Европа вече е в позиция да прекрати зависимостта си от китайските литиево-йонни батерийни клетки до 2027 г., показва ново проучване на екологичната неправителствена организация Transport & Environment (T&E). Анализът, който обхваща данни за производителите на батерии, сочи, че Европа произвежда достатъчно литиево-йонни клетки, за да отговори напълно на вътрешното търсене на електромобили и съхранение на енергия след четири години, пише EnergyPost.
T&E също прогнозира, че някои елементи от веригата на доставки могат значително да се изместят от Китай към Европа, като производството на катоди, рафиниране на суровини и обработката на метали за батерии.
Новото предизвикателство обаче ще дойде от САЩ. Законът за намаляване на инфлацията (IRA) субсидира производството на батерии до степен, при която за европейските компании е по-изгодно да обособят фабрики на американска територия.
T&E призовава Европейския съюз (ЕС) да отговори на IRA с т.нар. Европейски суверенен фонд, който гарантира, че европейските фирми ще запазят дейността си в Европа. Това е още един призив към блока да стартира своя собствена версия на IRA, за да гарантира, че регионът ще остане конкурентоспособен в надпреварата за чиста икономика.
Ролята на Китай при батериите
Доминирането на Китай при компонентите на батериите може да бъде намалено. Две трети от търсенето на катоди в Европа - които съдържат стратегически важни суровини - могат да бъдат произведени в рамките на Стария континент до 2027 г., констатира още докладът. Съществуващите и планираните проекти за производство на катоди включват Umicore в Полша, Northvolt в Швеция и BASF в Германия. Но компаниите все още могат да изместят локацията на тези проекти, планирани за строеж в Европа, в САЩ, изкушени от данъчните облекчения и други субсидии, предоставени от IRA.
Разчитането на Китай за рафинирането и обработката на метали за батерии също може да намалее драстично: повече от 50% от търсенето на рафиниран литий в Европа може да дойде от европейски проекти до 2030 г., прогнозира T&E. Ту се включват RockTech Lithium и Vulcan Energy Resources в Германия и Imerys във Франция. Суровините ще се доставят от мини извън ЕС или директно от европейски проекти съгласно планирания Закон за критичните суровини на ЕС, при условие че отговарят на високите екологични стандарти.
Плановете на ЕС относно производството на електромобили и батерии през следващите години. Източник: T&E/EnergyPost
Поетапното премахване на двигателите с вътрешно горене е движеща сила
„Поетапното премахване на двигателите с вътрешно горене в ЕС през 2035 г. вече стимулира много инвестиции. Днес половината от литиево-йонните батерийни клетки, използвани в ЕС, вече се произвеждат в блока. Но Законът за намаляване на инфлацията промени правилата на играта и Европа трябва да сложи повече пари на масата или рискува да загуби планираните фабрики за батерии и работни места в полза на Америка“, изтъква Юлия Полисканова, директор на отдела за превозни средства и електрическа мобилност в T&E.
Европейската програма в подкрепа на зелените технологии трябва да бъде създадена с парични средства, нарани чрез съвместно емитиране на дълг, изтъква T&E. Това ще осигури справедливи европейски условия, от което няма да се облагодетелстват само богатите страни за сметна на тази с по-скромни възможности.
Но за разлика от програмата на Европейската комисия (ЕК) Next Generation EU, средствата трябва да се изплащат директно от ЕС на компаниите, за да се избегнат бавните темпове на усвояване, наблюдавани в рамките на Механизма за възстановяване и устойчивост (RRF). Разходите по RRF също нямат стратегически фокус, средствата често достигат твърде бавно до компаниите и парите не могат да се усвоят по същия начин като средствата от IRA на САЩ. Правилата на ЕС за държавна помощ също трябва да бъдат рационализирани, така че зелените проекти да могат да бъдат увеличени с помощта на производствена помощ – както вече е разрешено в САЩ.
„Европа се нуждае от финансова огнева мощ, за да подкрепи зелените си индустрии в глобалната надпревара с Америка и Китай. Европейският суверенен фонд би подкрепил една наистина европейска индустриална стратегия, а не само страните с дълбоки джобове. Но правилата за разходите трябва да бъдат рационализирани, така че изграждането на завод за батерии да не отнема същото време като завод за въглища“, посочва Полисканова.