Надпреварата между германската марка премиум автомобили Audi и американския електромобилен концерн Tesla започна. След 2026 г. Audi вече няма да разработва нови модели с двигатели с вътрешно горене, фокусирайки се изцяло върху електрическите автомобили, задвижвани от батерии. Така двете компании ще се конкурират директно една срещу друга, пише Automobilwoche.
Сега Audi се противопоставя на добре известните амбициозни планове за растеж на Tesla със свои собствени цели. „В момента подготвяме най-голямата моделна офанзива в историята на Audi“, изтъква главният изпълнителен директор на контролирания от Volkswagen Group Концерн Маркус Дюсман в интервю за Frankfurter Allgemeine. Брандът планира да пусне десет нови модела през 2024 г.
Audi спешно се нуждае от разширяване на фона на скорошните критики относно липсата на нови модели. Дюсман описа настоящата ситуация като „затишие преди буря“.
По отношение на продажбите другите германски премиум марки BMW и Mercedes остават далеч назад.
Базираната в Инголщад компания има за цел да продава три милиона автомобила годишно до 2030 г. В момента обаче продажбите спадат. За 2022 г. те достигат 1,61 млн. броя. Следователно целта за растеж означава почти удвояване на продажбите в рамките на седем години.
Tesla продаде 1,37 млн. автомобила през 2022 г. Агресивно разширяващият се електрически лидер от САЩ увеличава продажбите си с темп от 40-50 процента годишно. На фона на ценовите намаления, които главният изпълнителен директор Илон Мъск предприе в края на миналата и началото на тази година, продажбите на Tesla се засилиха още повече, като Model Y се нарежда на четвърто място при моделите в класацията за глобални продажби. Само в Германия продажбите на компанията се увеличиха почти десет пъти през януари.
„През януари отчетохме най-силния прием на поръчки за всички времена“, сподели наскоро радостният Мъск. Tesla генерира почти два пъти повече поръчки, отколкото е производственият ѝ капацитет.
В края на януари Мъск каза, че Tesla планира да достави 1,8 млн. електромобила през тази година. Това би било увеличение с около 40 процента на годишна база. „Ако всичко върви гладко, можем да достигнем и 2 млн. превозни средства“, добави той.
Това означава, че Tesla ще изпревари Audi по продажби за първи път през 2023 г.
Но в същото време моделната офанзива на Audi има за цел да засили конкурентоспособността на компанията. Производителят на автомобили залага и на своите електрически модели, като Q6 e-tron, който е пряк конкурент на Model Y. Двете компании също ще се изправят една срещу друга по-късно това десетилетие, когато битката ще се пренесе и при седаните.
„През следващите две години ще пуснем повече от двадесет модела, по-голяма част от които ще бъдат напълно електрически“, изтъква Дюсман.
За разлика от Tesla, дъщерното дружество на Volkswagen не планира никакви намаления на цените за своите електромобили.
Според ръководителя на бизнеса на Audi за Европа Йенс Путфаркен ценовите корекции не са правилния начин за водене на пазарна битка.
Audi гледа на себе си като на първокласен производител със задължение да бъде надежден, добавя той.
Компанията има шансове да спечели борбата, ако новите модели се окажат успешни. Междувременно конкурентът Tesla разчита предимно на два модела, които се продават изключително добре. Като цяло компанията има само четири модела в своята гама.
Време е вече Tesla да направи нещо повече от това да обявява планове, изтъква автомобилният експерт Щефан Брацел в навечерието на Деня на инвеститорите на 1 март, на който се очаква Мъск да обяви третата версия на своя „таен план“.