Докато производителите на автомобили се стремят да си осигурят дялове в компаниите за добив и обработка на литий, за да подсигурят доставките на този стратегически важен минерал за електромобилните батерии, те следват път, който вече е начертан от техните акционери, пише Bloomberg.
Вземете Tesla Inc., за която се съобщава, че се интересува от закупуването на базираната в Торонто Sigma Lithium Corp. Ако Tesla успее с това начинание, тя ще последва примера на известни фондове, включително Manulife Financial Corp., 1832 Asset Management, Maven Securities, DZ Bank и няколко други, които притежават акции на Sigma, докато намаляват експозицията към производителя на електрически превозни средства.
Правителствата по целия свят засилиха призивите за преминаване към по-чист транспорт и влагат милиарди долари в разработването на електромобилна инфраструктура, което доведе до рязко покачване на цената на лития, използван за производството на батерии.
Всъщност литият е най-добре представящата се стока през последните две години.
„Литият предлага на инвеститорите възможност да получат експозиция към разширяването на електрическата мобилност при много по-ниски оценки и без допълнителна експозиция към главен изпълнителен директор, продаващ акции за милиарди долари“, изтъква Уил Макдона, главен изпълнителен директор на EMG Advisors, която управлява борсово търгувания фонд Element EV & Solar Battery Materials Futures, който инвестира във фючърси на литий, кобалт, мед и никел.
„Основната технология на всички електромобилни батерии изисква литий“, добавя той.
General Motors Co. изстреля акциите на Lithium Americas Corp., когато стана най-големият инвеститор в миннодобивната компания с централа в Канада, което помогна на дружеството да започне работа по нова мина.
Други производители на автомобили също търсят такива компании в опит да подсигурят бъдещите си доставки на суровини.
„Вие сте само толкова силно, колкото е слабото място във вашата верига на доставки, което е литият“, посочва главният изпълнителен директор на Sprott Asset Management Джон Чампалия, добавяйки, че кризата в доставките е накарала инвеститорите, които са свързани с прехода към електрически превозни средства, да преместят капитала си нагоре по веригата, изкупувайки книжа на доскоро подценени производители на литий. Sprott стартира борсово търгуван фонд за литиеви компании през февруари в опит да се възползва от инвеститорския интерес.
Въпреки нарастващата цена на метала, стойността на акциите не отразява напълно процъфтяващото търсене. Albemarle Corp. - най-големият производител на литий - отбеляза скок на продажбите и приходите. В същото време цената на акциите на компанията изостава значително спрямо нейното представяне.
Анализаторите смятат, че и други автомобилните концерни ще тръгнат „на лов“ за миннодобивни компании.
„Това вероятно няма да са последните сделки, които ще видим“, коментира Педро Паландрани, ръководител на проучванията за Global X ETFs.
Той очаква, че интересът към акциите на производителите на литий ще расте, тъй като прогнозите показват, че пазарът на метала ще нарасне петкратно до 3,7 млн. метрични тона до края на десетилетието спрямо сегашните 800 хил. тона.
„Производителите на литий имат маржове като на софтуерните компании“, изтъква Паландрани.
Но и тук инвеститорите се сблъскват с рискове, тъй като никой не може да даде гаранции доколко ефективна ще бъде дадена мина и с каква скорост ще се извършва добива.
Джеф Къри от Goldman Sachs Group Inc. наскоро предупреди производителите на автомобили да не купуват акции на миннодобивни компании с фокус върху лития, като каза, че „нещата винаги завършват със сълзи“, когато потребителите на суровини се движат нагоре по веригата.
Все пак инвеститорите и автомобилните концерни продължават да залагат на производителите на литий, като се обзалагат, че преходът към електромобили ще се ускорява, придобивайки все по-широки мащаби, което ще стимулира допълнително добива и търсенето на метала.
„Днес литият е общият знаменател във всички технологии за батерии и вероятно ще остане така през следващите 10 до 15 години“, изтъква Паландрани.