Андрю Скот може и още да не е взел решение, но администрацията на американския президент Джо Байдън може да остави Hyundai Motor без парите му.
37-годишният адвокат от Чикаго е на пазара, търсейки ново превозно средство, и е обмислял да купи електрически SUV Ioniq 5. Вместо това обаче той може в крайна сметка да придобие плъгин хибрид, тъй като моделът на Hyundai не се класира за пълния размер на федералните стимули, предвидени в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), който беше подписан от Байдън миналия август, пише Bloomberg.
„Ако го няма в списъка, няма да го купя“, споделя Скот по адрес на Ioniq 5. „Закупуването на кола със субсидия наистина променя моята покупателна способност. Това ми позволява да си купя по-скъпа кола“, добавя юристът.
Пренебрегването на електрическия модел на Hyundai не е изненадващо. Законодателството ограничава федералната подкрепа само до електромобили, които са сглобени в Северна Америка. Въпреки че южнокорейският автомобилен производител се ангажира да изгради нова монтажна фабрика за електрически коли на стойност 5,5 млрд. долара в Джорджия, съоръжението няма да е готово навреме, за да може купувачите на Ioniq 5 да се възползват от субсидията в размер на 7500 долара. Заводът вероятно ще заработи едва през следващата година.
Промените в регламентите относно IRA и електромобилите, които влязоха в сила във вторник (18 април), затрудняват потребителите в САЩ при избора на ново превозно средство. Освен че трябва да произвеждат своите електромобили в Северна Америка, автомобилните компании трябва да реорганизират доставките на компоненти за батерии и суровини, така че веригата на доставки да е свързана със САЩ или със страни, с които Вашингтон има споразумение за свободна търговия.
Строгите правила за суровините в батериите представляват въдицата, която Байдън използва, за да примами автопроизводителите и техните доставчици на батерии да инвестират в САЩ. Стимулите, които биха могли да превърнат страната в най-изгодното място в света за производство на батерийни клетки, помагат за привличането на чуждестранни инвестиции. Компаниите са обявили планове за проекти на стойност над 52 млрд. долара, свързани с производството на електромобили и батерии, откакто IRA беше приет, припомня Bloomberg.
Все пак ръцете на Байдън бяха вързани от сенатора от Западна Вирджиния Джо Манчин, който настоя стимулите за електрически коли да се водят от ангажимента САЩ и техните съюзници да намалят зависимостта си от доставките на компоненти и суровини от Китай.
Резултатът от тази твърда линия: само 10 електрически и плъгин хибридни превозни средства ще отговарят на условията за пълния размер на федералната помощ от 7500 долара, а седем модела ще се класират за половината от тази подкрепа.
General Motors се оказа най-големият бенефициент от федералните стимули, като близо половината електрически модели, допуснати до помощта, са произведени от американския пазарен лидер. Един от тях – Chevrolet Bolt – е избран от клиент по-рано този месец, която се колебае дали да си купи нов електромобил, докато новите регламенти не я насочват към модела на GM.
Списък с модели, които са допуснати до пълния размер на федералните стимули в САЩ. Източник: Bloomberg L.P.
„Лутах се напред-назад“, споделя Ашли Макдонъл, 33-годишна подкастърка в Cinnaminson, която купува Bolt през първата седмица на април. Тогава тя осъзнава, че предстоят промени и не иска да изпусне федералния стимул.
Шест превозни средства, които, подобно на Chevy Bolt, отговарят на условията за пълен данъчен кредит по-рано тази година, ще бъдат допуснати за същата сума след промените в условията. Тук влизат Model 3 на Tesla и Mustang Mach-E на Ford. Само четири компании се класират за пълния размер на федералната помощ - GM, Tesla, Ford и Stellantis.
Дженифър Сафавиан, главен изпълнителен директор на Autos Drive America, застъпническа група за международни автомобилни производители, включително Toyota, Volkswagen и Kia, похвали търговските споразумения, които САЩ сключиха наскоро с Япония и по които работят с Европейския съюз (ЕС), за да се допуснат повече компании до пакета. Тя обаче се притеснява, че новите правила ще се окажат твърде сложни за потенциалните купувачи електромобили, за да могат бързо да ги дешифрират в шоурумите.
„Най-големият проблем с всичко това е, че е толкова объркващо, толкова сложно за потребителите“, коментира Сафавиан, добавяйки: „Как ще успеят да го разберат?“.