Нов доставчик на Lidar
Mercedes сменя и важен партньор за своите системи за подпомагане на водача. Конкретно германците вече не искат да купуват лазерните сензори, т.нар. Lidar, от френската компания Valeo, а от американската Luminar. Предимството: сегашните сензори на Valeo са с по-сложна конструкция, с подвижно огледало, докато компонентите на лидарните сензори на Luminar са постоянно монтирани.
По-важното обаче е, че след няколко години сензорът на Luminar трябва да може да вижда на разстояние до 600 метра, докато сензорите на Valeo спират да виждат след по-малко от 300 метра, твърдят източници от компанията. Това ще направи възможна скоростта от ниво 3 до 130 км/ч - автопилотът ще може да се използва и при бърз трафик по по-голямата част от магистралите. Ола Калениус, главен изпълнителен директор на Mercedes. Снимка: Ben Kilb/Bloomberg
Сензорът за ириса на очите от следващо поколение Luminar може да открива дори малки обекти с ниска отражателна способност в инфрачервения спектър, обясняват от Mercedes. Допълнителните резерви при засичането на заобикалящата среда допълнително увеличават безопасността. Според Luminar сензорите и софтуерът на Luminar ще бъдат „интегрирани в голям брой серийни автомобили Mercedes до средата на десетилетието".
Функции за автоматизирано шофиране във все повече моделни серии
Сделката има потенциал за приходи в размер на няколко милиарда долара, заявиха от американската компания. Luminar планира да построи завод в Азия, който ще се използва почти изцяло за оборудване на автомобили Mercedes, заяви тя. Сензорите на Luminar, наречени Iris, са в масово производство от октомври 2022 г. Новото партньорство с Mercedes е било изграждано в продължение на две години, а германците дори са придобили дял в Luminar.
В интервю за Handelsblatt основателят на Luminar Остин Ръсел подчерта ценовото предимство на собствените сензори на компанията. Още днес един Lidar на Luminar струва по-малко от 1000 долара. Един ден цената може да бъде 500 долара. Използването им в пътното движение спасява човешки животи, каза той.
Ръсел похвали и модела за споделяне на приходите, който Mercedes е договорил с Nvidia: “Това ще бъде моделът на бъдещето, без съмнение".
Представа за това колко сензори вече са необходими за автоматичното паркиране, шофиране и функции за безопасност дава луксозният модел EQS на Mercedes. Той използва един лидарен сензор, пет радарни сензора и един сензор за влажност, както и дванадесет ултразвукови сензора за близко разстояние и седем камери, плюс една камера за наблюдение на водача.
В Невада Mercedes вече е получил одобрение за своя автопилот от трето ниво, който позволява на водача да свали ръцете си от волана, казwа Шефер. Следващото одобрение се очаква в Калифорния.
През следващите години Mercedes иска да предлага високоавтоматизирани функции за шофиране във все повече моделни серии в допълнение към S-класата и EQS. От 2025 г. някои функции ще се предлагат и чрез безжични актуализации на софтуера.
Като цяло концернът иска значително да разшири бизнеса си с дигитални екстри. През 2022 г. Mercedes генерира около 1 млрд. евро приходи с последваща продажба на навигация или трафик в реално време. До края на десетилетието се очаква обемът на този бизнес да се увеличи почти десетократно.
Става въпрос за много пари
Mercedes очаква до 2025 г. да изразходва 25% от бюджета си за научноизследователска и развойна дейност за софтуер. Концернът също така наема повече таланти в областта на софтуера и е близо до постигането на целта за добавяне на около 3 000 нови инженери, каза Калениус.
В по-близка перспектива германският концерн очаква печалба преди лихви и данъци от продажбите на софтуер до 2025 г. в размер на 1 млрд. евро, заяви главният финансов директор Харалд Вилхелм на събитието в сряда, цитиран от Bloomberg. Тази сума е разпределена между съществуващите системи за развлечение и информация и ранните предложения за автономно шофиране. Mercedes разкри, че споразумението му с Nvidia предвижда производителят на чипове да поеме половината от нетните приходи от софтуера за автономно управление в бъдеще.
„Това е комбинирано партньорство за риск и възнаграждение, което според нас не само в технологично, но и в икономическо отношение ще работи наистина добре и за двете страни", каза Калениус пред Bloomberg.
За да запази високи маржове по време на прехода към електромобилите и софтуера, Mercedes премести фокуса върху автомобилите си от най-висок клас като спортния G-Wagon. Въпреки че това донесе дивиденти под формата на огромни печалби, значителните отстъпки за водещите електрически автомобили в Китай в края на миналата година показват, че компанията може да се сблъска с ограниченията на тази стратегия.
Мениджърите заявиха, че автомобилният производител ще продължи да разговаря и да работи с други технологични компании, които предлагат подобен автомобилен софтуер и продукти на тези, които Mercedes. Сред тях са Amazon.com Inc. и Apple Inc., която има зараждащи се планове за създаване на собствен автомобил.
„Не сме в антагонистични отношения с нито един от тези технологични играчи", добави Келениус. „Ние работим с тях, за да вземем техните ценни цифрови активи и да ги поставим в нашата система, така че това наистина да е печелившо за всички“.
Предшестваща версия на новата операционна система ще се появи в обновения седан Е-класа на компанията, който ще бъде пуснат в продажба по-късно тази година.