За да засили прехода от коли с двигатели с вътрешно горене към електромобили, Китай инсталира все повече зарядни станции, като броят им е по-голям от тези в останалата част на света. Проблемът е, че много от станциите в азиатската страна изобщо не се използват, пише Bloomberg.
Ново изследване на Оксфордския институт за енергийни проучвания установява, че обществените зарядни станции в Китай се използват средно около веднъж на ден. Някои конектори по магистралите са изключително пренебрегвани, като процентът на употреба достига 1.
Слабото използване илюстрира не толкова оптимистичната реалност при обществените зарядни мрежи: необходима е надеждна инфраструктура, за да се облекчи безпокойството сред потребителите относно пробега, но са необходими повече електромобили, за да станат станциите икономически жизнеспособни. Затрудненото положение на Китай предполага, че инвестициите, които други страни предприемат, за да подкрепят по-широкото налагане на електрически автомобили, може да отнеме време, за да се изплатят.
„Използването на зарядни устройства е сравнително ниско, така че не е задължително да спечелите много пари, като имате бизнес със зареждане“, изтъква Андерс Хоув, старши научен сътрудник в Оксфордския институт. „Това ще бъде бизнес с много нисък марж, така че ще трябва да имате някаква държавна регулация, за да сте сигурни, че качеството се поддържа на ниво“, добавя той.
Китай, чийто електромобилен пазар е най-големият в света по обем на продажбите, се сблъсква със сериозен тест относно прехода в транспортния сектор. Страната е инсталирала над 1,8 млн. обществени зарядни устройства към края на миналата година, изчислява BloombergNEF. Броят на устройствата в останалата част на света не успява да достигне милион, като по-голяма част се намират в Европа.
Всички тези зарядни устройства в Китай са доставили около 21,3 тераватчаса електроенергия през 2022 г., около 0,25% от общото потребление на електроенергия в страната, изтъква Хоув, който анализира данни от China Electric Vehicle Charging Promotion Alliance. Въпреки че използването на отделни обществени зарядни устройства е ниско, те се комбинират, за да осигурят достатъчно мощност само през декември, за да помогнат на всяко превозно средство да измине около 1000 км в Китай, което предполага, че много шофьори използват редовно обществени зарядни съоръжения, добавя Хоув.
В много отношения изграждането и разширяването на зарядна инфраструктура в Китай предизвиква завист в останалия свят. Страната разполага с повсеместни и лесни за използване системи за мобилни плащания, които правят трансакциите безпроблемни.
Но липсата на работещи станции все още може да разочарова шофьорите. Хоув, който пътува редовно с електормобил в цялата страна, често е срещал обществени зарядни устройства, които са в процес на поддръжка или вече не работят. В един случай в Пекин той установява, че две зарядни устройства са инсталирани на улица само за пешеходци, което показва колко малко внимание отделят някои компании на това как може да се използва оборудването.
Степента на използване вероятно ще се подобри с ускореното налагане на електромобилите. Техният дял достига 26% от общите продажби в Китай през 2022 г., като се очаква през тази той да нарасне до около една трета, изтъква BNEF.
Бъдеще, в което електромобилите са доминиращи, също може да не изисква същия мащаб на обществена зарядна инфраструктура. Поне половината от купувачите на електромобили в Китай имат достъп до частно зарядно устройство, показва анализът на Оксфордския институт.