Американските шофьори харесват всичко голямо: просторни SUV модели, масивни пикапи, широки пътища. Така че е логично, на фона на ускореното внедряване на електромобилите, същите тези шофьори да търсят и по-големи батерии, които осигуряват по-голям пробег.
Средностатистическият автомобил в САЩ се приближава да пробег от 300 мили (480 км) с едно зареждане на батерията, става ясно от анализ на Bloomberg. За миналата година средният пробег в САЩ с едно зареждане достига 291 мили (465 км) – повече от която и да било друга страна и с една трета повече от средното ниво за света.
Безразличието на американците към малките превозни средства е толкова широкоразпространени, че автомобилните производители дори не се опитват да им предлагат подобни модели. Stellantis, например, се отказа да внася своя популярен модел Fiat 500e, който се нарежда на челните позиции по продажби в Европа.
Средният пробег на електромобил в САЩ е нараснал четирикратно спрямо 2011 г., когато единственото масово електрическо превозно средство беше Nissan Leaf - с пробег от едва 73 мили (116 км). Днес в САЩ се предлагат близо 50 различни електрически модела, като този с най-голям пробег е Lucid Air Grand Touring – приблизително 516 мили (825 км).
Дългосрочна любовна афера
Американците прекарват повече време в превозните си средства, отколкото шофьорите във всяка друга страна. Изминатото разстояние от шофьорите в САЩ възлиза на около 4 трилиона мили (6,4 трлн. км) годишно, или 14,5 хил. мили (23,2 хил. км) на човек. Слабите батерии при ранните модели не можеха да осигурят подобен пробег, което беше една от причините САЩ да се обърнат към това задвижване сравнително по-късно и не толкова ентусиазирано, колкото шофьорите в Европа или Китай.
Едва когато Tesla Inc. представи електрически модели с по-голям пробег и създаде национална мрежа от зарядни станции, беше поставено началото на истинския американски пазар на електромобили. През последното десетилетие средният пробег на батерията в страната се е увеличил с повече от 13% в сравнение с 10-процентния ръст в световен мащаб.
С нарастването на пробега нарастват и очакванията на американците. В проучване, поръчано от Bloomberg миналата година, почти две трети от общо 5500 респонденти казват, че пробег от над 300 мили е достатъчен за техните нужди, докато по-малко от 10% биха се задоволили с 200 мили или по-малко. Проучване на Cox Automotive от 2021 г. установи подобни резултати: среден желан пробег от 341 мили сред хората, обмислящи покупката на електромобил.
Гамата от електромобили, налични в САЩ, най-накрая започва да задоволява тези предпочитания. От 2020 г. Ford, Tesla и General Motors пуснаха сравнително достъпни кросоувъри с голям пробег. Продажбите на електромобили в САЩ са нараснали тройно през този период, със сериозен превес на моделите с по-голям пробег. Само пет автомобила със среден пробег от 309 мили са отговорни за 70% от продажбите за миналата година: Tesla Model Y, Tesla Model 3, Ford Mustang Mach-E, Tesla Model S и Chevy Bolt EV.
И докато увеличават производството концерните се учат как да произвеждат батерии, за да ограничат разходите и да понижат цените на своите продукти.
„Идеалният пробег ще бъде малко по-висок в САЩ“, коментира Кори Кантор, анализатор в BloombergNEF. „Мисля, че в крайна сметка средният пробег ще бъде от около 250 до 350 мили, в зависимост от местоположението“, добавя той.
Налагането на електромобилите изглежда е достигнало повратен момент в САЩ, като превозните средства, захранвани с батерии, сега представляват 7,6% от общите продажби на автомобили.