Светът отбелязва тази седмица най-тъжната годишнина: на 24 февруари 2022 г. Русия нападна съседна Украйна. Оттогава бушува жестока война на изтощение – психологическо, икономическо и политическо. Очаква се на датата битките да продължат, причинявайки смъртта на още хора. Руският агресор разчита на изтощението, пише Automobilwoche.
Войната също представлява повратна точка за германската автомобилна индустрия, която създаде кризисни екипи за справяне с предизвикателствата. Компаниите прекроиха своите вериги на доставки и изместиха производствената си дейност далеч от Русия за кратък период от време.
Мануел Калвайт, ръководител на отдела за икономическо разузнаване и икономика към Германската асоциация на автомобилната индустрия VDA заяви, че след началото на руската инвазия производителите на оригинално оборудване и техните доставчици приоритизираха сигурността на веригите на доставки.
Калвайт подчерта колко чувствителни са въпросните вериги по отношение на геополитиката.
Патрик Шауфус, партньор в консултантската компания McKinsey, изтъкна от своя страна, че от началото на войната производителите се фокусират върху други страни и региони в търсене на растеж. „Сега Индия е много силен развиващ се пазар наред с други страни от Югоизточна Азия“, добавя той.
Заводите на германските доставчици Leoni и Kromberg & Schubert в Западна Украйна отново работят на около 50-70 процента от обичайни си капацитет. Фабриките са застраховани до голяма степен от прекъсване на електрозахранването. Независимо от това утилизацията на съоръженията остава далеч от постигане на пълен капацитет.
„Въпреки че оставаме далеч от нормализиране на условията в Украйна, хората там продължават да се борят за стабилност“, изтъква Калвайт.
След избухването на войната производствената дейност на местните доставчици първоначално беше спряна. Skoda създаде паралелни производствени линии за кабели в основния си завод в Млада Болеслав. Други производители на оригинално оборудване преминаха към доставки от заводи в Северна Африка. Въпреки това лентите в Германия спряха.
„В момента фокусът на доставчиците пада основно върху поддържането на производството на сегашното ниво“, казва Шауфус.
Освен това в Украйна отново се произвеждат автомобили. От юни 2022 г. подизпълнителят Autocar сглобява автомобилите Skoda Kodiaq и Karoq в украинския град Соломоново. Междувременно в завода на Euroca в Западна Украйна работят 254 души, с шест повече, отколкото в началото на войната.
И все пак: Украйна гледа напред. Страната дори разглежда конкретни планове за стимулиране на електромобилността. Инна Котиенова от икономическата консултантска компания UkraineInvest посочва, че националната транспортна стратегия предвижда увеличаване на дела на изцяло електрическите автомобили от общите продажби до 75% към 2030 г.
В Украйна се правят планове за бъдещето, а в Русия нещата вървят назад. На фона на затягащите се международни санкции и отлива на чуждестранни компании руската автомобилна индустрия се срина. Ханс-Юрген Витман, експерт в Germany Trade & Invest, изтъква, че в сравнение с 2021 г. производството на коли в Русия е спаднало с 67% през миналата година. „Руските купувачи сега трябва да избират между моделите на Lada и тези на китайските марки“, посочва Витман.
Година след изтеглянето си от Русия някои западни компании все още търсят начин да компенсират загубите от този процес. Общият дял на Русия и Украйна при глобалните продажби на нови коли достига 2%. Volkswagen все още търси купувач за завода си в Калуга, докато Skoda отчете милиони евро счетоводна загуба заради излизането си от Русия. Марката говори за „особено предизвикателство“.
Френската Renault продаде мажоритарния си дял в производителя на Lada „АвтоВАЗ“ на Москва за една рубла. В същото време Mercedes иска да продаде дъщерните си дружества на местния инвеститор Avtodom. Служителите на германската група в Русия все още получават заплати въпреки прекратените операции. Същото се отнася и за работната сила на VW в Калуга.
На фона на липсващите чуждестранни инвеститори руските производители като Lada се опитват да се справят само с предизвикателствата. Без части от Западна Европа компаниите произвеждат технически остарели автомобили, които не предлагат нито защитни въздушни възглавници, нито адекватни спирачни системи. Поради това клиентите с възможности разчитат на „сив внос“ от Турция, Грузия, Киргизстан или Казахстан, който напоследък се увеличава значително. В Москва се предлагат дори луксозни коли. На цена от 454 хил. евро Lamborghini Urus е около два пъти по-скъп в Русия от същата версия, предлагана в някоя западна страна.
Германската автомобилна индустрия се научи да живее с войната. Но цялата индустрия е обединена и от една надежда: не може да се стигне до втора годишнина от войната.
преди 1 година До: wart сега печалбата им е двойна... умишлено създават дефицит и цените са нагоре, печалбата също... ама вие сте кухи копейки, от къде да знаете! ... и сега суровините и енергията им е евтина! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Германия внасяше евтини суровини от Русия, а и продаваше продукти с висока добавена стойност. Това допринасяше за положителният и търговски баланс. Сега това е минало. От тук нататък ще се спречка с горчивата реалност - скъпа енергия, скъпи суровини, рецесия и слаба икономика за неопределено време. Останалата част от Европа ще я последва малко след това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Тоя Ханс още не може да разбере ,че те години когато немците в продължение на 80 години произвеждаха коли и от продажбите печелиха при много ниски енергийни разходи ограмни печалби . Това е вече история няма да ги има евтините Руски ресурси ще има конкуренция и то от страна на Китай която в момента има над 437 фирми които произвеждат автомобили както леки така и тежкотоварни или части за автомобилнивт сектор с тях трябва да конкурира когато суровините като литий, магнезия се произвеждат и т отговор Сигнализирай за неуместен коментар