Продажбите на едро в Германия са на пауза – след силното търсене в края на 2022 г., първият месец от новата година се оказа необичайно тих, пише Automobilwoche.
Налице е и несигурна перспектива. „При корпоративните продажби се случват много неща“, изтъква анализаторът на Dataforce Бенджамин Кибиес. Като цяло обаче той очаква общо 836 хил. регистрации на нови търговски леки автомобили за 2023 г.
Кибиес разделя годината на четири различни фази: след слабото първо тримесечие пазарът ще се възстанови през пролетта. „През юли и август очаквам пикове при регистрациите, подобни на онези през ноември и декември“, изтъква анализаторът.
От септември нататък пазарът ще премине към низходящо движение.
Намаляването на субсидиите за плъгин хибриди при корпоративните продажби от началото на тази година и цялостното им премахване през септември неминуемо ще повлияе на пазара. След септември само частните клиенти ще могат да се възползват от държавната помощ.
Ефектът от понижението на субсидиите се видя и през декември, когато около 115 хил. регистрации бяха изместени от януари за последния месец на миналата година, като близо 38 хил. от тях представляват корпоративни покупки.
Като цяло 2022 г. се оказа силна за продажбите на едро – общо 868 хил. превозни средства, регистрирани от фирми през годината, записвайки втория по големина обем в историята.
Това е ръст от близо 11% спрямо 2021 г. Обемите показват, че всеки трети регистриран нов автомобил е за корпоративен клиенти.
Краят на държавните субсидии за търговски клиенти води до преосмисляне на покупките.
Резултатът: „Поради високите текущи разходи, това означава, че електрическите коли все повече ще отпадат от политиките на компаниите за автомобили“, смята Кибиес. Вместо това компаниите ще търсят алтернативи и според анализатора ще направят крачка назад към традиционните задвижвания: „Предполагам, че двигателите с вътрешно горене, особено дизелът, ще се завърнат в краткосрочен план“, изтъква той.
Несигурността около компаниите се увеличава, тъй като икономическите условия остават замъглени в резултат на руската инвазия в Украйна.
Условията се подобряват
Очакванията за рецесия през 2023 г. постепенно избледняват. В своя годишен икономически доклад германското правителство прогнозира ръст от 0,2% за годината. През есента очакванията бяха за свиване в размер на 0,4%.
На фона на това оптимизмът се завръща сред бизнеса.
„Германската икономика започва новата година с повече увереност“, заяви президентът на института Ifo Клеменс Фюст при публикуването на индекса на очакванията в края на януари, който нарасна до 86,4 пункта спрямо 83,2 пункта месец по-рано.
Нови конкуренти
Въпреки това предпазливостта сред управителите на корпоративните автопаркове остава. Те все повече се фокусират върху разходите. Това се видя и в проучването на Dataforce от миналата година. „За управителите на автопаркове по-високите разходи за гориво бяха дори по-належащ проблем от затрудненията с доставките“, изтъква Кибиес.
Последствията са ясни: тези управители сега търсят алтернативи. Това отваря нови възможности пред тях. „За китайските марки това е добра възможност да стъпят на германски автомобилен пазар, ако могат да предложат еквивалентни услуги“, смята Кибиес. „Залогът за германските производители е голям“, добавя той.