IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Приходите от продажби на електромобили преминаха прага от 1 трлн. долара за десет години

Почти 60% от сумата е натрупана в последните 18 месеца

08:26 | 15.02.23 г. 8
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Разходите в света за електромобили нарастват. Според нов доклад на BloombergNEF за инвестициите в енергийния преход годишните разходи за пътнически електромобили са достигнали 388 млрд. долара през 2022 г., ръст с 53% спрямо година по-рано.

С прибавянето на данните за 2022 г. общата стойност на продадените за последните десет години електромобили в пътническия сегмент вече премина границата от 1 трлн. долара. Тези цифри може да се разглеждат по различен начин. На най-основно ниво, ако автомобилен производител не е разполагал с прилична стратегия за разработване на електромобили, той е пропуснал своя дял от приходите за 1 трлн. долара в последните десет години.

Цифрата изглежда голяма, но общите приходи от продажби на автомобили в света достигат около 2,5 трлн. долара на година. Така че за последните десет години, от първата поява на електромобилите в съвременната история, общите приходи от продажби на автомобили са достигнали около 25 трлн. долара. В този контекст общите приходи от продажби на електромобили са относително скромни. Общата печалба от този вид коли също е много по-ниска. Приходите от продажби на електромобили в света растат. Графика: Bloomberg LP Приходите от продажби на електромобили в света растат. Графика: Bloomberg LP

Въпреки това ръстът е от значение, тъй като почти 60% от общите приходи от продажби на електромобили били постигнати в последните 18 месеца. Тази година отново ще подобри рекорд, като приходите вероятно ще преминат съвсем спокойно прага от 500 млрд. долара. Сегментът вече е много съществена и бързо развиваща се част от продажбите на автомобили в света.

Автомобилната индустрия работи с дълги производствени цикли. Усещането е за постоянен приток на нови продукти, но много от тях са само козметични подобрения на съществуващи модели - фейслифт, както казват в индустрията. За да разберем циклите на продуктите и какво се случва след това, важно е да погледнем автомобилните платформи.

Автомобилни производители с висок обем на продажби разработват нови платформи, на които се монтират шаситата на отделните модели, и те се използват за период от шест до десет години. За разработването на платформите са нужни години, струват милиарди долари и в идеалния случай са многофункционални, като позволяват на автомобилните производители да използват различни структури на каросерията, за да отговарят на по-широка гама от предпочитания на потребителите. Тези платформи позволяват също споделяне на компоненти в много модели, което е необходима част от безмилостната икономическа логика на мащабното производство на автомобили в цял свят.

Дългите производствени цикли означават също, че при пропуски автомобилна компания може да се нуждае от известно време, за да осъзнае пълните последици от грешките. Прагът от 1 трлн. долара за приходите от продажби е вероятно етапът, в който става ясно, че някои автомобилни производители са направили погрешни залози.

Японските автомобилни производители илюстрират добре това. Всички японски марки, взети заедно, са продали под 5% от закупените електомобили в света миналата година и нито една не е в топ десет на брандовете за електромобили по обем продажби. Това не е било проблем през 2019 г., когато автомобилите с електрическо зареждане имаха дял от едва 2,6% от световните продажби, но буди безпокойство, когато има очаквания, че делът им ще достигне 18% от продажбите през 2023 г.

Положението е още по-крайно в Китай, където електромобилите вероятно ще достигнат над 30% от продажбите тази година, което е ръст спрямо едва 5% през 2019 г. Това е огромна промяна във времева рамка, която се вписва в нормалния жизнен цикъл на една автомобилна платформа. Пазарният дял на японските автомобилни компании в Китай сега започва да намалява до 21% от продажбите на нови коли миналата година спрямо 25% през 2020 г.

Японските автомобилни концерни са разтревожени, като Honda обновява стратегията си за електромобилите, а Toyota назначи ново ръководство, отговарящо за стратегията ѝ „електромобилите на първо място“.

Промяната на курса ще отнеме известно време. Toyota съобщи, че няма да има готова нова специална платформа за електромобили до 2027 г. Макар че работата по нея може да бъде ускорена, тя отразява времевите рамки, в които оперират традиционните автомобилни производители.

Toyota все пак може да успее. Компанията показва впечатляваща адаптивност в 85-годишната си история, но въпросът тук е, че следващият автомобилен цикъл е изключително важен за обръщането на кораба в правилната посока. Ако не се справи, последиците ще бъдат ужасяващи.

Много други автомобилни компании са в сходно положение, като техните платформи за модели, които трябва да се появят между 2026 и 2028 г., до голяма степен да определени. Ще са нужни няколко години, за да разберат дали са направили точния залог.

Все още има много предизвикателства пред по-сериозен ръст на продажбите на електромобили. Дори след феноменалния растеж напоследък само около 3% от 1,3-те милиарда пътнически автомобили, които се движат в цял свят, ще бъдат електрически до края на тази година. Растящото търсене подлага на истински натиск и веригите за доставка при производството на батерии и зарядната инфраструктура.

Все пак първият трилион, отбелязан в доклада на BNEF, поставя началото на същинска промяна в автомобилния сектор. Електромобилите владеят ума и предизвикват въодушевление сред наблюдателите в индустрията от години. Сега те постигат и реален пазарен дял.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:17 | 14.02.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

8
rate up comment 3 rate down comment 4
aldy
преди 1 година
А за 100 години ще преминат прага от 10 трилОна, нъл тъй? Пътят за никъде е постлан с най-добри намерения. А те са - като няма за всички, ще има само за отбран кръг. Нещата вървят към забрана на личните превозни средства, поради невъзможността да се осигурят много от нужното - липса на суровини, скъпа инфраструктура, далече под необходимото електропроизводство. Затова най-логичното е забраната. А тя най-лесно се реализира чрез унищожаване на наличното. Първи забрани - Швейцария, Китай и др.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 4
aldy
преди 1 година
А за 100 години ще преминат прага от 10 трил
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 4
Zlato
преди 1 година
До: zelka007 Сигурно, сигурно: https://***.investor.bg/a/447-analizi/369317-dizelat-mozhe-otnovo-da-se-varne-na-moda-pri-korporativnite-avtoparkove-v-germaniya :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 3
zelka007
преди 1 година
До: Zlato ... хе ... и за какво иде реч викаш в новината ... :))) ... продажбите на електрички ще са преобладаващи след 2025 . дизелите излизат от градските агломерации до 2030 . никой никъде не е написал , че електрификацията на транспорта ще се случи изведнъж ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 6
Zlato
преди 1 година
До: Zlato И то ако днес спрат да продават нафтови :))) То на електрическите трябва да им викат кюмюрени, но това е въпрос на друга тема :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 0 rate down comment 7
Zlato
преди 1 година
До: zelka007 Що бе Зелка? Ако се зачетеш в новината още сто години ще трябва, за подмяната на целия автопарк с електрически автомобили :))). Цифрата изглежда голяма, но общите приходи от продажби на автомобили в света достигат около 2,5 трлн. долара на година. Така че за последните десет години, от първата поява на електромобилите в съвременната история, общите приходи от продажби на автомобили са достигнали около 25 трлн. долара. В този контекст общите приходи от продажби на електромобили
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 7
danchomentata
преди 1 година
"Балканкар Рекорд" АД е водещ производител на мотокари, електрокари, електроплатформи, влекачи, сменни съоръжения към тях и резервни части.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 3
zelka007
преди 1 година
форумните фенове на нафтата не харесват такива новини ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още