класират колите си за пълния размер на федералния стимул.
Все пак не всеки иска да вземе кола на лизинг. Параграф 30D все още ще бъде мощен инструмент, влияещ върху инвестициите в електромобили и батерии.