fallback

Нова технология при електромобилното зареждане внася ред в хаоса

Прекъсвачите на Atom представлява „умно“ устройство, което може да следи натовареността на мрежата и да пренасочва електричество, когато е необходимо

19:06 | 19.02.23 г. 3

Въпреки своята прогресивна политика Ню Йорк до голяма степен остава град без мащабна зарядна инфраструктура за електромобили. Дом на около 2 милиона регистрирани превозни средства, градът разполага само с 1000 обществени зарядни устройства от ниво 2, разпръснати в 343 локации, показват данни на американското Министерството на енергетиката. Бързозарядните станции са още по-трудни за намиране, пише Bloomberg.

Паркирането всъщност не е проблем - градът е пълен с гаражи и паркоместа по улиците - но електричеството е. Всяко зарядно за кола изисква определено количество електроенергия; сложете достатъчно зарядни устройства и необходимата мощност (така нареченото натоварване) нараства бързо.

В Куинс, най-големият квартал на града, Вриндаванам Мурали се опитва да подкрепи индустрията за зареждане на електромобили. Мурали е президент на строителната консултантска компания ESD Global, която е натоварена със задачата да посрещне енергийните нужди на около 12 жилищни проекта в квартала – включително снабдяването на всички хиляда места за паркиране с устройство за зареждане на електрическо превозно средство. Неговите първоначални изчисления предполагат, че начинанието ще струва милиони долари плюс месеци спорове около строителната дейност и полагането на кабели и модерни трансформатори.

„Веднага видяхме, че има огромно разминаване между капацитета на мрежата и скоростта, с която искаха да внедрят зареждането“, споделя Мурали.

Тогава той открива Atom Power. 

Базираната в Северна Каролина Atom е прекарала девет години в разработването на това, което нарича по-добър, по-интелигентен прекъсвач - цифров, управляван от компютърни чипове и облачен софтуер, а не аналоговата версия, която се включва или изключва въз основа на физиката и механиката. Прекъсвачът на Atom е бял, с размерите на кутия за обувки и е маркиран с червени, жълти и зелени стикери. Докато конвенционалните прекъсвачи имат пружини, лостове и магнити, най-важната част от 2-килограмовата кутия на Atom са полупроводници, които не се различават от тези в смартфона.

Компанията сглобява своите прекъсвачи в централата си северно от Шарлът, Северна Каролина, на производствена линия от шест работни станции, които приличат на занаятчийски маси. Всеки прекъсвач захранва един порт за зареждане, като до 12 прекъсвача влизат в една кутия или панел. През следващите няколко седмици почти 100 от панелите на Atom ще бъдат доставени в Куинс.

Тъй като е цифров, прекъсвачът на Atom не е двоичен; той не просто включва и изключва захранването. По-скоро може да пренасочва количеството електричество, което отива към всеки кабел като димерен превключвател. Ако шофьор посочи чрез приложение, че ще отсъства от града с дни, кутията на Atom може да намали мощността и да подаде електричество към превозно средство с по-висок приоритет. Ако наемодателят иска да избегне основан на времето скок в цените на електричеството, инфраструктурата на Atom може на практика да спре захранването, като го активира отново през нощта, когато разходите са по-ниски.

„Внесохме много ред в хаоса“, споделя Райън Кенеди, съосновател и главен изпълнителен директор на Atom. „Създадохме модел, който основно казва: „Е, не се тревожете за разходите за енергия.““.

Миналата година Atom отчете поръчки за 1000 прекъсвача; тази година очаква да изпрати 9000 броя, включително стотиците, насочени към Куинс. Като цяло компанията казва, че може да създаде група от зарядни устройства, които използват една трета повече електроенергия от това, което традиционно се изисква, на цена, която е наполовина по-малко от тази на системи, които също изискват надграждане на мрежата.

Atom обещава, че зарядните ѝ устройства са по-надеждни - поради интелигентния прекъсвач те трябва да отговарят на строги стандарти за електрическа безопасност, докато зарядните устройства традиционно трябва да отговарят на по-нисък регулаторен праг за електроуреди.

47-годишният Кенеди споделя, че електромобилите са само част от една много по-голяма стратегия за продажби. „Когато мислим за мрежата, ние сме склонни да мислим за големи неща: вятърни турбини, соларни паркове, подстанции и такива неща“, изтъква той. „Има прекъсвач при всяко нещо на планетата, което консумира енергия“, добавя Кенеди.

Преди по-малко от десетилетие кутията на Atom е само идея – едновременно трудна за изпълнение и скучна за представяне. В края на краищата, технологията зад прекъсвача е останала почти непроменена, откакто Томас Едисън я скицира през 1879 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:06 | 19.02.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още