Tata Motors, лидерът на пазара на електрически превозни средства в Индия, прави всичко възможно, за да гарантира, че поддържа своята водеща позиция в страната на фона на засилващата се конкуренция, пише Nikkei Asia Review.
Компанията се придържа към стратегията си за ниски цени на своите продукти въпреки ускоряващата се инфлация. Когато автомобилният производител обяви на 10 февруари леко увеличение на цените за новата електрическа версия на хечбека Tiago, той подчерта, че все още запазва автомобила достъпен за масовия пазар.
„Номиналното“ увеличение от 20 хиляди рупии (240 долара) за базовата версия показва, че Tata Motors се „ангажира с обещанието си да демократизира пазара на електромобили и да запази продукта достъпен за всички, като поддържа началната цена под“ един милион рупии, посочват от компанията.
Цените на модела започваха от 849 хиляди рупии, когато Tata Motors започна приемането на предварителни поръчки през октомври. Те все още са по-ниски от тези на електрическите модели, които предлагат други производители, които надхвърлят 1 млн. рупии.
Първоначалната цена трябваше да се прилага само за първите 10 хиляди поръчани автомобили Tiago, но след като достигна този брой още на първия ден от дебюта си, Tata разшири предложението до 20 хиляди поръчки.
Още преди пазарната реализация на Tiago, Tata Motors – основна компания в конгломерата Tata Group – доминираше на електрическия пазар на Индия. Компанията е продала над 44 хил. електромобила, което представлява значителен дял от общите продажби от този сегмент в Индия през 2022 г., които са 51 172 броя, показват изчисления на LMC Automotive.
Делът на електромобилите остава сравнително малък на третия по обем на продажбите автомобилен пазар в света, където миналата година бяха продадени около 4,72 милиона нови пътнически и търговски превозни средства, сочат данни на Обществото на индийските производители на автомобили. Въпреки това се очаква електромобилите да наберат скорост на фона на глобалния преход към по-чиста мобилност, като Tata Motors се стреми да остане лидер по време на процеса.
Ключова част от този план е осигуряването на вътрешен източник на батерии, което ще намали производствените разходи и ще направи компанията по-конкурентоспособна. Tata Motors обмисля изграждането на заводи за батерии в Индия и Европа.
В процес на изграждане е и местната зарядна инфраструктура, без която потенциалът за растеж на пазара на електромобили би бил ограничен. Tata Power, също част от групата, планира да разшири мрежата си от зарядни станции от 4,5 хил. броя до 25 хил. броя през следващите пет години.
Tata Motors си партнира с технологичния гигант Tata Consultancy Services, както и с Tata Chemicals, за разработването на нови модели, материали и компоненти.
Скорошното възстановяване на печалбите дава на Tata Motors повече ресурси за работа, позволявайки ѝ да реинвестира парите от продажбите на бензинови автомобили, които все още съставляват по-голямата част от търсенето, в разрастващия се електромобилен бизнес.
Компанията отчете загуба в две поредни години на фона на глобалния недостиг на полупроводници, но през последното тримесечие обяви нетна печалба от 29,5 млрд. рупии, отчасти благодарение на силните продажби на SUV модели.
Не е ясно обаче дали Tata Motors ще успее да задържи сегашната си благоприятна позиция. Едно от основните притеснения е поддържането на ниските цени на нейните автомобили. Ако рентабилността се влоши, капацитетът за инвестиции ще намалее и това неизбежно ще навреди на конкурентоспособността ѝ.
Tata Motors не само се придържа към стратегия за ниски цени за Tiago, но и намали цената на своя флагман при електромобилите, Nexon, миналия месец.
Предварителни данни показват повишение на индекса на потребителските цени в Индия с 6,52% на годишна база през януари. На фона на нарастващите цени поради разходите за ресурси, поддържането на стратегията за евтини модели ще бъде основна пречка за генерирането на печалби. Ако 2023 г. се окаже поредната година на загуба, наличните средства за инвестиции в електромобили ще намалеят и Tata Motors може да изостане от конкурентите.
Друго опасение е, че конкуренцията ще нарасне така или иначе.
Японският автомобилен производител Suzuki, най-големият производител на леки автомобили в Индия, по-рано заяви, че ще пусне електромобили в страната до 2025 г. На брифинг, проведен в края на януари, компанията изясни, че това ще се случи през „фискалната 2024 г.“, която завършва в края на март 2025 г. Това може да се тълкува като изместване на датата. Инвестициите в производствени съоръжения в Гуджарат могат да бъдат ускорени, за да се подготвят заводите за пускането на пазара на електромобили.
Други чуждестранни компании също започват да действат агресивно. Китайският автомобилен производител BYD засили бизнеса с електромобили в Индия; Nissan Motor и френската Renault заявиха в понеделник, че ще инвестират 600 млн. долара в производство в Индия, което ще включва и електромобили.
Въпросът е дали Tata Motors може да запази сегашното си предимство и подкрепата на целия конгломерат.