fallback

Новият капитан на Toyota насочва концерна към бурните води на електромобилите

Изправен пред историческата трансформация на индустрията, най-големият автомобилен производител в света може да се окаже пленник на миналото

11:36 | 29.03.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Коджи Сато каза "да" на въпроса, но отговорът му беше заглушен от ревящите двигатели на състезателни коли и аплодиращите фенове. В средата на декември на писта за моторни спортове в Тайланд Сато случайно е попитан дали ще поеме президентския пост в най-големия производител на автомобили в света - Toyota Motor Corp., където работи от 1992 г. До Сато стоят неговият ментор и потомък на управляващата династия в Toyota, Акио Тойода, който вече планира да се оттегли през април след 13 години начело на концерна, пише Nikkei Asia Review.

53-годишният Сато, който носи очила и има характерен мек говор, поема президентския пост в началото на април и ще трябва да преведе Toyota през, може би, най-голямата ѝ трансформация, откакто бившият производител на текстилни машини създава първата си кола през 1937 г.

Тъй като ерата на двигателя с вътрешно горене отстъпва място на превозните средства, използващи нов вид енергия, Toyota трябва да премине през тези мътни води без да губи позицията си на световен пазарен лидер.

Сато ще бъде следен внимателно в първите дни от своето управление - особено по въпроса за електрическите превозни средства, захранвани с батерии (BEV). Засилват се критиките срещу компанията заради бавния ѝ напредък при пускането на популярен модел, след като проблемите с петместния SUV bZ4X - първият масово произвеждан BEV модел на Toyota - наложиха мащабна сервизна акция.

Но това не е единственият удар по реномето на Toyota. В Калифорния Tesla вече изпреварва компанията по продажби в някои сегменти.

Стремежът към BEV се засилва, тъй като правителствата в Европа и САЩ готвят забрана за продажба на нови конвенционални коли в рамките на 10-15 години. Междувременно преходът към електрическа мобилност и към авангарден софтуер за автономни коли проправя пътя за по-младите производители към разширяване и спечелване на пазарен дял.

За да остане конкурентоспособна, Toyota трябва да се постарае, смятат експерти.

Toyota оглави глобалните продажби на леки коли за трета поредна година през 2022 г. Източник: Nikkei

„Най-важното нещо за Toyota в момента е да ускори разработването на BEV повече от всякога“, изтъква Санширо Фукао, старши научен сътрудник в Изследователския институт Иточу.

Автомобилният производител отчита най-големи продажби в глобалната индустрия през последните три години, продавайки почти 10,5 млн. автомобила през 2022 г., с което остави зад себе си бившия глобален лидер Volkswagen Group с 8,3 млн. продажби.

На хартия новата енергийна стратегия на компанията е амбициозна. Toyota има за цел да продаде 3,5 млн. електромобила до 2030 г., които ще представляват 30% от общите ѝ продажби. Но за фискалната година, приключила през март 2022 г., BEV представляват едва 0,2%, или 16 000 броя, от нейните 9,5 млн. продадени превозни средства.

Превозните средства с двигатели с вътрешно горене представляват 72% от общите продажби, докато делът на хибридните модели възлиза на 27%.

„Трудно е да се отдалечите от двигателите, когато бизнесът ви е съсредоточен около тях“, изтъква Фукао. „Успешният опит“ на Toyota с хибридните превозни средства, предлагайки първия в света масово произвеждан Prius в края на 90-те години на миналия век, само увеличава предизвикателствата пред прехода към електрическа мобилност за компанията, добавя той.

„Toyota прави толкова много неща толкова добре – трудно е да се откажеш“, споделя Майкъл Дън, главен изпълнителен директор на консултантската компания ZoZo Go, фокусирана върху електромобилите в САЩ. Той посочва, че предпочитанията на потребителите се изменят с бързи темпове и, ако Toyota не действа „наистина агресивно и бъде уловена в този капан на логиката „ние сме си добре“, тогава изведнъж тя ще разбере, че клиентите ѝ са продължили напред“.

Toyota осъзнава, че индустрията преминава през „революция, която се случва веднъж на век“ и промяната в ръководството е стъпка към „пълна промяна на модела“ в „компания за мобилност“, посочва Акио Тойода по време на конференция през януари.

Представянето на Toyota по отношение на продажбите на електрически коли спрямо конкурентите. Източник: Nikkei

Сато също е наясно с тенденциите. „Ние ще ускорим разработването на BEV с различен подход“, заяви той по време на февруарска пресконференция, където за първи път обясни стратегиите и представи членовете на новото ръководство.

Но визията на компанията да продължи да предоставя разнообразие от задвижвания на клиентите, включително електрически и конвенционални модели, „няма да бъде разколебана изобщо“ при неговото управление.

На компанията „често се казва да се концентрира върху електромобилите“, призна Сато пред журналисти в кулоарите на друго събитие през февруари. Но той остава уверен, че Toyota има „капацитета“ да разпредели ресурсите си в бизнеса.

„Разработката на превозни средства определено стана по-ефективна“ през последните няколко години чрез структурна реформа, изтъква още Сато.

И докато конкурентите вече ускоряват разработките на изцяло електрически коли, Toyota продължава да заема предпазлива позиция по отношение на това задвижване, твърдейки, че то е само един от многото видове задвижвания, всяко от което ще играе важна роля в декарбонизирането на индустрията.

Но анализаторите стават все по-нетърпеливи по отношение на плановете на японците. „Стратегията на Toyota да преследва всички опции се разпада, защото основната [опция], електромобилите, не върви добре“, коментира Такаки Наканиши, главен изпълнителен директор на Nakanishi Research Institute. Голямото разместване на ръководството „показва решимостта на Toyota да започне отначало“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:36 | 29.03.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още