IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

McKinsey: Мобилността еволюира към по-зелени решения и облекчен трафик

Секторът на споделена мобилност може да генерира до 1 трлн. долара приходи до 2030 г., изчислява консултантската фирма

14:03 | 21.04.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Мобилността навлиза в нова ера на иновации, a консултантската фирма McKinsey разглежда регионалните тенденции по света, отчитайки комплексни промени, които имат потенциал да трансформират сектора до 2035 г.

Но наистина - мобилността е един от най-горещите сектори, като стартъп компании и традиционните производители непрекъснато разработват нови технологии и възможности за транспорт. Вълната от иновативни решения обаче все още не е решила проблема с интензивния трафик. Шофьорите в Мюнхен губят средно 87 часа в задръствания всяка година; в Лос Анджелис загубеното време достига 119 часа преди пандемията от коронавирус. 

119 часа
достига годишното загубено време в задръствания на жител на Калифорния.

По света сега се движат 1,3 млрд. превозни средства, като много от тях са частна собственост. В САЩ се падат по 868 превозни средства на 1000 жители, в Норвегия съотношението е 635 коли на 1000 души, а в Мексико - 391 автомобила на 1000 души. В Китай, за сравнение, се падат едва 219 превозни средства на 1000 души, но дори и така, предвид голямото население на страната, по пътищата ѝ се движат внушителните над 300 млн. коли. 

Личните превозни средства допринасят силно за задръстванията, тъй като обикновено побират по-малко пътници от обществения транспорт или други споделени опции. Привлекателността на частната собственост остава силна в много страни въпреки неотдавнашния ръст на услугите за споделено пътуване. Анализът на McKinsey показва, че личните автомобили се използват в 45% от всички пътувания, изпреварвайки обществения транспорт, микромобилността (състояща се от тротинетки и велосипеди, както и други малки превозни средства), споделеното пътуване и придвижването пеш.

Личната мобилност не допринася само за интензивния трафик. Тя насърчава строителните предприемачи да изграждат гаражи, а държавните служители да обособяват повече паркоместа, поглъщайки оскъдна, ценна градска земя, която иначе би могла да бъде предназначена за паркове или други удобства. САЩ, една от най-зависимите от личните леки коли страни в света, вече разполагат с осем налични места за паркиране за всяка кола. Освен това, разширяването на пътищата и свързаната с тях инфраструктура за облекчаване на трафика принуждава правителствата да харчат повече за поддръжка и експлоатация. И още по-лошото е, че високите нива на притежание на лични автомобили допринасят за увеличаване на въглеродните емисии. 

В рамките на следващото десетилетие обаче екосистемата на мобилността най-вероятно ще претърпи трансформация, невиждана в историята на автомобила – и една основна промяна ще бъде намаляването на използването на лични автомобили. Правителствата вече въвеждат разпоредби за намаляване на броя на превозните средства по пътищата, за да облекчат трафика и да намалят емисиите, а потребителите също така изразяват предпочитанията си към по-ефективни, зелени и удобни възможности за транспорт.

Личните превозни средства остават предпочитан начин за транспорт по света. Източник: McKinsey Личните превозни средства остават предпочитан начин за транспорт по света. Източник: McKinsey

С развитието на технологиите може да се появят още по-иновативни възможности за мобилност, включително робосовалки (споделени автономни микробуси с четири до осем места) или градски въздушни таксита.

Резултатът от всички тези промени? Екосистема за мобилност, която е по-интелигентна, удобна и щадяща околната среда, изтъква McKinsey.

Проучване

Центърът за бъдеща мобилност към McKinsey провежда годишно потребителско проучване, което разглежда четири основни тенденции: автономно шофиране, електрификация, свързаност и споделена мобилност. Много респонденти в проучването от 2022 г. казват, че са готови да променят транспортните си навици. Почти една трета от анкетираните (30%) планират да увеличат използването на микромобилност (например електрически велосипеди и тротинетки) или споделена мобилност през следващото десетилетие.

868 превозни средства
се падат на всеки 1000 американци.

Близо половината от анкетираните (46 процента) са готови да заменят личните си превозни средства с други видове транспорт.

Повечето респонденти (70 процента) са готови да използват споделен автономен транспорт с до трима други пътници; 42 процента от тези пътувания иначе биха били извършени с лично превозно средство.

