Акциите на Tesla се обезцениха рязко в четвъртък, след като беше обявено, че американският производител на електрически автомобили ще трябва да актуализира софтуера на 362 хил. автомобила. Случаят се отнася до системата за подпомагане на Tesla и по този начин представлява пореден неуспех за Autopilot, който често е критикуван за това, че увеличава риска от произшествия. Негативни настроения предизвика и новината, че Tesla е уволнила десетки служители в САЩ, след като те са обявили намерението си да се обединят в профсъюзи. В крайна сметка акциите на производителя на електромобили се обезцениха с 5,69% до 202,04 долара за брой.
Tesla изтегля около 362 758 свои автомобила, тъй като софтуерът на компанията за пълно самоуправление (FSD) може да причини инцидент, съобщи Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) в четвъртък. Компанията ще пусне актуализация на софтуера, за да отстрани проблема, допълни агенцията. Изтеглянето засяга някои модели Tesla, оборудвани с FSD Beta, включително Tesla Model S, произведени между 2016 и 2023 г., автомобилите Model 3, произведени между 2020 и 2023 г., и автомобилите Model X, произведени между 2017 и 2023 г., съобщи NHTSA. Собствениците на Tesla ще бъдат уведомени за актуализацията до 15 април, съобщи NHTSA.
Органът заяви, че проблемът със софтуера „увеличава риска от произшествие" и позволява на автомобила да превишава разрешената скорост. Това може да му позволи да преминава през кръстовища по „незаконен или непредвидим начин".
FSD Beta може да накара автомобила да се държи „опасно на кръстовища", което включва движение направо през кръстовището, докато е в лентата за завиване. Възможното опасно поведение включва и неспазване на знаците „Стоп", жълта светлина на светофар и обявените ограничения на скоростта, заяви NHTSA.
Tesla не коментира темата.
Бета версията на софтуера за пълно самоуправление на Tesla беше предоставена за първи път на избрани водачи през 2020 г. Оттогава софтуерът е инсталиран в повече от 100 хил. автомобила в САЩ. Той позволява на колите от марката Tesla автоматично да сменят лентите, да влизат и излизат от магистрали, да разпознават знаци "Стоп" и светофари и да паркират. Софтуерът все още е в бета-версия и трябва да бъде постоянно наблюдаван от лицензиран шофьор.
През последните години бета-тестери на FSD са публикували в YouTube примери за някои грешки в софтуера, включително случаи, в които автомобилът се е опитвал да завие в насрещното движение или е приемал луната за светофар.
Технологията за самоуправление на Tesla също е обект на контрол от страна на регулаторните органи. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата разследва Autopilot и евентуалната му връзка с няколко произшествия. Министерството на правосъдието на САЩ започна проверка на маркетинга на технологията от страна на Tesla.
Актуализацията ще бъде инсталирана автоматично, като не е необходимо автомобилите да отиват в сервиза за нея.
Съкращения на желаещи да се обединят в профсъюз
В жалба, подадена до Националния съвет по трудови отношения на САЩ, профсъюзът Workers United обвинява Tesla в незаконно уволнение на служителите „като отмъщение за синдикална дейност и с цел обезкуражаване на синдикалната дейност". Профсъюзът настоява съветът по труда да поиска от федералния съд съдебно разпореждане, „за да се предотврати непоправимото унищожаване на правата на служителите в резултат на незаконното поведение на Tesla", предава Bloomberg.
Според профсъюза няколко от уволнените служители са участвали в работнически дискусии, включително поне един, който е бил член на организационния комитет.
„Това е форма на колективно отмъщение срещу групата работници, които започнаха това организационно усилие", заяви Джаз Брисак, организатор от Workers United, който помага за ръководенето на профсъюзното движение в Tesla. Прекратяването на трудовите договори има за цел „да сплаши всички за потенциалните последици от организирането им", каза тя.
В публикация в блога си късно в четвъртък Tesla отрече да е действала в отговор на кампанията на профсъюза и заяви, че решенията за уволненията са били взети по-рано през месеца като част от рутинен процес на преглед на работата на служителите. Компанията заяви, че има 675 служители, които маркират данни за системата Autopilot на Tesla
в Бъфало, и че 4% от уволнените са „получили предварителна обратна връзка за лошото си представяне от своите ръководители".Организационен комитет от 25 служители е изпратил имейл до главния изпълнителен директор Илон Мъск рано във вторник, в което го уведомяват за намерението си да се обединят в профсъюз. Ариан Берек, един от организаторите, е бил сред уволнените, става ясно от подаденото от профсъюза заявление.
„Чувствам се обидена", казва тя в изявление, предоставено от профсъюза. „Заразих се от COVID и бях извън офиса, след което трябваше да взема отпуск за загуба на близък човек. Върнах се на работа, казаха ми, че надминавам очакванията и тогава дойде сряда“.
Според профсъюза анализаторите на Autopilot са неинженерни длъжности, които допринасят за развитието на автоматизираното шофиране на Tesla, включително като идентифицират обекти в изображенията, които автомобилите заснемат, и помагат на системите да ги разпознават на пътя.
През миналата година компанията уволни стотици работници, изпълняващи тези длъжности в Калифорния, съобщи Bloomberg през юни.
В допълнение към сигурността на работното място и увеличаването на заплащането, служителите заявиха, че искат да имат право на глас при вземането на решения на работното място и искат да ограничат наблюдението, измерванията и производствения натиск, които според тях са вредни за здравето им. Те казват, че Tesla следи натискането на клавишите им и проследява колко време отделят за една задача и каква част от деня прекарват в активна дейност. Това кара някои от тях да избягват почивките за тоалетна, разказаха преди това няколко служители пред Bloomberg News.
В своя блог пост в четвъртък Tesla заяви, че е използвала мониторинга на времето, „за да подобри лекотата на използване на нашия софтуер за етикетиране" и че „няма какво да се спечели от забавянето на почивките за тоалетна".
В сряда, ден след като Bloomberg News цитира няколко работници на Tesla, които обсъждат притесненията си за своята кариера, компанията изпрати на служителите си съобщение, в което обяви нови части от политиката си за използване на технологии на работното място. Промените включваха указание за „Защита на поверителността, целостта и сигурността на цялата бизнес информация на Tesla", според копие, прегледано от Bloomberg News.
През миналата година Workers United успешно организира стотици магазини на Starbucks Corp., след като постигна забележителна победа в кафене в Бъфало на шест мили от завода на Tesla.
Профсъюзът заяви, че има за цел да организира и около 1000 производствени служители в завода. Във вторник работниците на Tesla разпространиха в завода листовки с линкове към уебсайт, където могат да се заявят профсъюзни карти.