В света на автомобилите с двигател с вътрешно горене японските производители са крале. Toyota Motor Corp. е глобален лидер по продажби през последните три години, докато Honda Motor Co. и Nissan Motor Co. продължават да пускат нови модели, които са особено популярни в Европа и Азия, пише Bloomberg.
Но тъй като преходът към електрически превозни средства се ускорява, японските гиганти са изправени пред по-ожесточена конкуренция в лицето на сравнително нови пазарни имена като Tesla Inc. и BYD Co., които се фокусират върху електрическата мобилност. Никъде другаде заплахата за Япония не е по-очевидна, колкото в Китай – най-големият автомобилен пазар в света, където електромобилите представляват около 25% от общите продажби.
Анализаторите прогнозират, че продажбите на коли от този тип задвижване в Китай ще достигнат 9 млн. броя през 2023 г., при пазарен дял от 35%.
Междувременно продажбите на Honda и Nissan в Китай отчитат най-големия си спад за последните две години, докато тези на се свиват за 2022 г. за първи път от десетилетие. Въпреки че недостигът на чипове, анти-Covid мерките и свързаните с това проблеми в рамките на веригата на доставки изиграха своята роля, липсата на атрактивни електрически модели от японците се превръща в основно предизвикателство.
Китай предоставя прозорец към бъдещето, в което тези японските концерни - които направиха повече от всяка друга компания, за да популяризират електрическото задвижване, - губят своята водеща роля.
Tesla е най-големият производител на електромобили в света по продадени превозни средства, следван от други компании, включително от китайската BYD и германската Volkswagen AG, изчислява Bloomberg Intelligence. Нито един японски производител не попада в топ 20, което оставя Япония встрани от най-бързоразвиващия се сектор на автомобилната индустрия.
„Ако японските автомобилни производители продължат с този консервативен и нерешителен подход по отношение на своите електромобилни планове, е само въпрос на време да се провалят на световния пазар“, предупреждава Йейл Дзан, управляващ директор на базираната в Шанхай консултантска компания Automotive Foresight.
В Китай японските автомобили се произвеждат и продават предимно чрез съвместни предприятия с местни партньори. Guangzhou Automobile Group Co. си партнира с Toyota и Honda, докато подкрепяната от държавата Dongfeng Motor Group Co. развива предприятия с Honda и Nissan.
Предприятията отдавна се отличават с висока стойност, надеждни бензинови превозни средства в средния клас - автомобили на цени между 100 000 юана и 300 000 юана (14 000 до 43 000 долара). Компактният седан Sylphy на Nissan, Toyota Corolla и Civic на Honda са известни в Китай като "тримата мускетари" на популярните японски автомобили. Sylphy се нарежда на второ място при моделите в Китай за миналата година с доставени 393 500 броя. Coralla заема десето място със 191 610 продажби.
Но от 2020 г., когато навлизането на Tesla стимулира китайския пазар на електромобили, японското трио започна губи позиции. Tesla и местните електромобилни компании като Nio Inc. и Xpeng Inc. започнаха да навлизат в луксозния сегмент, докато бюджетни автомобили като Hongguang Mini EV на General Motors Co. и неговите китайски партньори станаха популярни сред младите купувачи от градовете. Именно Hongguang Mini EV се превърна в най-популярното превозно средство през 2022 г.
Сега BYD поглежда към средната част на пазара, където оперират японските компании, с гама от електрически модели като кросоувъра SUV Song PLUS, започващи на цена от 140 000 юана. Този и други популярни модели изстреляха BYD до първото място при продажбите сред местните марки през 2022 г. Компанията достави общо 1,85 млн. превозни средства.
„Японските съвместни предприятия би трябвало да се чувстват застрашени“, коментира Ян Дзин, директор в отдела за корпоративни изследвания в Китай на Fitch Ratings. „Някои японски производители обявиха големи планове в стратегическото си пренасочване. Една от причините е, че електрификацията на китайския пазар протича по-бързо от очакваното“, добавя тя.
Японските компании трябва да популяризират по-добре своите хибридни предложения, за да спечелят предимство в Китай, смята Цуи Донгшу, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили. Предимствата на хибридите – които остават силно популярни в други страни и региони – не са достатъчно ефективно рекламирани в Китай, добавя той.
Миналия месец Nissan намали целта си за дела на електрическите модели от своите продажби в Китай до 35% спрямо предишния ангажимент за 40% до 2026 г.
Главният оперативен директор Ашвани Гупта заяви, че това е така, защото местните марки са „водещи“ в Китай. Със само два електрически модела в Китай – Ariya и електрическа версия на Sylphy – категорията представлява само 1% от продажбите на Nissan в Китай през третото тримесечие на миналата година.
Въпреки че компанията планира да пусне 19 електрически автомобила и 35 хибридни модела до 2030 г., първият нов електромобил няма да се появи в Китай преди 2024 г.
В същото време говорител на Honda каза, че китайските компании имат предимство пред японските производители на автомобили при закупуването на чипове и други части, добавяйки, че спадът в продажбите се дължи на „проблем с производството“, а не на липсата на привлекателност на японските модели.
Последният електромобил на Toyota за Китай, bZ3, се произвежда в партньорство с BYD, който доставя батериите. Автомобилът беше пуснат на пазара на 6 март при начална цена от 169 800 юана (24 500 долара). Японският автомобилен производител предлага около 10 хибрида и четири изцяло електрически модела в страната.
Говорител на Toyota каза, че макар да са налице опасения относно търговските търкания между САЩ и Китай, компанията очаква да „постигне стабилен растеж“ в Китай.
Трите основни японски автомобилни компании и техните съвместни партньори в Китай също са въвлечени в ценова война, която започна с намаляването на цените на Tesla през януари, притискайки конкурентите на китайския пазар да последват примера им. Марката Dongfeng Honda предлага отстъпки до 50 000 юана за модели като CR-V EV, докато цената на bZ4X беше намалена с до 60 000 юана.