Германия обяви в последния момент, че се противопоставя на регламента на Европейския съюз (ЕС) за прекратяване на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г., като настоява продажбите на такива превозни средства да бъдат разрешени и след този краен срок при положение, че колите работят с екологични горива, пише Ройтерс.
Тъй като законът на ЕС изисква всички нови автомобили от 2035 г. да не отделят емисии, това на практика прави невъзможно продажбата на коли с двигатели с вътрешно горене.
Т.нар. електронни, или екологични, горива са синтетични горива, които се произвеждат чрез синтезиране на уловените в атмосферата емисии на въглероден диоксид или чрез водород, произведен от възобновяема енергия, или от въглеродно неутрална електроенергия.
Но дори и тези горива отделят въглероден диоксид в атмосферата, когато се изгарят от конвенционалните автомобили. Идеята тук обаче е, че тези емисии са равни на количеството въглероден диоксид, уловен в атмосферата или спестен при производството на синтетично гориво, което го правя въглеродно неутрално.
Германия и Италия искат по-ясни гаранции от ЕС, че продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене ще бъдат изключени от забраната, ако бъдат въглеродно неутрални.
Кой ги произвежда?
Повечето големи производители на автомобили залагат на електрически превозни средства с батерии – технология, която вече е широко разпространена – като основен начин за намаляване на емисиите на въглероден диоксид при леките автомобили.
Но доставчиците и петролните компании защитават синтетичните горива, както и редица автопроизводители, които не искат превозните им средства да използват тежки батерии.
Екологичните горива все още не се произвеждат в мащаб. Първият търговски завод в света отвори врати в Чили през 2021 г., подкрепен от Porsche, и имащ за цел да произвежда 550 милиона литра годишно. В списъка с планираните съоръжения попада още фабриката на Norsk e-Fuel в Норвегия, която трябва да бъде въведена в експлоатация през 2024 г. с акцент върху авиационното гориво.
Може ли екогоривата да направят по-чисти автомобилните?
Синтетичните горива могат да се използват в сегашните конвенционални автомобили и да се транспортират чрез съществуващи логистични мрежи за изкопаеми горива – добра новина за доставчиците на автомобилните концерни и за компаниите, които транспортират бензин и дизел.
Поддръжниците на идеята казват, че електронните горива предлагат начин за намаляване на емисиите от съществуващия автопарк, без да се заменя всяко превозно средство с електрическо.
Критиците обаче подчертават, че производството на екологични горива е много скъпо и енергоемко. Използването на синтетични горива в конвенционален автомобил изисква около пет пъти повече възобновяема електроенергия, отколкото работата на електрическо превозно средство с батерии, става ясно от доклад, публикуван през 2021 г. в списанието Nature Climate Change.
Дори защитниците на тези горива казват, че Европа няма да има достатъчно възобновяема енергия, за да произвежда електронни горива в мащаб и ще трябва да я внася от други региони.
Някои политици също твърдят, че екологичните горива трябва да бъдат запазени за трудни за декарбонизиране сектори, като корабоплаването и авиацията - които, за разлика от леките автомобили, не могат да разчитат на батериите.
Какво следва за ЕС?
Дни преди окончателното гласуване на закона на ЕС, което беше насрочено за 7 март, германският министър на транспорта Фолкер Висинг постави под въпрос подкрепата на Германия, изненадвайки политиците, включително министерството на околната среда, водено от Зелените.
Висинг, представител на свободните демократи в Германия, заяви, че употребата на електронни горива трябва да остане възможна и след 2035 г., като все още липсва ясен план от Европейската комисия (ЕК) за това.
Законът на ЕС гласи, че Ек ще направи предложение за това как биха могли да се продават нови конвенционални превозни средства, работещи с въглеродно неутрални горива, и след 2035 г., ако това е в съответствие с целите за климата. Но германското министерство на транспорта иска по-ясни гаранции.
Ходът на Берлин в последната минута разгневи някои законодатели и дипломати от ЕС, които предупреждават, че позволяването на една страна да торпилира вече договорен закон би застрашило други внимателно договорени сделки относно политиките на блока.
Засега бъдещето на една от основните европейски политики за изменение на климата остава несигурно.
Ако коалиционното правителство на Германия не може да постигне съгласие по отношение на закона, то ще трябва да се въздържи при гласуването в ЕС. Италия вече изрази опозиция, както и други страни, включително Полша, които изтъкнаха, че може да има достатъчно силна подкрепа за блокиране на приемането на закона.
Какво искат компаниите?
Големите доставчици на автомобилни компоненти в Германия като Bosch, ZF и Mahle са членове на eFuel Alliance, индустриална лобистка група, в която влизат още петролни и газови компании - от ExxonMobil до Repsol.
Редица автопроизводители, като Porsche и Mazda, широко подкрепят технологията на електронните горива. Porsche притежава дял в HIF Global и е единственият купувач на гориво от нейния пилотен проект в Чили.
Междувременно BMW инвестира 12,5 млн. долара в стартъпа за екологично гориво Prometheus Fuels, като същевременно вложи милиарди евро в електрически технологии за батерии.
Други производители на автомобили, включително Volkswagen и Mercedes-Benz, междувременно сигнализираха, че залагат на електрическите превозни средства с батерии за осъществяване на декарбонизацията.
преди 1 година Which is more efficient at harvesting the sun's energy, plants or solar cells? https://***.eurekalert.org/news-releases/639482 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година това може да има смисъл само в специфични отрасли , които много трудно могат да се електрифицират засега . енергийна загуба при тези трансформации : изтегляне и складиране на въглерод от атмосферата , преобразуването му в гориво , логистика , изгаряне в ДВГ ... и ако приемем , че се ползва същият ток от фотоволтаични панели , какъвто ползваш за да си зареждаш електричката ... става дявол на магаре . ефективността на такъв процес в масовият случай ще е 10-15% от ефективността на електричка ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар