Налице са все повече признаци, че глобалните продажби на автомобили ще продължат да се възстановяват от пандемичните дъна, както и от недостига на чипове и други проблеми във веригата на доставки. Докато този процес набира инерция обаче, става все по-ясно, че е малко вероятно продажбите на коли с двигатели с вътрешно горене да се възстановят до предпандемичните нива, пише Bloomberg.
Анализаторите на BloombergNEF са уверени, че световният пазар на конвенционални превозни средства е достигнал своя исторически пик през 2017 г. и сега се намира в структурен спад.
Това може да изглежда очевидно за тези, които наблюдават пазара отблизо, но вероятно все още не е ясно за други. Прогнозите за търсенето на петрол, публикувани само преди няколко години, все още предполагаха стабилен ръст на продажбите на тези превозни средства до 2030 г.
В пиковата 2017 г. бяха продадени 86 млн. леки коли с двигател с вътрешно горене, включително обикновени хибриди като Toyota Prius. Изцяло електрическите коли и плъгин хибридите бяха малка част от пазара през тази година, като общите им обеми надхвърляха с малко 1 млн. броя.
Картината през 2022 г. обаче е доста по-различна. Продажбите на конвенционални коли се свиват с 20% спрямо 2017 г. до 69 млн. броя, докато електрическите модели отчитат ръст до 10,4 млн. броя.
Дори да се причислят и плъгин хибридите към групата на конвенционалните автомобили, картината не се изменя много. И така пикът на пазара си остава 2017 г., а глобалните продажби за 2022 г. достигат 72 млн. броя, все още с 16% под пиковите обеми.
Тази тенденция е най-силно изразена в Китай, където електромобилите представляват 26% от общите продажби през 2022 г., докато търсенето на конвенционални модели е с 28% по-ниско спрямо 2017 г.
BNEF очаква делът на електрическите модели да достигне около една трета от всички продажби на леки коли през 2023 г.
Ситуацията е подобна и в Европа, където продажбите на конвенционални коли се свиват значително спрямо пика. В САЩ търсенето на електромобили се готви за знаменателна година на фона на подписания през август Закон за намаляване на инфлацията (IRA) от президента Джо Байдън.
Струва си да се проучи дали нещо може да препъне тази тенденция. Има голяма разлика в налагането на електромобилите между богатите и развиващите се икономики. Но макар да е изкушаващо да се мисли, че това може да компенсира случващото се в Китай, Европа и Северна Америка, трудно е да се прецени откъде ще дойде положителният тласък при ръста в продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Югоизточна Азия е растящ автомобилен пазар, но дори и там голяма част от експанзията е готова да бъде поета от електромобилите, а не от конвенционалните модели. Редица държави, включително Тайланд и Индонезия, се стремят да се превърнат в центрове за производство на батерии и електромобили.
Нещата са подобни в Индия, където електромобилите са във фокуса на правителството, което има големи амбиции да изгради местна индустрия. Продажбите на електрически коли нараснаха от 15 хил. броя през 2021 г. до почти 50 хил. броя през 2022 г., като BNEF очаква силният растеж да продължи и тази година.
Продажбите на нови превозни средства в Бразилия и Мексико остават до голяма степен непроменени, а обемите в Африка все още са много ниски. Автомобилите с двигател с вътрешно горене може да отбележат незначителен ръст през тази година спрямо нивата от 2022 г., но глобалните доставки няма да се доближат до максимума от 2017 г.
Определянето на точния брой превозни средства в света е трудно упражнение, но BNEF очаква глобалният парк от превозни средства с двигател с вътрешно горене да остане относително стабилен през следващите три години, преди да започне сериозно да намалява от 2026 г. нататък, тъй като продажбите на електромобили ще се ускорят допълнително.
Всичко това ще повлияе сериозно на търсенето на петрол и отделяните вредни емисии. В моделите на BNEF общото търсене на петрол от автомобилния транспорт се очаква да достигне своя връх през 2027 г., само след четири години.
Търговските превозни средства са следващото бойно поле, но бъдещето и там се променя бързо. Вече 7% от всички продажби в сегмента в Китай за миналата година представляват електрически аналози. Дори продажбите на тежкотоварни превозни средства — отдавна смятани за най-трудната за електрифициране част на автомобилния транспорт — надхвърлят 5% от общите продажби през декември.