Тайланд и Индонезия се превърнаха в две от най-актуалните и значими азиатски дестинации за инвестиции в части и материали за електрически превозни средства, докато японски, китайски и южнокорейски играчи се надпреварват да засилят присъствието си в местната електромобилна индустрия, пише Nikkei Asia Review.
По-рано този месец японската индустриална група Kuraray отвори първия си завод в Тайланд.
„Автомобилните производители ни казаха, че искат да имат верига на доставки“ в региона, споделя пред Nikkei президентът на концерна Хитоши Кавахара по време на церемонията по откриването на съоръжението.
Новият завод е поредният пример от инвестиционната истерия в Югоизточна Азия, като Тайланд вече се очертава като най-големият производствен центъра на автомобили в района, въпреки че електромобилната индустрия в страната тепърва започва да се развива.
Южнокорейският автопроизводител Hyundai Motor Co. започна производството на електромобили в Тайланд едва миналата година, а китайската BYD планира да започне сглобяването на превозни средства в страната през 2024 г.
Около 70 млрд. йени (520 млн. долара) бяха инвестирани в завода на Kuraray в Тайланд - съвместно предприятие с местната нефтохимическа компания PTT Global Chemical и японската търговска къща Sumitomo Corp.
Високоефективната смола Genestar на Kuraray се произвежда в това съоръжение. Тя има по-висока устойчивост към топлина от стандартните смоли и се използва при части около акумулаторите на превозните средства. Genestar се произвежда в Япония, но новият завод в Тайланд ще удвои годишното ѝ производство до 26 000 тона.
Според Кавахара концернът ще обмисли допълнителни инвестиции в Тайланд до около 2026 г. с приблизително същия мащаб като тези за новия завод.
През март японският производител на електронни части Murata Manufacturing заяви, че е завършил фабрика за многослойни керамични кондензатори в провинция Лампхун, Северен Тайланд.
Многослойните керамични кондензатори стабилизират потока на електричество вътре в устройствата. Могат да бъдат необходими до 10 000 кондензатора в един електромобил. Murata, световен лидер в тази сфера, планира да увеличи капацитета си за доставка в Югоизточна Азия.
Тайланд въведе стимули през 2022 г. за насърчаване на прехода към електромобили, което привлече вниманието на китайските и японските производители на автомобили.
Лидерът при електромобилите в Китай BYD планира да отвори завод през следващата година с годишен производствен капацитет от 150 000 автомобила. Great Wall Motor, който вече навлезе на пазара в Тайланд, и MG Motor, собственост на SAIC Motor, също планират да започнат производство в страната.
Японските производители на автомобилни части междувременно виждат в лицето на BYD и другите китайски автомобилни производители потенциални клиенти. Toyota Motor и Honda Motor планират да произвеждат електромобили в Тайланд, но вероятно ще започнат в малък мащаб.
Що се отнася до батериите, китайските и южнокорейските компании насочват вниманието си към богатата на ресурси Индонезия, вторият по големина производител на автомобили в региона след Тайланд.
Китайският индустриален гигант Contemporary Amperex Technology (CATL), най-големият производител на батерии за електромобили в света, ще инвестира до 6 млрд. долара за изграждане на фабрика в Индонезия съвместно с местна компания. Производителят на батерии иска да завърши проекта до 2026 г. и да установи вертикално интегрирано производство, което включва и добив на никел.
Междувременно южнокорейската LG Energy Solution ще създаде завод за батерии в Индонезия в партньорство с Hyundai.
Китайските и европейските автомобилни производители основно внасят електромобили в Югоизточна Азия, произведени в техните родни страни.
„Производството в региона ще стане нещо обичайно занапред, включително в Югоизточна Азия. Производителите, свързани с автомобилите, ще трябва да реорганизират своите мрежи за доставки около електромобилите“, коментира Акира Миякоши от Японската организация за външна търговия.
Японските производители на автомобили имат пазарен дял от около 90% в Индонезия и Тайланд. Но при електромобилите доминират китайските и южнокорейските компании в двете страни.
През 2022 г. в Индонезия и Тайланд бяха продадени само 10 000 електрически превозни средства, но тяхното внедряване може да се ускори по-бързо от очакваното. Тъй като местното производство на китайските и южнокорейските концерни нараства, „производителите на батерии [от Китай и Южна Корея] вероятно ще настояват за създаването на мрежи на доставки в Югоизточна Азия“, споделя източник от японски доставчик.