Илон Мъск е напът да представи третата итерация на своя „Таен план“ относно Tesla Inc., нещо, върху което очевидно е работил почти година. Но защо прави това?
Оригиналният план, публикуван през 2006 г. - четири години преди Tesla да излезе на борсата - се приемаше като стандартна стъпка за предприемач от Силициевата долина: Продайте скъпа кола, след което използвайте приходите за изграждане на по-евтини коли за по-голям пазар и така нататък. Tesla не следва точно този път, главно защото в случая продажбата на една мечта на фондовия пазар е по-важна от реинвестирането на приходи в нея. Но се пак Tesla е достатъчно близо до стратегията, пише Лиъм Денинг в коментар за Bloomberg.
Втората итерация беше по-скоро манифест, отколкото план, смесвайки защитата относно продължаващото тогава и съмнително придобиване на SolarCity Corp. със сценарии, който изглеждаше по-скоро фантастичен, отколкото реалистичен. Седем години по-късно, освен успешното пускане на пазара на кросоувъра Model Y, почти нищо от този план не е постигнато. Бизнесът със соларни покриви остава недоразвит, като целият енергиен бизнес на Tesla генерира по-малко от 5% от приходите ѝ. Тепърва започват продажбите на електрическия влекач Semi, отлагани с години, докато за електрически автобус вече не се говори.
Що се отнася до осигуряването на глобално регулаторно одобрение за автономни електромобили, които могат да се използват като рентабилни роботаксита, и тук Tesla се разминава с плановете си.
Това, което обаче стана, се вижда в графиката:
Когато една компания не изпълнява практически всички заявени от нея планове, но въпреки това оценката ѝ набъбва до над 600 млрд. долара, е възможно планът да няма особено значение. Може би по-точно спецификата няма значение.
Един от по-забавните аспекти на неотдавнашната сервизна акция, засягаща 360 000 електромобили Tesla беше съобщението на Мъск в Twitter, в което предприемачът посочва, че думата „изтегляне“ е „анахронична“, когато се отнася за безжична актуализация на софтуер. Каквото и да казвате, човекът, който продава скъпа технология за подпомагане на водача, предлагана на пазара като Autopilot и „Пълно самостоятелно шофиране“ – последното от които според регулаторите може да се обърка малко при кръстовищата – е привърженик на семантиката.
Очевидният дисонанс изглежда няма значение. Ето защо смисълът на плана на Мъск е просто да има такъв, а не да служи като средство за отчетност на бизнеса. Като се има предвид, че детайлите на тайния план, Part Deux, напомнят повече научна фантастика, то новата версия, Plan-à-Trois, вероятно ще наблегне на по-фини детайли, за да задържи феновете ангажирани. Въпреки това Мъск написа в Twitter, че ще предложи „пътя към напълно устойчиво енергийно бъдеще за Земята“. А що се отнася до общите адресируеми пазари, Земята е доста голяма.
Поддържането на този адресируем пазар голям и малко размит е полезно, защото дори ако Tesla вече не се нуждае от пазарите на акции по начина, по който го правеше досега, оправдаването на пазарната ѝ капитализация изисква доста повече от просто продажба на автомобили. Например, да предположим, че Tesla увеличава продажбите на автомобили с 50% годишно до 2030 г., като същевременно поддържа средна продажна цена от 50 000 долара и нетен марж от 15%. Дори и тогава, тъй като Tesla по някакъв начин представлява една трета от глобалния пазар на пътнически превозни средства до края на десетилетието, ще трябва да се приложи и дисконтов процент от 2% - половината от 10-годишната доходност върху държавните облигации - за да може днешната оценка да се изчисли. Соларните покриви, роботакситата и изкуственият интелект помагат за това.
На финансовия фронт, независимо от действителния „Таен план“, който ще се представи в Деня на инвеститорите, непосредственият приоритет в поддържането на оценката на Tesla е доста банален.
Припомнете си, че когато Tesla публикува своите резултати за 2022 г., компанията заяви, че се стреми да произведе 1,8 милиона автомобила тази година. Това би било само с 31% повече от обемите за миналата година, но все пак ще позволи на компанията да постигне целта за 50% комбиниран годишен растеж, която си постави в началото на 2021 г.
Последващият скок на акциите може да е отразил по-оптимистичните коментари на Мъск относно призива за разширяване на маржовете и „потенциала“ за производство на 2 милиона автомобила тази година. Но също така отразява новогодишното рали на технологичните акции и биткойна. Връщайки се към премия от 160% спрямо пазара, Tesla ще трябва да покаже, че може да се справи с най-обикновените проблеми в автомобилния сектор - забавяне и ценова конкуренция - ако иска да запази този оптимизъм.
Това също означава демонстриране на напредък по отношение на новите продукти. Тук не става въпрос само за дълго отлагания и вероятно скъп Cybertruck, но и за по-евтиния автомобил за масовия пазар. Последното е от решаващо значение за всяка по-висока цел за енергиен преход в мащаб и в края на краищата беше основната цел на този първоначален генерален план преди 17 години. Вероятно ще чуем много за това на 1 март, заедно с по-странните неща. За да може да подкрепи оценката на Tesla през тази година обаче, днешната продуктова гама ще трябва да се разшири. „Тайният план“, който има значение, не е наука за ракети или роботиксита. Идеята е просто да се продават повече коли.