Желанието за по-приятно изживяване при използването на някакъв вид мобилност стои в основата на много от тези промени. Бързото пътуване с метро, докато четете книга, често продължава по-малко от един час, а градовете, които могат да предложат това удобство, могат да увеличат броя на пътуващите с метро. Опасенията относно устойчивостта също имат значение тук. Резултатите от проучването на McKinsey показват, че 46 на сто от респондентите вече са преминали към по-устойчиви марки или продукти, а други 16% планират да направят значителни промени за насърчаване на устойчивостта.

През 2020 г. транспортният сектор представлява около 20 процента от глобалните емисии на парникови газове, като повече от 40 на сто от общото количество идват от личните автомобили. За да насърчат по-екологичния транспорт, над 150 града са въвели мерки за ограничаване на използването на лични превозни средства, които включват усилия за повишаване на осведомеността относно емисиите от личните автомобили, ограничаване в броя на частните автомобили в градовете или предоставяне на финансови стимули за използване на по-екологични начини на придвижване .

Някои регионални и национални власти въвеждат подобни разпоредби. В тази връзка McKinsey предоставя поглед върху някои политики в различните страни по света:

Китай

Като част от цялостния план за развитието на железопътна транзитна мрежа на Пекин, градът разширява системата на метрото, за да достигне обща дължина от 1625 километра до 2035 г. Градската управа предприема стъпки, за да гарантира, че железопътният транспорт представлява най-малко 27 на сто от целия обществен транспорт.

Междувременно Чънду започна да изгражда най-голямата мрежа от градски велосипедни алеи в света, като се стреми към обща дължина от 1920 километра до 2025 г. и 17 000 километра до 2040 г.

Франция

Франция беше първата страна, която забрани полетите на къси разстояния, ако има алтернативни видове транспорт с продължителност два часа и половина или по-малко.

Кметът на Париж, Ан Идалго, обяви планове за създаване на „15-минутен град“ – такъв, в който жителите на града могат да изпълняват шест основни функции (живот, работа, търговия, здравеопазване, образование и развлечения) в рамките на 15 минути придвижване пеш или с велосипед от съответните жилища.

Германия

За да намали използването на лични автомобили, Хайделберг стартира пилотна програма за създаване на велосипедни алеи и предоставяне на безплатни билети за обществен транспорт, валидни за една година, на жителите, които продават превозните си средства.

Германските провинции и федералното правителство планират да започнат да предлагат национален билет от 49 евро за местен и регионален обществен транспорт през май 2023 г., като Мюнхен обяви, че ще предостави билета на своята администрация безплатно.

В същото време Потсдам увеличава таксите за паркиране с до 100 процента, с изключение на превозните средства, които се използват при споделена мобилност. Ако споделеното превозно средство е електрическо, то е освободено от всякакви такси до 2026 г. Задръстване в Джакарта. Снимка: Bloomberg Задръстване в Джакарта. Снимка: Bloomberg

Норвегия

Осло премахна много от паркоместата в центъра на града, за да осигури повече място за велосипедни алеи, паркове и пешеходни зони.

Законът за изменението на климата на Норвегия въведе цел за намаляване на емисиите от поне 50-55 процента до 2030 г. и пълен въглероден неутралитет до 2050 г.

Великобритания

Обединеното кралство е инвестирало 2 млрд. паунда в инициативи за стимулирането на колоезденето и ходенето пеш (например чрез създаване на по-широки тротоари и велосипедни алеи); също така властите ще насърчат пътуващите да ходят пеш или да карат велосипед, вместо да използват обществен транспорт.

Министерството на транспорта планира да инвестира допълнителни 44 млрд. паунда от 2024 до 2029 г. за експлоатация, поддръжка и разширяване на железопътната система на страната.

САЩ

Сан Франциско премахна минималните изисквания за паркиране, тъй като е доказано, че такива насоки увеличават трафика и емисиите. Градската управа може също така да отдели определени ленти за превозни средства, използвани за споделено пътуване, за да помогне за насърчаването на тази опция за мобилност.

Законът за инфраструктура определя годишни средства от 1,44 млрд. долара за фонд, предназначен да подпомага щатски и местни проекти за пешеходна и велосипедна инфраструктура, до 2026 г.

Възход на микромобилността

Глобалният пазар на микромобилност днес се оценява на около 180 млрд. долара. Анализът на McKinsey показва, че стойността му може да нарасне повече от два пъти до 2030 г., достигайки около 440 млрд. долара.

Според консултантската фирма споделената мобилност се увеличава, тъй като потребителите търсят възможности за транспорт, които са удобни, рентабилни и устойчиви. Този сегмент може да генерира до 1 трлн. долара приходи до 2030 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:07 | 21.04.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още