На всеки две години студенти по инженерство от САЩ се състезават в American Solar Challenge, където около 10 училища създават кола, проектирана да измине възможно най-голямо разстояние, задвижвана изключително от слънчева енергия. През 2022 г. Масачузетският технологичен институт (MIT) спечели първа награда с кола, която прилича на маса за пинг-понг на колела. Прототипът Nimbus изминава впечатляващите 869 мили (1398 километра), което е равно приблизително на разстоянието от Ню Йорк до Милуоки. Разбира се, има само някои неудобства, които трябва да се вземат предвид: Nimbus не може да превозва пътник, да не говорим за товари, пише Bloomberg.
Стремежът да се разработи автомобил, задвижван изключително със слънчева енергия, който е едновременно функционален, полезен и практичен, спъва повечето млади таланти от MIT.
През февруари Sono Group NV заяви, че ще се откаже от своя соларно-електрически автомобил Sion, след като не успя да набере достатъчно пари за проекта. Месец по-рано холандската стартъп компании Lightyear спря производството на своята соларна кола на стойност 250 000 евро и обяви фалит. Калифорнийската Aptera Motors, макар и доволна от своята триколесна машина, задвижвана от слънчева енергия, се бори да завърши кампания за групово финансиране, за да стартира производство.
В продължение на около 40 години автомобилни компании, стартъпите и редица ентусиасти се стремят да разработят електрическа кола без захранващ кабел, която може да се зарежда безжично чрез фотони. Но тъй като логистичните и икономическите препятствия продължават да възпрепятстват тези проекти, по-непосредственото бъдеще на превозните средства, захранвани със слънчева енергия, се очертава следното: по-малки, по-леки, по-евтини системи, създадени да подкрепят електромобилите, вместо да ги захранват изцяло. Този практичен подход може да постигне широка реализация само в рамките на няколко години.
Hyundai Sonata не е особено бърз или голям; дори не е изцяло електрически. Историята на този модел започва през 1985 г., като покривът на по-новите модели се различава със своя блясък, съставен сякаш от рибени люспи. По-внимателен поглед разкрива, че покривът е покрит с лист фотоволтаични клетки, които небрежно и много бавно осигуряват над 33 километра допълнителен пробег на ден за хибридната система на автомобила, в зависимост от метеорологичните условия.
Toyota също продава соларен покрив като допълнителна опция срещу 610 долара за своя хибрид Prius. При тази цена компанията не очаква много клиенти да се възползват от нея, въпреки че има запалени фенове, които са склонни към подобна инвестиция.
Панелите на Prius осигуряват годишен пробег от над 1240 км, което се равнява на приблизително 14 галона бензин (около 52 литра). При сегашните цени на бензина покривът се изплаща за около 13 години.
Toyota споделя, че сега обмисля подобна система и за електрическия bZ4X. Междувременно Hyundai изготвя планове за добавяне на слънчеви панели към Ioniq 5.
Дори Илон Мъск поглежда в тази посока. Главният изпълнителен директор на Tesla сподели в Twitter, че купувачите на пикапа Cybertruck ще могат да добавят слънчева енергия като опция, интегрирана в капака задната част на пикапа, които ще представляват нещо като разгъващи се „крила“. В същото време Мъск посочи, че колата е едно от най-малко ефективните места за поставяне на панели.
Той не греши. От една страна, панелите най-добре улавят фотони, когато са под лек ъгъл (да речем 30 градуса спрямо земята), а не успоредни или перпендикулярни на небето. И с автомобилната екосистема, която все повече се свързва с електрони – включително инфраструктура за зареждане – не е нужно слънчевите системи в автомобила да вършат цялата тежка работа. Всяко електрическо возило може да бъде „захранвано от слънчева енергия“ чрез включване към набор от панели у дома или зарядно устройство, което само по себе си се захранва от слънчева енергия.
„Превозното средство не е мястото, където тези две технологии могат да си взаимодействат по най-ефикасния начин“, изтъква Джесика Транчик, професор по инженерство в MIT. Но тя признава, че има психологическа стойност да разполагаш с малко повече енергия по всяко време, когато е светло, особено за водачите на луксозни автомобили.
Разбира се, анализът на разходите и ползите от малките соларни инсталации непрекъснато се развива, тъй като фотоволтаичният хардуер става едновременно по-евтин и по-ефективен. През последното десетилетие цената на соларните модули за ват произведена мощност се срина със 78% до приблизително 0,24 цента за ват, изчислява BloombergNEF. С тази скорост панелен масив с размера на този на Sonata е поевтинял от 222 до около 48 долара.
Все пак практичната употреба на истински соларен автомобил остава ограничена, основно до шофиране по изключително отдалечени маршрути — далеч от сгради и зарядни устройства - и за изключително къси разстояния.